References
- 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부고시 제2015-74호 [별책 8].
- 김민경 (2010). 수학적 모델링-초등수학 중심으로. 서울: 교우사.
- 김민경, 홍지연, 김혜원 (2010). 수학적 모델링 적용을 위한 문제 상황 개발 및 적용. 한국수학교육학회지: 시리즈 A, 49(13), 313-328.
- 김선희, 김기연 (2004). 수학적 모델링 과정에 포함된 추론의 유형 및 역할 분석. 학교수학, 6(3), 283-299.
- 도은혜 (2009). 수학적 모델링 활동 수업을 통한 문항 개발 및 적용. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 박선영 (2018). 수학적 모델링 과정을 실현하기 위한 교과서 문제 재구성 방안 연구. 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
- 박은주 (2013). 초등수학에서 실생활 문제해결을 위한 모델링 과정 분석. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 박진형 (2015). 다면적 모델링에 기반한 수학 교수 학습 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
- 박진형, 이경화 (2014). 모델링 활동을 통한 메타수준 학습에 대한 연구. 학교수학, 16(3), 409-444.
- 오영열 (2013). 초등수학에서 수학적 모델링 적용 필요성에 대한 연구. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 483-501.
- 장혜원, 김은혜, 강윤지, 최혜령 (2018). '우유의 양' 과제를 이용한 초등학교 6학년 수업에서 수학적 모델링 교수‧학습 분석. 학교수학, 20(4), 547-572.
- 황혜정 (2007). 수학적 모델링의 이해: 국내 연구결과 분석을 중심으로. 학교수학, 9(1), 65-97.
- Blum, W. (2015). Quality Teaching of Mathematical Modelling: What Do We Know, What Can We Do?. The Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education (pp. 73-96). Cham: Springer.
- Borromeo Ferri, R. (2007). Modelling from a cognitive perspective: Individual modelling routes of pupils. In C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, & S. Khan (Eds.), Mathematical modelling, Education, Engineering and Economics (pp. 260-270). Chichester: Horwood Publishing.
- Borromeo Ferri, R. (2018). Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education. Cham: Springer.
- Borromeo Ferri, R. & Blum, W. (2009). Mathematical modelling: can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1). 45-58.
- Chamberlin, S. & Coxbill, E. (2013). Using model-eliciting activities to introduce upper elementary students to statistical reasoning and mathematical modeling. http://www.uwyo.edu/wisdome/_files/documents/chamberlin_coxbill.pdf
- Chan, C. M. (2008). Using model-eliciting activities for primary mathematics classrooms. The Mathematics Educator, 11(1/2), 47-66.
- Common Core State Standards Initiative(CCSSI: 2010). Common Core State Standards for Mathematics. http://www.corestandards.org/assert/CCSSI_Math%20standards.pdf
- English, L. D. (2002). Development of 10-years-olds'mathematical modeling. In A, Cockburn & E. Nardi(Eds.), Proceedings of the 26th International PME Conference, University of East. Anglia, Norwich. 329-336.
- English, L. D. (2006). Mathematical modeling in the primary school : Children's construction of a consumer guide, Educational Studies in Mathematics. 63, 303-323. https://doi.org/10.1007/s10649-005-9013-1
- English, L. D. & Watters, J. J. (2005). Mathematical modeling in the early school years. Mathematics Education Research Journal. 16(3). 58-79. https://doi.org/10.1007/BF03217401
- Gravemeijer, K. (1997). Solving word problems: A case of modelling?. Learning and Instruction. 7(4), 389-397. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(97)00011-X
- MaaB, K. (2007). Modelling in class: what do we want the students to learn? In C. Haines, P. Galbraith,, & W. Blum, S. Khan(Eds.), Mathematical Modelling, Education, Engineering and Economics (pp. 65-78). Chichester: Horwood Publishing.
- MaaB, K. (2010). Classification scheme for modelling tasks. Journal fur Mathematik-Didaktik, 31, 285-311. https://doi.org/10.1007/s13138-010-0010-2
- Ministere de l'Education nationale (2008). Mathematique. France: Centre national de documentation pedagogique.
- Ministry of education (2012). Primary mathematics teaching and learning syllabus. Singapore: Curriculum Planning and Development Division.
- Yoon, C. & Thompson, M. (2007). Cultivating modeling abilities. In R. A. Lesh, E. Hamilton, & J. J. Kaput(Eds.), Foundations for the Future in Mathematics Education. London: LEA. 201-209.