DOI QR코드

DOI QR Code

유아가 좋아하는 대중가요의 종류와 대중가요를 접하게 되는 경로 분석

Analysis of the types and path of young children to the popular songs

  • 김대욱 (경상대학교 유아교육과)
  • Kim, Dae-wook (Dept. of Early Childhood Education, Gyeong-sang National University)
  • 투고 : 2019.02.16
  • 심사 : 2019.04.11
  • 발행 : 2019.05.31

초록

본 연구는 유아가 좋아하는 대중가요의 종류와 대중가요를 접하게 되는 경로를 알아보는 데 목적이 있다. 유아는 더 이상 동요만 부르지 않는다. 유아의 주변에 대중가요가 깊숙하게 자리잡고 있다. 연구참여자는 만 5세 유치원 원아 73명이다. 예비면담은 2018년 10월 1일부터 10월 11일까지 수행하였다. 예비면담을 통해, 구조화된 질문을 수정하여 본 면담을 수행하였다. 본 면담은 2018년 10월 22일부터 11월 9일까지 수행하였다. 면담기록을 모두 전사하였고, 전사된 자료를 바탕으로 유아가 접하는 대중가요의 종류를 대중가요, 대중가수, 장르로 구분하였다. 유아가 대중가요를 접하는 경로를 장소, 매체, 사람으로 분석하였다. 유아가 좋아하는 대중가요로 사랑을 했다, 대중가수로 iKon이, 장르로 k-pop이 제시되었다. 유아가 대중가요를 접하는 장소는 유치원과 집이 가장 많았고, 유투브를 통해 많이 접했고, 가족과 친구를 통해 많이 접했다. 연구를 통해, 대중가요는 이미 유아의 일상 속에 깊숙이 자리잡고 있는 것을 알 수 있었다. 이제는, 유아가 대중가요 리터러시를 갖추는 것이 필요하다.

This study aims to investigate the types of popular songs and the paths to reach popular songs. Young children no longer sings for them. The popular song is deeply located around young children. Participants were 73 kindergarten children. Preliminary interviews were conducted from October 1, 2018 to October 11, 2018. Through the preliminary interview, the structured question was revised and the interview was conducted. This interview was conducted from October 22, 2018 to November 9. Based on the transferred data, I classified the types of popular songs that young children encounter into popular songs, popular singers, and genres. The path that young children touches the popular song is analyzed as place, medium, and person. As a popular song by young children, iKon as a popular singer, and k-pop as a genre. There were many kindergartens and houses in the place where young children got to know the popular songs, and they came into contact with many people through Youtube, and they got through family and friends. Through research, I have found that popular songs are already deeply embedded in the everyday life of young children. Now, it is necessary for young children to be equipped with popular song literacy.

키워드

GJMGCK_2019_v5n2_157_f0001.png 이미지

그림 1. 유아가 좋아하는 대중가요 Figure 1. favorite popular song of young children

GJMGCK_2019_v5n2_157_f0002.png 이미지

그림 2. 유아가 좋아하는 대중가수 Figure 2. favorite popular singer of young children

GJMGCK_2019_v5n2_157_f0003.png 이미지

그림 3. 유아가 좋아하는 대중가요의 장르 Figure 3. Genre of popular songs for young children

GJMGCK_2019_v5n2_157_f0004.png 이미지

그림 4. 유아가 대중가요를 접하는 경로(장소) Figure 4. the path where the young children touches the popular song (place)

GJMGCK_2019_v5n2_157_f0005.png 이미지

그림 5. 유아가 대중가요를 접하는 경로(매체) Figure 5. the path where the young children touches the popular song (medium)

GJMGCK_2019_v5n2_157_f0006.png 이미지

그림 6. 유아가 대중가요를 접하는 경로(사람) Figure 6. the path where the young children touches the popular song (person)

표 1. 연구에 사용된 구조화된 질문의 목록 Table 1. List of structured questions used in the study

GJMGCK_2019_v5n2_157_t0001.png 이미지

참고문헌

  1. In-kyeong, Jeon. & Ji-Hye, Baek, Young Children's Perception on Beauty of Songs. Journal of Early Childhood Education, 22(2), 125-153, 2018.
  2. Jin-Li, Jang. "Love Scenario Syndrome". Osen.co.kr. 2019.01.16. article. http://www.osen.co.kr/article/G1111065442
  3. Hea-jung, Lim, & Young-youn, Kim. A research on the Appropriateness of the Children's Songs Preferred by Korean Kindergarten Teachers. Early Childhood Education Research. 24(6), 193-211, 2004.
  4. Ji-won Kim. "Children who dream of Youtuber, Gathering". Kyunghyang.com 2019.04.16. article. http://biz.khan.co.kr/khan_art_view.html?artid=201904 162133005&code=920401
  5. Kyung-chul, Kim, Woo-su, Choi, & Jin-young, Koh. Analysis on the Contents in 'Carrie and Toys', Youtube Kids. Early Childhood Education Research of Korea, 19(3), 89-105, 2017.
  6. Dae-wook, Kim. Concept and strategy of unplugged coding for young children based on computing thinking. The Journal of the Convergence on Culture Technology(JCCT), 5(1), 297-303, 2019. https://doi.org/10.17703/JCCT.2019.5.1.297