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The Effect of Information Quality and System Quality on Knowledge Service Competence: Focusing on Knowledge Service Types

지식서비스의 정보품질과 시스템품질이 지식서비스 역량에 미치는 영향: 지식서비스 유형을 중심으로

  • Geun-Wan Park (Institution of Knowledge Services, Hanyang University) ;
  • Hyun-Ji Park (Graduate School of Management Consulting, Hanyang University) ;
  • Sung-Hoon Mo (Graduate School of Management Consulting, Hanyang University) ;
  • Cheol-Hyun Lim (Graduate School of Management Consulting, Hanyang University) ;
  • Hee-Seok Choi (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
  • Seok-Hyoung Lee (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
  • Hye-Jin Lee (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
  • Seung-June Hwang (Department of Business Administration, Hanyang University) ;
  • Chang-Hee Han (Department of Business Administration, Hanyang University)
  • 박근완 (한양대학교 ERICA 지식서비스연구소) ;
  • 박현지 (한양대학교 경영컨설팅학과) ;
  • 모성훈 (한양대학교 경영컨설팅학과) ;
  • 임철현 (한양대학교 경영컨설팅학과) ;
  • 최희석 (한국과학기술정보연구원) ;
  • 이석형 (한국과학기술정보연구원) ;
  • 이혜진 (한국과학기술정보연구원) ;
  • 황승준 (한양대학교 ERICA 경영학부) ;
  • 한창희 (한양대학교 ERICA 경영학부)
  • Received : 2019.05.02
  • Accepted : 2019.08.09
  • Published : 2019.11.30

Abstract

The knowledge resources take a role in promoting the sustainable growth of organization. Therefore, it is important for the members of organization to acquire knowledge consistently so that the company can continue to grow. Knowledge service is the field that provides information and infrastructure which enable the members of organization to acquire new knowledge. As we recognized the importance of knowledge services, we analyzed the level of knowledge service management and development through the impact of knowledge quality on user capabilities. First, the matrix of knowledge patterns was presented based on the type of information and the level of customer interaction. According to patterns, the knowledge service was classified into three types of information providing, information analysis, and infrastructure, and then the results of structural model analysis were presented for each type. It found that the impact of knowledge service quality on user competence was different according to the type of service. The results suggested new indicators for measuring the performance of knowledge services, and provided information for reconstructing services based on the user considering the integrated operation of knowledge service and organizational designing knowledge service.

기업의 지식 자원은 조직의 지속 가능한 성장을 촉진하는 역할을 한다. 이에 기업은 조직의 구성원들이 새로운 지식 자원을 원활하게 탐색하고 개발할 수 있도록 지원해 주어야 한다. 기업은 보유하고 있는 지식 자산을 통해 기존의 지식을 개선하거나 새롭게 생성할 수 있어야 하며, 이를 위해 기업은 지속적으로 구성원들에게 정보와 인프라를 제공해야 한다. 이러한 정보와 인프라를 외부로부터 수혜 받는다면 해당 서비스를 지식서비스라 할 수 있다. 기업이 보유하고 있는 지식서비스의 다양성 수준은 매우 높다고 할 수 있다. 이에 본 연구는 지식서비스 유형을 분류할 수 있는 지식서비스 유형 매트릭스를 제시하였으며, 지식서비스 이용자들의 개선된 성과를 역량모델을 기반으로 기초역량(개인역량, 학술역량)과 산업역량(R&D 역량, 기술역량)으로 정의하여 측정지표를 제시하였다. 본 연구는 세 가지 지식서비스 유형(정보제공형, 정보분석형, 인프라형)에 대한 지식서비스 품질(정보품질, 시스템품질)과 산업역량(R&D 역량, 기술역량) 간의 관계에 있어 기초역량(개인역량, 학술역량)의 매개효과를 분석할 수 있는 연구모형을 제시하였으며, 이용자 집단(대학, 민간기업체, 정부기관)에 따른 지식서비스 품질과 지식서비스 역량 차원의 차이를 분석하였다. 분석결과 지식서비스 유형에 따른 기초역량의 매개효과(완전매개, 부분매개)가 명확하게 차이를 보였으며, 소속집단에 따른 지식서비스 품질과 지식서비스 역량의 차이도 제시하였다. 본 연구는 지식서비스의 유형 분류, 지식서비스 유형에 따른 속성 및 지식서비스 역량 지표를 고민하는 연구자들에게 학술적, 실무적 시사점을 제시하는 연구이다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 한국과학기술정보연구원(KISTI)에서 수행하는 '지능형 과학기술지식인프라 융합서비스 체계 구축(K-18-L11-C05-S01)'의 지원을 받아 수행된 연구임.

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