DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on the Development of a Task with Emphasis on Mathematical Connectivity in Pre-Teacher Education

예비교사교육에서 수학적 연결성을 강조한 과제 개발 사례연구

  • Received : 2019.01.21
  • Accepted : 2019.04.04
  • Published : 2019.05.15

Abstract

The purpose of this study is to analyze the tasks developed through task development activities with emphasis on mathematical connectivity, and to provide implications for teacher education to enhance teacher's competence. For this purpose, I analyzed the task developed by 52 pre-teachers through the activities. As a result, they combined mathematics with 'other subjects', 'mathematics', 'phenomenon', 'technology' and 'real life'. And they also made various internal connections of 'Different representation', 'Part-whole relationship', 'Implication', 'Procedure', and 'Instruction-oriented connection'. From the point of view of teacher knowledge, the study revealed that CCK and SCK were positive in terms of 'logical' and 'expression', and KCT as 'strategic' was meaningful but disappointing in diversity; however in terms of 'level', the KCS was limited due to tasks that did not meet the level of students. As such, this analysis reveals that teachers continue to struggle with understanding students' level, but exhibit little difficulty with 'logic', 'expression' and 'strategy. This being the case, teacher education needs to place additional emphasis in understanding students' levels and planning corresponding activities.

본 연구의 목적은 수학적 연결성이 강조된 과제개발 활동을 통해 개발된 과제를 분석하여 교사의 역량 강화를 위한 교사교육에 시사점을 제공하는 것이다. 이를 위해 예비교사 52명을 대상으로 연결성이 강조된 과제 개발 활동을 적용하고 이를 통해 개발된 과제를 분석하였다. 분석결과, 예비교사들이 개발한 과제는 타 교과, 수학사, 현상, 공학, 실생활과의 외적 연결이 있었다. 또한 다른 표현, 부분-전체의 관련성, 암시, 절차, 설명-지향적 연결의 다양한 내적 연결 사례가 있었다. '논리'와 '표현'의 관점에서 예비교사들의 CCK와 SCK는 긍정적이었으며, '전략'으로서 KCT는 다양성에서 아쉬웠지만 의미가 있었다. 다만 '수준'의 측면에서 KCS는 학생의 수준에 부합하지 못한 과제가 있었다는 점에서 제한적임을 알 수 있었다. '논리', '표현', '전략'의 유연함과 다르게 '수준'에서 어려움을 나타냈다는 점을 고려해 볼 때, 교사교육에서 '학생에 대한 이해'가 더욱 강조될 필요가 있다.

Keywords

SHGHFM_2019_v33n2_85_f0001.png 이미지

[그림 III-1] 실생활과 수학적 아이디어의 연결 예시

SHGHFM_2019_v33n2_85_f0002.png 이미지

[그림 IV-1] 실생활과 연계된 A3의 과제 일부

SHGHFM_2019_v33n2_85_f0003.png 이미지

[그림 IV-2] 실생활과 연계를 통해 유용성을 목표로 한 출제의도 일부(A7)

SHGHFM_2019_v33n2_85_f0004.png 이미지

[그림 IV-3] 수학 내적 연결의 ‘표현’과 ‘절차’의 사례(B6)

SHGHFM_2019_v33n2_85_f0005.png 이미지

[그림 IV-4] 수학 내적 연결의 ‘부분-전체의 관련성’을 포함하는 A6의 학생답안과 첨삭

SHGHFM_2019_v33n2_85_f0006.png 이미지

[그림 IV-5] 개념에 대한 학생의 어려움을 인식한 SCK를 포함한 A7의 출제의도

SHGHFM_2019_v33n2_85_f0007.png 이미지

[그림 IV-6] 다양한 표현을 포함한 A5의 과제의 일부

SHGHFM_2019_v33n2_85_f0008.png 이미지

[그림 IV-7] KCS 측면의 유용성을 언급한 B3의 출제의도

SHGHFM_2019_v33n2_85_f0009.png 이미지

[그림 IV-8] 학생의 선행지식을 고려한 B2의 문항 일부와 출제의도

SHGHFM_2019_v33n2_85_f0010.png 이미지

[그림 IV-9] 학생의 수준에 적적하지 않다는 지적을 받은 B1의 동료평가

SHGHFM_2019_v33n2_85_f0011.png 이미지

[그림 IV-10] 그림 예시 전략을 활용한 문항과 예시답안의 일부(B1)

<표 II-1> Businskas(2008: 52)의 수학적 연결 모델(model)

SHGHFM_2019_v33n2_85_t0001.png 이미지

<표 II-2> 창의 융합형 인재 양성을 위한 수업 혁신 요소

SHGHFM_2019_v33n2_85_t0002.png 이미지

<표 II-3> 교사 지식의 관점에서 과제의 구성요소와 특징

SHGHFM_2019_v33n2_85_t0003.png 이미지

<표 III-1> 과제 개발에서 연결 역량과 교사지식을 위한 분석틀

SHGHFM_2019_v33n2_85_t0004.png 이미지

<표 IV-1> 수학 외적 연결로 분류된 과제의 세부내용

SHGHFM_2019_v33n2_85_t0005.png 이미지

<표 IV-2> 수학 외적 연결로 분류된 과제의 세부내용

SHGHFM_2019_v33n2_85_t0006.png 이미지

<표 IV-3> 수학 외적 연결로 분류된 과제의 세부내용

SHGHFM_2019_v33n2_85_t0007.png 이미지

References

  1. Ministry of Education (2015a). Mathematics Curriculum. Ministry of Education report 2015-74.
  2. Kwon, S. Y. (2016). Development of Elementary School Mathematical Tasks for Mathematical Connectivity. In H. W. Jang., et al.(ed). School Mathematics and Mathematical Connectivity(pp. 84-115). Seoul: Kyong Moon Sa.
  3. Kim, Y. K. (2016). Teaching Methods Focused on Mathematical Connections in Elementary Mathematics Instruction. Unpublished doctorial dissertation, Korea National University of Education.
  4. Kim, Y. K. & Pang, J. S. (2016). Practical Practice of Primary Mathematics Teaching for Implementing Mathematical Connectivity. In H. W. Jang., et al.(ed). School Mathematics and Mathematical Connectivity(pp. 160-183). Seoul: Kyong Moon Sa.
  5. Kim, T. E., Woo, Y. K. & Lee. J. J. (2017). A Study on the Innovation Support of Classes for the Development of Creative Converged Talents. Korea Institute for Curriculum and Evaluation.
  6. Seoul Metropolitan office of Education (2007). Data book for essay examples of integrated subject type. The Author.
  7. Lee, D. G., Choi, S. H. & Kim, D. J. (2014). A study on pre-service teachers' development of assessment items and standards in a mathematical essay course. Journal of the Korean School Mathematics Society, 17(4), 541-563.
  8. Lee, D. G., Choi, S. H. & Kim, D. J. (2017). Teacher-friendly Education for Process-focused Assessment and Teacher Cognition. Korean Journal of Teacher Education, 33(2), 1-23.
  9. Jang, K. Y. (2016). Preliminary Mathematicians Training for Connectivity: Program-based Geometry Activity. In H. W. Jang., et al.(ed). School Mathematics and Mathematical Connectivity(pp. 21-31) . Seoul: Kyong Moon Sa.
  10. Hwang H. J., Na, G. S., Choi S. H., Park K. M., Rhin J. H., & Seo D. Y. (2016). The New Theory of Mathematics Education. Seoul: Moon Eum Sa.
  11. Ainley, J., Pratt, D., & Hansen, A. (2006). Connecting engagement and focus in pedagogic task design. British Educational Research Journal, 32(1), 23-38. https://doi.org/10.1080/01411920500401971
  12. Anthony, G., & Walshaw, M. (2009). Effective pedagogy in mathematics. In J. Brophy (Ed.), Educational Practices Series -. 19 (pp. 147-164) . Belgium: International Academy of Education (IAE).
  13. Ball, D. L., Thames, M. H., Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special?. Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
  14. Blum, W., Galbraith, P. L., Henn, H. W., & Niss, M. (2007). Modelling and applications in mathematics education. New York: Springer.
  15. Boaler, J., & Humphreys, C. (2005). Connecting Mathematical Ideas: Middle School Video Cases to Support Teaching and Learning. Portsmouth, NH: Heinemann.
  16. Businskas, A. M. (2008). Conversations about connections: How secondary mathematics teachers conceptualize and contend with mathematical connections. Unpublished dissertation.
  17. Chapman, O. (2013). Mathematical-task knowledge for teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 16, 1-6. https://doi.org/10.1007/s10857-013-9234-7
  18. Courant, R., Robbins, H., & Stewart, I. (1996). What is Mathematics?: an elementary approach to ideas and methods. Oxford University Press, USA.
  19. Creswell, J. W. (2005). 연구설계: 정성연구, 정량연구 및 혼합연구에 대한 실제적인 접근.(강윤수, 고상수, 권오남, 류희찬, 박만구, 방정숙, 이중권, 정인철, 황우형, 공역). 서울: 교우사. (원저는 2003년 출판).
  20. Healy, L., & Hoyles, C. (1999). Visual and symbolic reasoning in mathematics: making connections with computers?. Mathematical Thinking and learning, 1(1), 59-84. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0101_3
  21. Hiebert, J., & Carpenter, T. P. (1992). Learning and teaching with understanding. Handbook of research on mathematics teaching and learning: A project of the National Council of Teachers of Mathematics, 65-97.
  22. Hill, H. C., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers' mathematical knowledge for teaching on student achievement. American educational research journal, 42(2), 371-406. https://doi.org/10.3102/00028312042002371
  23. Kaiser, G., & Sriraman, B. (2006). A global survey of international perspectives on modelling in mathematics education. ZDM, 38(3), 302-310. https://doi.org/10.1007/BF02652813
  24. Ma, L., (2002). 초등학교 수학 이렇게 가르쳐라.(신현용, 승영조, 공역). 서울: 승산. (원저는 1999년 출판).
  25. Mhlolo, M.K., Venkat, H., & Schaafer, M. (2012). The nature and quality of the mathematical connections teachers make. Pythagoras, 33(1), Art. #22, 9 pages. http://dx.doi.org/10.4102/pythagoras.v33i1.22
  26. National Council of Teachers of Mathematics. (2007). 학교 수학을 위한 원리와 규준. (류희찬, 조완영, 이경화, 나귀수, 김남균, 방정숙 공역), 서울: 경문사. (영어 원작은 2000년 출판).
  27. National Council of Teachers of Mathematics. (2011). 수학 수업의 현재와 미래. (류희찬, 조완영, 이경화, 나귀수, 김남균, 방정숙 공역), 서울: 경문사. (영어 원작은 1991년 출판).
  28. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.2307/1175860
  29. Singletary, L. M. (2012). Mathematical Connections Made in Practice: An Examination of Teachers' Beliefs and Practices (Doctoral dissertation, University of Georgia). https://getd.libs.uga.edu/pdfs/singletary_laura_m_201208_phd.pdf

Cited by

  1. 교수 지식과 실천적 역량을 위한 그룹 활동에서 예비교사들의 동기: 과제 가치 사례 vol.60, pp.3, 2019, https://doi.org/10.7468/mathedu.2021.60.3.341