DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Early Childhood Teachers' Music Attitude and Emotional Leadership on Music Teaching Efficacy

유아교사의 음악에 대한 태도와 감성리더십이 음악교수효능감에 미치는 영향

  • 이미숙 (혜전대학교 유아교육과) ;
  • 조성연 (호서대학교 사회과학대학 유아교육과)
  • Received : 2019.02.12
  • Accepted : 2019.04.16
  • Published : 2019.04.30

Abstract

Objective: The purpose of this study was to examine the effects of early childhood teachers' music attitude and emotional leadership on their music teaching efficacy in the music education. Methods: 301 early childhood teachers answered the music attitude scale, music teaching efficacy belief instrument, emotional leadership scale, and questionnaire for socio-demographic characteristics and music experiences. Data were analyzed by t-test, one-way ANOVA, Pearson's productive correlation analysis and hierarchical regression analysis. Results: First, early childhood teachers had a higher music teaching efficacy in case of at least 10 years of teaching experiences period, having a post-graduate degree, having a music training experience, enjoying learning musical instruments and singing and listening to music during regular music lessons, and having a long music training experience. Similar results were derived from the subfactors of music teaching efficacy. Second, there were positive correlations(r=.172-.659, p < .001) in the total and subfactors scores among early childhood teachers' music attitude, emotional leadership, and music teaching efficacy. Lastly, early childhood teachers' music attitude and their emotional leadership were explained at 39~52 percent for their music teaching efficacy. Conclusion/Implications: This study suggests that it is important for early childhood teachers' perception of their belief, knowledge and feeling about music education.

Keywords

표 1. 연구대상의 사회인구학적 특성

BOJGB2_2019_v15n2_125_t0001.png 이미지

표 2. 유아교사의 교육경력과 교육수준 및 음악경험에 따른 음악교수효능감에서의 차이 검증 결과

BOJGB2_2019_v15n2_125_t0007.png 이미지

표 3. 유아교사의 음악에 대한 태도와 감성리더십 및 음악교수효능감 간의 상관관계 결과

BOJGB2_2019_v15n2_125_t0008.png 이미지

표 4. 유아교사의 음악교수효능감 총점에 미치는 음악에 대한 태도와 감성리더십의 영향

BOJGB2_2019_v15n2_125_t0009.png 이미지

표 5. 유아교사의 음악교수효능감의 하위요인 중 음악교수능력에 대한 효능감에 미치는 음악에 대한 태도와 감성 리더십의 영향

BOJGB2_2019_v15n2_125_t0010.png 이미지

표 6. 유아교사의 음악교수효능감의 하위요인 중 음악교수결과에 대한 기대감에 미치는 음악에 대한 태도와 감성 리더십의 영향

BOJGB2_2019_v15n2_125_t0011.png 이미지

References

  1. 고경나 (2008). 유치원 교사의 음악교수 효능감과 음악교육 실제에 관한 연구. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 구자영 (2012). 유아교육기관 원장의 감성리더십과 교사효능감과의 관계. 한성대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김광남 (2014). 유아음악교육에서 교수의 감성리더십이 학습몰입 및 태도에 미치는 영향. 유아교육연구, 34(5), 167-185. doi:10.18023/kjece.2014.34.5.008
  4. 김서향 (2005). 음악에 대한 태도척도 개발 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 김영연 (2002). 유아음악교육론. 서울: 학지사.
  6. 김일영 (2014). 음악과 토의.토론 수업모형 및 지도방안 개발. 학습자중심교과교육연구, 14(4), 455-478.
  7. 김종훈 (2016). 유아교육기관 교실의 질, 교사의 교수효능감, 교수상호작용이 유아 자기조절력에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 김지영, 김나림 (2017). 유아교사의 음악교수 효능감과 음악활동 간의 관계. 아동과 권리, 21(1), 61-82. doi:10.21459/kccr.2017.21.1.61
  9. 권정해 (2014). 유아교사가 지각하는 원장의 감성리더십, 교사효능감, 직무만족, 조직몰입 간의 구조적 관계. 계명대학교 대학원 박사학위논문.
  10. 박보라 (2017). 보육교사 배경변인에 따른 음악교수내용지식과 음악교수효능감 인식. 신라대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 박보식 (2017). 리더십: 이론과 실제. 서울: 대영문화사.
  12. 박성호 (2012). 초등학교 담임교사의 감성리더십과 학생의 학교생활만족도의 관계. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 박윤미 (2017). 유아교사의 음악교수 내용지식 및 음악교수 효능감 수준에 따른 유아의 음악 능력. 원광대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 박주연 (2014). 유아교사의 음악활동에 대한 지식, 인식 및 교수효능감 연구. 동의대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 박주연, 이민정 (2013). 유아교사의 음악활동에 대한 지식, 인식 및 교수효능감 관계 연구. 유아교육연구, 33(6), 5-20. doi:10.18023/kjece.2013.33.6.001
  16. 박주연, 이민정 (2015). 유아음악활동에 대한 교사의 지식에 따른 인식과 교수효능감 차이. 유아교육연구, 35(5), 213-227. doi:10.18023/kjece.2015.35.5.010
  17. 박지현 (2009). 음악적 자기효능감 형성에 있어 음악경험, 교사기대, 부모지지 및 음악환경의 역할 분석. 음악교육공학, 8, 153-167.
  18. 박진성, 문혁준 (2006). 유아 교사의 음악교수 효능감, 음악교육에 대한 태도, 음악교수의 실제에 관한 연구. 대한가정학회지, 44(9), 9-19.
  19. 방은영 (2008). 유아 음악성 계발을 위한 프로그램 구성 및 적용 효과. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  20. 방은영, 박찬옥 (2005). 유치원교사의 음악교수 효능감에 관한 탐색. 유아교육학논집, 9(4), 5-30.
  21. 백지혜 (2010). 예비유아교사의 음악교수불안 정도에 따른 음악적 태도 및 교수 학습능력 고찰. 열린유아교육연구, 15(2), 149-173.
  22. 서영미 (2015). 유아교사의 음악활동에 대한 인식이 음악활동 교수효능감에 미치는 영향. 동의대학교 대학원 박사학위논문.
  23. 승윤희 (2015). 학습동기이론에 기반한 음악 수업 연구. 학습자중심교과교육연구, 15(7), 357-382.
  24. 신금호 (2013). 예비유아교사의 음악교수 불안 및 음악교육에 대한 태도와 음악교수 효능감 간의 관계. 미래유아교육학회지, 20(1), 145-163.
  25. 신동한 (2009). 학교장의 감성리더십과 학교조직문화와 학교조직효과성의 관계 연구. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  26. 양지애, 이영애 (2011). 유치원 교육활동 지도서의 음악관련 활동 분석: 음악적 개념, 행동, 태도를 중심으로. 유아교육연구, 31(1), 203-226. doi:10.18023/kjece.2011.31.1.010
  27. 유미준 (2007). 유아교사의 음악교수효능감에 관한 연구. 신라대학교 교육대학원 석사학위논문.
  28. 유정희 (2013). 유치원교사의 음악교수효능감과 유아의 음악적 성향의 관계. 안양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  29. 윤관기 (2016). 초등예비교사의 음악 선(先) 경험과 음악교과 자기효능감과의 상관관계 연구. 음악교육연구, 45(4), 115-136.
  30. 윤인애, 김지영, 주형철 (2013). 교양댄스수업에서의 학생들이 지각한 교수의 감성지능, 비언어적 커뮤니케이션, 신뢰 및 참여지속의사의 관계. 한국체육학회지, 52(4), 293-305.
  31. 이민정 (2002). 음악활동에 대한 교사의 태도에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 9(2), 159-187.
  32. 이수원, 장현갑, 안신호, 이만영, 김경린, 정찬섭 등 (1996). 심리학: 인간의 이해. 서울: 정민사.
  33. 이신철 (2004). 감성지능과 성과의 관계 연구: 리더(Leader)를 중심으로. 고려대학교 경영대학원 석사학위논문.
  34. 이영석, 이경민, 한석실 (2001). 유아교사 효능감 개념 및 관련 변인 고찰. 미래유아교육학회지, 8(2), 181-203.
  35. 이혜정 (2009). 음악회를 활용한 음악에 대한 태도 변화 연구: 수업 중 초등학교 학생들의 작은 음악회를 활용하여. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  36. 이희진 (2010). 유치원 교사의 음악교수 효능감과 음악활동 실제: 경력, 학력 및 연수 경험을 중심으로. 가톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문.
  37. 장은주 (2007). 현직교사를 위한 유아음악교육 프로그램 모형 개발. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  38. 장현수, 김수영 (2014). 유아체육교사의 체육교수효능감과 수업지식의 관계. 어린이문학교육연구, 15(1), 379-395.
  39. 전혜원 (2016). 중등 음악교사의 음악교육 경험에 대한 고찰. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  40. 정미경 (2016). 예비유아교사의 음악활동에 관한 교수효능감 연구. 동의대학교 대학원 석사학위논문.
  41. 최석기 (2010). 교장의 감성리더십과 학교 조직문화 및 교사 효능감의 간의 관계. 동아대학교 대학원 박사학위논문.
  42. 황인주, 김은정 (2015). 교사의 반성적 사고 수준과 음악교육에 대한 지식, 음악교육에 대한 태도 및 음악교수효능감 간의 관계. 유아교육학논집, 19(6), 177-197.
  43. de l'Etoile, S. K. (2001). An in-service training program in music for child-care personal working with infants and toddlers. Journal of Research in Music Education, 49(1), 6-20. https://doi.org/10.2307/3345806
  44. de Vries, P. (2017). Self-efficacy and music teaching: Five narratives. International Journal of Education & the Arts, 18(4), 1-23.
  45. Dulewicz, V., & Higgs, M. (2000). Emotional intelligence: A review and evaluation study. Journal of Managerial Psychology, 15(4), 341-372. doi:10.1108/02683940010330993
  46. Fleishman, E. A., & Hunt, J. G. (1973). Twenty years of consideration and structure (pp. 13-26). Current Developments in the Study of Leadership: A Centennial Event Symposium held at Southern Illinois University at Carbondale, IL.
  47. Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569-582. doi:10.1037/0022-0663.76.4.569
  48. Gilovich, T., Keltner, D., Chen, S., & Nisbett, R. E. (2013). Social psychology (3rd ed.). New York: W. W. Norton & Company.
  49. Goleman, D., Boyatzis, R., & McKee, A. (2002). Primal leadership: Realizing the power of emotional intelligence. Boston: Harvard Business School Press.
  50. Lowe, G. M., Limmis, G. W., & Morris, J. (2017). Pre-service primary teachers' experiences and self-efficacy to teach music: Are they ready? Issues in Educational Research, 27(2), 314-329.
  51. Mayer, J. D., & Salovey, P. (1995). Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings. Applied and Preventive Psychology, 4(3), 197-208. doi:10.1016/S0962-1849(05)80058-7
  52. Murphy, M. K., & Browa, T. S. (1986). A comparison of preferences for instructional objectives between teachers and students. Journal of Research in Music Education, 34(2), 134-139. doi:10.2307/3344741
  53. Power, K. M. (1990). A cross-cultural study of mothers' and teachers' attitudes toward music education in USA and Japan. Unpublished doctoral dissertation. University of Hawaii, Honolulu, HI.
  54. Ruestow, J. A. (2008). The effect of a leader's emotional intelligence on follower job satisfaction and organizational commitment: An exploratory mixed methodology study of emotional intelligence in public human services. Unpublished doctoral dissertation, Capella University, Minneapolis, MN.
  55. Sehriban, K. (2013). An investigation of music teaching self-efficacy levels of prospective preschool teachers. Educational Research and Reviews, 8(12), 897-900.