DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Korean University Students' Usage of Foreign Language Queries in Scholarly Information Retrieval

학술정보검색을 위한 국내 대학생의 외국어 탐색문 활용에 관한 연구

  • 이보은 (연세대학교 문헌정보학과 대학원, 한양대학교 백남학술정보관) ;
  • 이지연 (연세대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2019.02.17
  • Accepted : 2019.03.15
  • Published : 2019.03.30

Abstract

This study focused on understanding the Korean university students' (both undergraduates and graduates) use of foreign language for scholarly information retrieval especially in different search strategies employed based on users' characteristics. A new model was developed based on Ellis's behavioral model of information seeking strategies. The research applied both quantitative and qualitative methods to analyze the data. The students used a variety of foreign language information seeking strategies at different stages of academic information retrieval based on his/her field of study or level of education. The liberal arts and social science students had more difficulty in selecting proper search terms in the foreign language than the science and technology students. This difficulty resulted in less preference for using foreign language queries by the liberal arts and social science students. The students relied more on the bibliographic and citation information in scholarly information retrieval using foreign language queries than the Korean queries. The research outcomes should provide some guidelines on how the Korean university libraries offer information literacy programs and other services based on the patrons' characteristics.

본 연구에서는 학술정보검색에 있어 국내 대학생과 대학원생들이 외국어 탐색문을 어떻게 활용하는지, 그리고 이용자의 특성에 따라 외국어 탐색문의 활용도에 차이가 나타나는지 파악하고자 하였다. 연구 모형은 Ellis의 정보탐색 과정 모형을 바탕으로 설계되었으며, 실험, 인터뷰, 통계분석 등 양적 질적인 연구방법을 모두 활용하였다. 연구결과, 학술정보검색의 각 단계에서 국문 검색 전략과는 다른 다양한 외국어 검색 전략들이 발견되었고, 이러한 검색 전략들은 특히 이용자의 전공분야와 학력에 따라 차이를 보이는 것으로 파악되었다. 특히 인문 사회과학분야 피실험자들이 과학기술분야 피실험자들에 비해 외국어 탐색문을 선정하는 데 큰 어려움을 겪으며, 이에 따라 외국어를 활용한 검색을 선호하지 않는 점을 확인하였다. 또한 외국어 학술정보검색에서 인용정보나 발행지 정보 등 본문 이외의 정보들에 대한 의존도가 높아지는 모습을 보였다. 결과적으로 이용자의 특성에 따라 학술정보검색 과정에 외국어를 활용하는 비중이나 느끼는 어려움의 정도에 차이가 존재한다는 점을 파악할 수 있었으며, 향후 대학도서관은 이러한 이용자의 특성에 맞추어 이용자교육이나 도서관 서비스를 제공할 수 있을 것이다.

Keywords

JBGRBQ_2019_v36n1_95_f0001.png 이미지

<그림 1> 연구 모형

JBGRBQ_2019_v36n1_95_f0002.png 이미지

<그림 2> 한국어 탐색문 대비 외국어 탐색문 선정의 어려움 차이

JBGRBQ_2019_v36n1_95_f0003.png 이미지

<그림 3> 학술정보탐색 시 선호 사이트

JBGRBQ_2019_v36n1_95_f0004.png 이미지

<그림 4> 한국어 검색 대비 외국어 검색의 주관적 만족도 차이

JBGRBQ_2019_v36n1_95_f0005.png 이미지

<그림 5> 한국어 검색 대비 외국어 검색의 주관적 정확률 차이

JBGRBQ_2019_v36n1_95_f0006.png 이미지

<그림 6> 한국어 검색 대비 외국어 검색의 주관적 재현율 차이

<표 1> 검색 전략 측정의 조작적 정의

JBGRBQ_2019_v36n1_95_t0001.png 이미지

<표 2> Think Aloud 방식으로 수집한 데이터 유형

JBGRBQ_2019_v36n1_95_t0002.png 이미지

<표 3> 사후설문 문항 구성

JBGRBQ_2019_v36n1_95_t0003.png 이미지

<표 4> 전공분야에 따른 검색 횟수

JBGRBQ_2019_v36n1_95_t0004.png 이미지

<표 5> 전공분야에 따른 한국어 탐색문 수

JBGRBQ_2019_v36n1_95_t0005.png 이미지

<표 6> 학력수준에 따른 브라우징 문헌 수

JBGRBQ_2019_v36n1_95_t0006.png 이미지

<표 7> 전공분야에 따른 중복도

JBGRBQ_2019_v36n1_95_t0007.png 이미지

References

  1. Yun, Mi-so (2003). Information retrieval strategies according to personalities and cognitive patterns in elementary school students. Master's thesis. Cheju National University, graduate school of education.
  2. Albarillo, F. (2014). Language in social science databases: English versus non-english articles in JSTOR and Scopus. Behavioral & Social Sciences Librarian, 33(2), 77-90. DOI: 10.1080/01639269.2014.904693
  3. Aristeguieta-Trillos, S. (2013). The ellis model of information seeking behavior and the peripheral scientific community. DOI: 10.4018/978-1-4666-4353-6.ch006
  4. Choo, C. W., Detlor, B., & Turnbull, D. (2000). Information seeking on the web: An integrated model of browsing and searching. First Monday, 5(2). http://dx.doi.org/10.5210/fm.v5i2.729
  5. Davey, B. (1983). Think aloud: Modeling the cognitive processes of reading comprehension. Journal of Reading, 27(1), 44-47.
  6. Ellis, D. (1989). A behavioral approach to information retrieval system design. Journal of Documentation, 45(3), 171-212. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/40029295 https://doi.org/10.1108/eb026843
  7. Ellis, D., Cox, D., & Hall, K. (1993). A comparison of the information seeking patterns of researchers in the physical and social sciences. Journal of Documentation, 49(4), 356-369. https://doi.org/10.1108/eb026919
  8. Hamid, S., Bukhari, S., Ravana, S., Norman, A., & Ijab, M. (2016). Role of social media in information-seeking behaviour of international students: A systematic literature review. Aslib Journal of Information Management, 68(5), 643-666. https://doi.org/10.1108/AJIM-03-2016-0031
  9. Hemminger, B. M., Lu, D., Vaughan, K., & Adams, S. J. (2007). Information seeking behavior of academic scientists. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(14), 2205-2225. https://doi.org/10.1002/asi.20686
  10. Johnston, N., Partridge, H., & Hughes, H. (2014). Understanding the information literacy experiences of EFL students. Reference Services Review, 42(4), 552-568. https://doi.org/10.1108/RSR-05-2014-0015
  11. McKenzie, P. J. (2003). A model of information practices in accounts of everyday-life information seeking. Journal of Documentation, 59(1), 19-40. https://doi.org/10.1108/00220410310457993
  12. Meho, L., & Tibbo, H. (2003). Modeling the information-seeking behavior of social scientists: Ellis's study revisited. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 54(6), 570-587. https://doi.org/10.1002/asi.10244
  13. Mehra, B., & Bilal, D. (2007). International students perceptions of their information seeking strategies. The 35th Annual CAIS. Paper presented at the ACSI conference.
  14. Menard, E. (2009). Etude sur l'influence du vocabulaire utilise pour l'indexation des images en contexte de reperage multilingue. Doctoral dissertation. Universite de Montreal. Retrieved from http://hdl.handle.net/1866/2611.
  15. Montgomery, S. L., & Crystal, D. (2013). Does science need a global language? Chicago: University of Chicago Press.
  16. Nie, J.-Y. (2010). Cross-language information retrieval. Synthesis Lectures on Human Language Technologies, 3(1), 1-125. https://doi.org/10.2200/S00266ED1V01Y201005HLT008
  17. Nzomo, P., Ajiferuke, I., Vaughan, L., & McKenzie, P. (2016). Multilingual information retrieval & use: Perceptions and practices amongst bi/multilingual academic users. The Journal of Academic Librarianship, 42(5), 495-502. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2016.06.012
  18. Procter, R., Williams, R., Stewart, J., Poschen, M., Snee, H., Voss, A., & Asgari-Targhi, M. (2010). Adoption and use of web 2.0 in scholarly communications. Philosophical Transactions of the Royal Society of London A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 368(1926), 4039-4056. https://doi.org/10.1098/rsta.2010.0155
  19. Rieh, H.-Y., & Rieh, S. Y. (2005). Web searching across languages: Preference and behavior of bilingual academic users in Korea. Library & Information Science Research, 27(2), 249-263. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2005.01.006
  20. Weidan Cao, Xinyao Zhang, Kaibin Xu, & Yuanxin Wang (2016). Modeling online health information-seeking behavior in China: The roles of source characteristics, reward assessment, and Internet self-efficacy. Health Communication, 31(9), 1105-1114. DOI: 10.1080/10410236.2015.1045236
  21. Wilson, T. D. (1999). Models in information behaviour research. Journal of Documentation, 55(3), 249-270. https://doi.org/10.1108/EUM0000000007145
  22. Yeh, C.-C. (2009). Student perceptions of an EFL undergraduate research writing project. RELC journal, 40(3), 314-332. https://doi.org/10.1177/0033688209343863