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Associative Interactive play Contents for Infant Imagination

유아 상상력을 위한 연상 인터렉티브 놀이 콘텐츠

  • 장은정 (숭실대학교 글로벌미디어학부) ;
  • 임찬 (숭실대학교 글로벌미디어학부)
  • Received : 2018.10.20
  • Accepted : 2019.01.10
  • Published : 2019.02.28

Abstract

Creative thinking appears even before it is expressed in language, and its existence is revealed through emotion, intuition, image and body feeling before logic or linguistics rules work. In this study, Lego is intended to present experimental child interactive content that is applied with a computer vision based on image processing techniques. In the case of infants, the main purpose of this content is the development of hand muscles and the ability to implement imagination. The purpose of the analysis algorithm of the OpenCV library and the image processing using the 'VVVV' that is implemented as a 'Node' in the midst of perceptual changes in image processing technology that are representative of object recognition, and the objective is to use a webcam to film, recognize, derive results that match the analysis and produce interactive content that is completed by the user participating. Research shows what Lego children have made, and children can create things themselves and develop creativity. Furthermore, we expect to be able to infer a diverse and individualistic person's thinking based on more data.

창조적 사고는 언어로 표현되기 전부터 나타나며, 논리학이나 언어학법칙이 작동하기 전에 감정과 직관, 이미지와 몸의 느낌을 통해 그 존재를 드러낸다. 본 연구에서는 레고 놀이를 이미지 표현 방식으로, 이미지 프로세싱 기법을 중심으로 컴퓨터 비전을 응용한 실험적인 유아 참여형 인터렉티브 콘텐츠를 제시하고자 한다. 특히 유아의 경우 손의 소 근육 발달과 상상력을 실재로 구현하는 것은 매우 중요한 창조의 과정이다. 사물인식으로 대표되는 이미지 프로세싱 기술의 지각변동 속에서 'OpenCV 라이브러리'의 분석 알고리즘과 그것을 'Node'로써 구현한 'VVVV'로 이미지 프로세싱을 진행하고, 웹캠을 이용하여 물체를 촬영하고, 인식하고, 해당 분석에 맞는 결과를 도출해 내어 사용자가 참여함으로 완성되는 인터렉티브 콘텐츠를 제작하는 것을 목표로 한다. 연구를 통해서 아이들이 만든 레고가 어떤 작품인지 알 수 있고, 아이들은 스스로 무언가를 만들며 창의성을 기를 수 있다. 나아가, 더 많은 데이터를 기반으로 다양하고 개성적인 사람의 사고를 유추할 수 있을 것이라 기대한다.

Keywords

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그림 1. 레고 광고, 어떻게 “상상” 없이 말할 것인가. Figure 1. Lego advertisement, "Imagination" without talking.

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그림 3. OpenCV 데이터 정리. Figure 3. OpenCV Data Cleanup.

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그림 4. Positive 이미지 데이터 정리. Figure 4. Positive Image Data Cleanup.

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그림 5. Positive 샘플 추출. Figure 5. Positive Sample extraction.

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그림 6. Detect Project 기능과 10초 입력 제한 노드 맵. Figure 6. Detect Project Function and 10-second Input Limit Node Map.

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그림 7. VVVV 노드 맵. Figure 7. VVVV node map.

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그림 2. Haar 알고리즘 특징 추출. Figure 2. Extraction of Haar Algorithm Features.

표 1. 이미지 분석 및 비디오 사운드 재생. Table 1. Analyze images and play videos and sounds.

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