DOI QR코드

DOI QR Code

독일 바이에른 주의 정보 교육과정 분석

Analysis of Informatics Curriculum in Germany(Bayern)

  • 최희정 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 이원규 (고려대학교 정보대학 컴퓨터학과) ;
  • 김자미 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공)
  • 투고 : 2018.07.06
  • 심사 : 2018.12.07
  • 발행 : 2019.01.31

초록

제 4차 산업혁명 시대의 도래로 세계 각국은 변화하는 사회에 대처하기 위해 정보교육을 강화하고 있다. 본 연구는 독일의 정보 교육과정 분석을 통해 독일의 정보교육 동향을 파악하여, 한국의 정보교육과의 차이를 비교하였다. 독일의 정보교육 분석은 독일 교육의 중심이라 할 수 있는 바이에른 주의 정보교육 내용과 변화를 중심으로 하였다. 분석 결과, 첫째, 초등교육에서는 '정보'를 통합교과적 측면에서 접근하고 있으며, 활용 중심의 교육이었다. 둘째, 중등교육에서 충분한 이수시간 확보를 통해 이론과 실습을 경험할 수 있는 교육을 진행하고 있었다. 셋째, 정보교과를 입시에 반영하여, 고등교육과의 연계를 충분히 반영하였다. 분석을 토대로, 체계적인 정보교육을 위해서는 초등교육부터 많은 시수를 확보할 필요가 있으며, 중등교육과 고등교육의 연계를 고려해야 함을 확인하였다.

With the advent of the age of the 4th Industrial Revolution, countries around the world are reinforcing informatics education to cope with changing society. The purpose of this study is to analyze the trends in German informatics education through the analysis of the German informatics curriculum, and provide implications for the informatics education of Korea. The analysis of German informatics education focused on the contents and changes of the informatics education of Bayern, which can be said to be the center of German education. As a result of this analysis, first, elementary education approaches 'informatics' from the viewpoint of integrated curriculums. Second, secondary education provides education that makes it possible to experience theory and practice by securing sufficient credit hours. Third, they reflected informatics subjects in entrance examinations, and sufficiently ensured links to higher education. This analysis confirmed that systematic informatics education requires many credit hours from elementary education, and links with secondary and higher education must be taken into consideration.

키워드

참고문헌

  1. 교육부(2015). 초.중등학교 교육과정 총론. 교육부 고시 제 2015-80호 별책 1(교육부 고시제 2015-74호의 부칙개정).
  2. 김자미, 이원규(2010). 교과교육의 측면에서 본 정보교과의정체성에 대한 고찰. 컴퓨터 교육학회논문지, 14(2), 219-227.
  3. 교육과학기술부(2005). 초․중등학교 정보통신기술 교육 운영지침 개정(안). 교육과학기술부.
  4. 文部科学省(2016). 次期学習指導要1等に向けたこれまでの審議のまとめ補足資料, 文部科学省.
  5. 下間,芳樹(2018), ぺた語義 : 第2回シンポジウム 2025年度高校教科 情報入試を考える- 思考力.判断力.表現力の教育/評価方法とCBT化-, 情報処理, 59(6), 557-560.
  6. The ACM K-12 Task force Curriculum Committee.(2003). A Model Curriculum for K-12 Computer Science. CSTA.
  7. The CSTA Standard Task force.(2011). CSTA K-12 Computer science standards. CSTA.
  8. K-12 Computer Science Framework Steering Committee(2016). K-12 Computer Science Framework. CSTA.
  9. 김자미, 이원규(2014). 브루너의 이론에 근거한 인도의 정보 교육과정 고찰. 컴퓨터교육학회논문지, 17(6), 1-11. https://doi.org/10.32431/KACE.2014.17.6.001
  10. Department of Computer Science and Engineering Indian Institute of Technology Bombay, Mumbai(2013), CMC : A Model Computer Science Curriculum for K-12 School. http://www.cse.iitb.ac.in/internal/techreports/reports/TR-CSE-2013-52.pdf.
  11. BIBB-IAB-Qualifikations-und Berufsfeldproje ktionen (2015), BIBB: Industrie 4.0 und die Folgen f rArbeitsmarkt und Wirtschaft. BIFF.
  12. Puhlmann, H(2008), Grundsatze und Standardsfur die Informatik in der Schule, Gesellschaft fur Informatik e. V. (GI).
  13. Brinda, T., Puhlmann, H., & Schulte, C. (2009). Bridging ICT and CS: educational standards for computer science in lower secondary education. ITiCSE..
  14. Ira Diethelm, Informatics Education in Germany, 출처: http://ceceblog.netzverwaltung.info/?p=53.
  15. 외교부(2017). 독일개황.
  16. Kultusministerkonferenz(KMK)(2014), The Education System in the Federal Republic of Germany 2013/2014.
  17. ISB, The District Information System of the Bavarian Educational Reporting 출처: http://www.kis-schule-bayern.de/
  18. 김상무(2016). 독일의 대학입시와 고교교육과의 연계에 관한 연구. 교육의 이론과 실천, 21(1), 1-22.
  19. ISB, Vorbemerkungen zum Lehrplan 출처: http://www.isb-gym8-lehrplan.de/contentserv/3.1.neu/g8.de/index.php?StoryID=26344
  20. GERMANY : States and Major Cities, 출처: https://www.citypopulation.de/Deutschland-Cities.html
  21. ISB, Das Jahresprogramm 2017/18, 출처: https://www.isb.bayern.de/ueber-das-isb/jahresprogramm/
  22. Bavarian State Ministry for Education and Culture, Science and Art(2016), Digital Education in School, College and Culture - The Future Strategy of the Bavarian State Government 출처: https://www.km.bayern.de/wissenschaftler/digitalisierung.html
  23. Das bayerische Schulsystem, 출처: https://www.km.bayern.de/eltern/schularten.html
  24. StarruB, I. 2010. Synopse zum Informatikunterricht in Deutschland. Analyse der informatischen Bildung an allgemein bildenden Schulen auf der Basis der im Jahr 2010 gultigen Lehrplane und Richtlinien. Bakkalaureatsarbeit, Technischen Universitat Dresden.
  25. BAYERISCHE STAATSKANZLEI(2016), 출처: http://www.gesetze-bayern.de/Content/Document/BayGSO-ANL_1
  26. ISB, lehrplanplus, 출처 : http://www.lehrplanplus.bayern.de/fachlehrplan/gymnasium/7/nt_gym
  27. BAYERISCHE STAATSKANZLEI(2016), 출처: http://www.gesetze-bayern.de/Content/Document/BayGSO-ANL_3
  28. 최희정, 이원규, 김자미(2018). 해외 고등학교 정보교육 검사도구의 비교분석. 컴퓨터교육학회논문지, 21(1), 31-42. https://doi.org/10.32431/KACE.2018.21.1.004

피인용 문헌

  1. 2022년 개정을 위한 정보과 표준 교육과정 제안 vol.23, pp.1, 2020, https://doi.org/10.32431/kace.2020.23.1.001