DOI QR코드

DOI QR Code

양양 죽도의 장소성과 지형경관의 지명 고찰 및 비정

A Placeness and Identification on the Place Names of Geomorphological Landscape in Jukdo, Yangyang

  • 투고 : 2019.06.11
  • 심사 : 2019.09.06
  • 발행 : 2019.09.30

초록

양양 죽도의 지형 형성과 경관안내판, 경관해설판에 드러난 의문에서 시작된 본 연구는 죽도 경관의 올바른 인식과 경관자원탐색의 일환으로, 문헌연구와 현장조사 그리고 관련자 인터뷰 등을 통해 죽도 자연경관의 특성을 정리하는 한편, 전래 문화경관에 대한 지명 고찰과 경물 비정(批正)을 추구하였다. 본 연구의 결과는 요약하면 다음과 같다. 양양 죽도는 푸른 대나무가 가득했기 때문에 이름 붙여진 섬으로, 최소 14세기 전반 이전부터 18세기 중반 이전까지 주변에는 바다와 죽도를 관망하기 위한 관란정이 존재했다. 원래 섬이었던 죽도가 모래의 퇴식작용에 의해 육계도로 연륙화된 시기는 대략 19세기 후반 이후로 추정된다. 죽도에는 오랜 시간 풍화로 형성된 다채로운 풍화지형과 해안지형 그리고 구조지형이 발견된다. 그중 풍화혈의 일종인 타포니와 나마 지형경관은 죽도에 전래되는 전설과 시문의 핵심적 이야기와 관련된 경관요체이다. 죽도에는 총 7개소의 바위글씨가 존재하는데 해안에서 발견되는 방선암, 농구암, 청허대, 연사대 등은 신선 풍류와 은자(隱者) 모티브를 바탕으로 한 경물로 보인다. '정씨세적(鄭氏世蹟)'이란 바위글씨를 통해 볼 때 죽도의 주된 경관 향유자는 18C 중반의 초계정씨(草溪鄭氏) 가문이었음을 유추할 수 있다. 관찬지리지나 시문으로 볼 때 죽도는 '죽도선구(竹島仙臼)', '죽도 돌구유', 또는 '신선절구' 등을 주요 모티브로 한 선교적(仙敎的) 색채가 짙게 전승됐다. 이 '신선의 돌절구'라 알려져 온 경물은 형태나 크기 그리고 기능으로 유추해 볼 때 나마 지형의 선녀탕이 아닌 별도 공간에 형성된 포트홀인 것으로 확증된다. 따라서 근대 명명된 선녀탕은 흥미 본의의 터무니없는 '이름붙이기'의 산물로 보인다. 현재의 경관 안내와 해설 내용은 죽도의 장소성과 부합되지 않을 뿐 아니라 전승되어 온 문화경관과 일치되지 않는다. 향후 경관안내판과 해설판 등 관련 경관정보는 양양 죽도의 경관정체성을 제고하기 위해 신선 관련 스토리 및 모티브를 적극 부각시킬 수 있는 방향으로 개선되어야 할 것이다.

This study, which starting from Yangyang Jukdo's topography formation and questioning revealed in landscape guide and landscape commentary board, is to sort out the characteristics of Jukdo natural landscape through literature research, field observation research and stakeholder interview as part of the proper recognition of Jokdo landscape and search for landscape resources, and pursued a review of nominations and criticism. The results of this study are summarized as follows. Yangyang Jukdo is an island named because it was full of blue bamboo. From before the first half of the 14th Century. to the middle of the 18th Century., there was a Gwanlan-pavilion to see the sea and the bamboo in the west. The time when the original island, the Jukdo, have been a land-tied island connected with the land by the tombolo formed by the erosion of the sand. It is located at the end of the 14th Century. and before the middle of the 18th Century. In Jukdo, colorful weathered terrains, coastal terrain, and structural terrain formed by long-time weathering are found. Among them, the type of weathering, the tafoni style and the gnamma style are the scenic landscapes with the key stories of legend and poetry that are brought to Jukdo. In addition, there are seven kinds of letters caved in the rocks in Jukdo. The rocks found on the coast, basketball cannons, shrines, and sutras are seen as shrouds based on a Taoist hermit motifs and style. In addition, it can be interred from the photography of "jeongssisejeog" that the souvenir of Jukdo was the family of Chogyejeong of mid 18th Century. In terms of observational geography and poetry, Jukdo has been handed down a great deal of missionary color with key motifs such as 'Jukdo-seongoo', 'Jukdo-Dolgooyoo', or 'Stone mortar of Taoist hermit' It is proved that the pearl which is called 'The stone of the Taoist hermit' is a porthole formed in a separate space rather than the topography of the geomorphology in terms of shape, size and function. Currently named Shun-tang is a product of the ridiculous 'naming' of interest. The present landscape guide and commentary is not only incompatible with the place of Jukdo, but also does not match the traditional cultural landscape. Future scenery information such as guide signs and commentary boards should be improved in the direction of positively highlighting the stories and motifs related to the present that are present in order to enhance the landscape identity of Yangyang Jukdo.

키워드

참고문헌

  1. Yangyang Cultural Center(2017). History and Cultural Heritage of Yangyang: Yangyang Culture Center.
  2. Kwan, K. R.(2012). Lee Haejo's Geographic Awareness and the Social Symbolism of the 'Yangyang Area' as Viewed Through "The Thirty Poems of Hyeonsan". Dongyang Studies in Korean Classics. 34(-): 5-42. https://doi.org/10.35374/dyha.34.34.201202.001
  3. Kwan, D. H.(2013). A Study on the Characteristics and Utilization Measures of Rock Formations in the Romantic Road in the Eastern Coast of Korea. Journal of the Korean Geographical Society. 48(6): 803-818.
  4. http://www.yangyang.or.kr
  5. Kim, S. H.(2012). The Picturesque Expression of Gangwon Province Maps in 1872: Focusing on Yangyang-eupjido. Journal of the Korean Research Association of Old Maps. 4(1): 57-74.
  6. http://kyu.snu.ac.kr
  7. Sinjeungdonggug-yeojiseunglam(新增東國輿地勝覽)
  8. Gajeongjib(稼亭集) Dongyugi(東遊記).
  9. Yang, E. S.(2016). Yangyang's Chinese Poetry. Gangneung Cheongsong Publishing House.
  10. The Analects of Confucius(論語) Jahan(子罕).
  11. Yeojidoseo(輿地圖書).
  12. Yangyang Cultural Center(2013). Nu(樓).Jeong(亭).Dae(臺) of Yangyang. Yangyang Culture Center.
  13. Chijaeseonsaeng-yugo(耻齋先生遺稿) Volume 3 Gwandonglog (關東錄).
  14. Yangyang Cultural Center(1995). Yangyang's Land Name: Yangyang Culture Center.
  15. https://search.naver.com/search.naver
  16. http://www.findroot.co.kr
  17. http://www.culturecontent.com(Gyeongjeongseon Genealogy).
  18. Myeongjae-yugo(明齋遺稿)
  19. Yangyang Cultural Center(2009). The Legend of the Mortar Rock in Jukdo. Edit Room. Hyeonsanmunhwa(峴山文化). 20(-): 66-67.
  20. Yangyang Cultural Center(2010). The Thirty Beautiful Scenery in Hyeonsan(峴山三十景). Lee Jongwoo and 5 others. Hyeonsanmunhwa (峴山文化). 21(-): 46-47.
  21. Myeong-amjib(鳴巖集) Volume 4. The Thirty Beautiful Scenery in Hyeonsan(峴山三十景).
  22. Kwan, D. H(2012). Development of Storytelling Using Geomorphological Landscape Resources: Focus on Granite Topography and Buddhist Cultures. Jorunal of the Korean Photo Geography. 22(3): 151-165.
  23. http://db.itkc.or.kr
  24. Samyeonjib(三淵集).