DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Integrated Approach to Multiplication in Elementary School Mathematics

초등학교 수학에서 곱셈의 통합적 접근에 대한 탐색

  • Received : 2019.08.18
  • Accepted : 2019.09.28
  • Published : 2019.09.30

Abstract

This study proposed an integrated approach to multiplication as a way to help students understand multiplication in elementary mathematics. The integrated approach to multiplication is to give students a broad understanding of multiplication by solving a situation of multiplication in a variety of ways in mathematics classes, exploring and discussing each other's methods. The integrated approach to multiplication was derived from a number of previous studies that emphasized various approaches, a consistent approach, and a specific approach to multiplication. As results, the integrated approach of multiplication can be interpreted in four ways as a situation of multiplication, and each method is connected to important characteristics of multiplication emphasized in previous studies. In addition, this study has theoretically confirmed that the integrated approach to multiplication is important not only for multiplication but also for division, fraction and operation of fractions, ratios, rates, and proportions. This study is expected to provide some implications for teachers with regard to multiplication in elementary school mathematics.

본 연구는 초등학교 수학에서 곱셈에 대한 학생들의 이해를 돕는 하나의 방안으로 곱셈의 통합적 접근을 제안하였다. 곱셈의 통합적 접근이란 수학 수업에서 학생들이 하나의 곱셈 상황을 다양한 방법으로 해결하고 서로의 방법에 대해 탐색하고 논의하면서 곱셈에 대해 폭넓은 이해를 하도록 하는 것이다. 곱셈의 통합적 접근은 곱셈에 대한 다양한 접근, 일관적 접근, 특정한 접근을 강조한 여러 선행 연구를 기반으로 도출되었다. 연구 결과, 곱셈의 통합적 접근은 하나의 곱셈 상황을 크게 4가지 방법으로 해석할 수 있으며 각각의 방법은 선행 연구에서 강조한 곱셈의 중요한 특성과 모두 연결된다. 또한, 곱셈의 통합적 접근은 곱셈뿐만 아니라 나눗셈, 분수 및 분수의 연산, 비와 비율, 비례 등으로 자연스럽게 확장되는 데 중요하다는 것을 이론적으로 확인하였다. 이를 통해 초등학교 수학에서 다루는 곱셈과 관련하여 실제 수업을 진행하는 교사에게 시사점을 제공하고자 한다.

Keywords

References

  1. 강문봉, 김정하(2018). 곱셈 지도에 관한 고찰. 한국초등수학교육학회지, 22(4), 369-384.
  2. 강흥규(2009). 배 개념에 기초한 자연수 곱셈 개념의 지도 방안. 학교수학, 11(1), 17-37.
  3. 강흥규, 심선영(2010). 알고리즘의 다양성을 활용한 두 자리 수 곱셈의 지도 방안과 그에 따른 초등학교 3학년 학생의 곱셈 알고리즘 이해 과정 분석. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 287-314.
  4. 교육부(2015). 수학과 교육과정(교육부 고시 제 2015-74호 별책 8).
  5. 교육부(2019a). 수학 2-1. 서울: 천재교육.
  6. 교육부(2019b). 수학 3-1. 서울: 천재교육.
  7. 김유경, 방정숙(2014). 곱셈적 구조에 대한 2, 4, 6학년 학생들의 수학적 사고의 연결성 분석. 수학교육, 53(1), 57-73.
  8. 김정원, 방정숙(2013). 초등학교 3학년 학생들의 곱셈적 사고에 따른 비례 추론 능력 분석. 수학교육학연구, 23(1), 1-16.
  9. 김주창, 이광호(2019). 시각적 모델에 따른 곱셈식 표현 방법에 대한 연구. 초등수학교육, 22(1), 65-82.
  10. 김현, 조영미, 정연준(2016). 한국.중국.일본.싱가포르 수학교과서의 곱셈구구 지도내용 비교 연구. 한국초등수학교육학회지, 20(3), 407-430.
  11. 박만구, 박경선(2009). Skemp 이론에 따른 곱셈 놀이활동이 수학학업성취도 및 수학적 태도에 미치는 효과. 한국학교수학회논문집, 12(3), 211-230.
  12. 이소민, 김진호(2009). 추론 능력이 열등한 초등학교 2학년 학생의 곱셈 지식 구성 능력에 관한 연구. 한국학교수학회논문집, 12(1), 47-70.
  13. 이종욱(2007). 한 초등학교 2학년 아동의 곱셈과 나눗셈 해결 전략에 관한 사례 연구. 수학교육, 46(2), 155-171.
  14. 이지영 (2015). 초등학교 학생들의 단위 추론을 기반으로 한 분수 나눗셈의 학습경로 개발. 한국교원대학교 박사학위논문.
  15. 이지영(2017). 초등학교 분수 학습에서 퀴즈네어 막대 활용에 대한 비판적 고찰. 수학교육, 56(2), 193-212 .
  16. 이지영(2018). 초등학교 수학에서 다루는 곱셈적 구조에서 내포량에 대한 고찰. 학습자중심교과교육연구, 18(18), 725-748.
  17. 이지영, 방정숙(2016). 이분모분수 덧셈의 핵심 아이디어에 대한 초등학교 5학년 학생들의 이해. 학교수학, 18(4), 793-818.
  18. 임재훈(2014). 선험적 지식으로서 곱셈의 교환법칙 교육의 문제. 한국초등수학교육학회지, 18(1), 1-17.
  19. 임재훈(2015). 비의 값과 비율 용어에 대한 교수학적 분석. 한국초등수학교육학회지, 19(3), 371-386.
  20. 임재훈(2016). 분수 포함제와 제수의 역수 곱하기 알고리즘의 연결성. 한국초등수학교육학회지, 20(4), 521-539.
  21. 임재훈(2017). 확대 상황 포함나눗셈에 대한 고찰. 한국초등수학교육학회지, 21(1), 115-134.
  22. 정연준(2011). 자연수 곱셈 계산법의 역사적 발달 과정에 대한 고찰. 학교수학, 13(2), 267-286.
  23. 정연준, 조영미(2012). 자연수 곱셈 계산 지도에 관한 초등학교 수학교과서 비교 분석 연구: 우리나라, 미국, 싱가포르, 일본 교과서를 중심으로. 수학교육학연구, 22(2), 293-309.
  24. 정영옥(2013). 초등수학에서 자연수 곱셈 지도: 곱셈의 도입과 곱셈 구구를 중심으로. 학교수학, 15(4), 889-920.
  25. 한은혜, 류희수(2008). 초등에서의 곱셈적 사고 지도: 초등 5학년을 위한 교수-학습 자료 개발을 중심으로. 학교수학, 10(2), 155-179.
  26. Bell, M., Isaacs, A., Bell, J., McBride, J., Bretzlauf, J., & Moran, C. G. et al. (2007). Everyday mathematics student math journal Grade 2 Volume 1(3rd ed). Chicago: McGraw-Hill.
  27. Beckmann, S., & Izsak, A. (2015). Two perspectives on proportional relationships: Extending complementary origins of multiplication in terms of quantities. Journal for Research in Mathematics Education, 46(1), 17-38. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.46.1.0017
  28. Confrey, J. (1994). Splitting, similarity, and rate of change: A new approach to multiplication and exponential functions. In G. Harel, & J. Confrey (Eds.), The development of multiplicative reasoning in the learning of mathematics(pp. 291-329). Albany, NY: State University of New York Press.
  29. Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures. Dordrecht: Reidel Publishing Company.
  30. Greer, B. (1994). Extending the meaning of multiplication and division. In G. Harel, & J. Confrey (Eds.), The development of multiplicative reasoning in the learning of mathematics (pp. 61-85). Albany, NY: State University of New York Press.
  31. Izsak, A., & Beckmann, S. (2019). Developing a coherent approach to multiplication and measurement. Educational Studies in Mathematics, 101(1), 83-103. https://doi.org/10.1007/s10649-019-09885-8
  32. Kaput, J. (1985). Multiplicative word problems and intensive quantities: An integrated software response (Technical Report 85-19). Cambridge, MA: Educational Technology Center.
  33. Kaput, J., & West, M. M. (1994). Missing-value proportional reasoning problems: Factors affecting informal reasoning patterns. In G. Harel & J. Confrey (Eds.), The development of multiplicative reasoning in the learning of mathematics (pp. 235-287). New York: State University of New York Press.
  34. Kheong, F. H., Ramakrishnan, C., & Wah, B. L. P. (2013). My pals are here! Maths 1B (3rd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  35. Otto, A. D., Caldwell, J., Lubinski, C. A., Hancock, S. W., Rathmell, E. C., & Zbiek, R. M. (2011). Developing essential understanding of multiplication and division for teaching mathematics in grades 3-5. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. 백석윤, 류현아, 이종영, 도주원 공역(2016). 곱셈과 나눗셈의 필수 이해. 서울: 교우사.
  36. Schwartz, J. L. (1988). Intensive quantity and referent transforming arithmetic operations. In J. Hiebert & M. Behr (Eds.), Number concepts and operations in the middle grades (Vol. 2, pp. 41-52). Reston, VA: Erlbaum.
  37. Steffe, L. P. (1994). Children's multiplying schemes. In G. Harel, & J. Confrey (Eds.), The development of multiplicative reasoning in the learning of mathematics (pp. 3-39). New York: State University of New York Press.
  38. Steffe, L. P., & Olive, J. (2010). Children's fractional knowledge. New York: Springer.
  39. Vergnaud, G. (1994). Multiplicative conceptual field: What and why? In G. Harel, & J. Confrey (Eds.), The development of multiplicative reasoning in the learning of mathematics (pp. 41-59). New York: State University of New York Press.