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제품 디자인 프로세스를 위한 표정 부호화 시스템(FACS) 적용성에 대한 연구

A Study on the Applicability of Facial Action Coding System for Product Design Process

  • 황차오 (동서대학교 일반대학원 디자인학과) ;
  • 고정욱 (동서대학교 일반대학원 디자인학과)
  • 투고 : 2019.01.10
  • 심사 : 2019.02.13
  • 발행 : 2019.03.28

초록

사용자와 감성적인 소통(Emotional Communication)이 중요한 제품 디자인 영역에서 디자이너가 사용자 감성을 보다 명확하고 신속하게 파악하는 것은 제품 디자인 연구의 매우 핵심적인 활동이다. 이에 본 연구는 제품디자인과정에 감성측정의 활용가능성을 높이기 위한 방법으로서 행위적 감성 측정 방법인 표정 부호화 시스템(Facial Action Coding System, FACS)을 제품디자인 평가에 활용하였다. 표본으로 선정한 감성 제품의 Image Map을 활용하여 긍정적, 부정적, 중성 감성을 유발하는 제품 자극물 총 6개를 선정하여 20대 일반 제품 사용자를 실험 대상으로 FACS 실험을 진행하고 사용자 얼굴 표정을 통하여 자극물에 대한 감성상태를 분석하였다. 이러한 실험을 통하여 표정 부호화 시스템이 제품디자인에 적용 과정에서 "사용자 무의식적인 얼굴 표정을 기록할 수 있다" 등 장단점을 분석하였으며 "사용자 반응도 높은 제품 자극물을 선정해야 한다" 등 적용방안을 제시하였다. 본 연구는 향후 새로운 제품을 시장에 출시하기 전에 제품디자인 시안 단계에서 사전 사용자 감성 예측 방법으로 FACS를 활용성 검토에 도움을 줄 것으로 전망된다.

With more emphasis on emotional communication with users in product design field, designers' clear and prompt grasp of user's emotion has become the core activity in product design research. To increase the flexibility applying emotion measurement in the process of product design, this study has used Facial Action Coding System (FACS) of behavioral emotion measurement method in product design evaluation. To select specimens, it has flexibly used the emotional product Image Map. Then this study has selected six product irritants inducing positive, negative and neutral emotions, and conducted FACS experiment with ordinary product users of 20 generations as the experimental subject, and analyzed users' emotional state in response to the irritants through their facial expressions. It also analyzes the advantages and disadvantages of FACS in the process of product design, such as "recording users' unconscious facial expressions" and puts forward some applicable schemes, such as "choosing a product stimulus with high user response". It is expected that this paper can be helpful to the flexibility of FACS as a method to predict user's emotion in advance at the trial stage of product design before launching them to the market.

키워드

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그림 1. 얼굴 근육 (Clemente, 1997)

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그림 2. 제품 자극물의 image map

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그림 3. FACS 실험 예시 사진

표 1. 감성측정 방법[2]

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표 2. Action units of the Facial Action Coding System (Ekman & Friesen, 1978; Ekman, Friesen, & Hager, 1978)[7](일부)

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표 3. FACS 실험 제품 자극물 개요

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표 4. FACS 실험 개요

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표 5. FACS 분석 결과(자극물 1번)

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표 6. FACS 분석 결과(자극물 2번~자극물 6번)

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표 7. FACS의 장단점 분석

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표 8. 제품디자인에 FACS 적용 방안

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참고문헌

  1. 정상훈, "제품 사용 중 사용자의 감성 측정을 위한 자기-보고 질문지형 척도 개발," 감성과학, Vol.10, No.3, p.404, 2007.
  2. 황차오, "제품디자인을 대상으로 한 감성 측정 방법 비교 분석," 한국기초조형학회 국제학술발표대회 논문집, p.320, 2018.
  3. 이재화, 제품 사용 환경의 사용자 초기 감성 측정시스템과 분석 도구 개발, 한국과학기술원, p.12, 2009.
  4. P. Ekman and W. Friesen, Facial Action Coding System: A Technique for the Measurement of Facial Movement, Consulting Psychologists Press, Palo Alto, 1978.
  5. Jeffrey F. Cohn, Zara Ambadar, and Paul Ekman, Observer-Based Measurement of Facial Expression With the Facial Action Coding System, The handbook of emotion elicitation and assessment, p.204, 2007.
  6. Jeffrey F. Cohn, Zara Ambadar, and Paul Ekman, Observer-Based Measurement of Facial Expression With the Facial Action Coding System, The handbook of emotion elicitation and assessment, p.205, 2007.
  7. Jeffrey F. Cohn, Zara Ambadar, and Paul Ekman, Observer-Based Measurement of Facial Expression With the Facial Action Coding System, The handbook of emotion elicitation and assessment, pp.207-210, 2007.
  8. http://imotions.com/blog/facial-action-cod ing-system/