Abstract
This study analyzed the factors related to the job satisfaction and turnover rate of students in the skin care contract department, and suggested ways to enhance long-term employee retention. Frequency analysis and multiple regression analysis were performed using the SPSS statistical program and based on the survey data of 260 skin care contract students. The main results were as follows. First, contract students had high job satisfaction because of sufficient in-service training during the internship and also received the authority to perform the job duties of their positions. Second, the regular technical education for the job of contract students gave them confidence in job performance and job confidence, which led to long-term employee retention. Third, contractual students' turnover was reduced by applying compensation such as incentives, awards, and promotion opportunities in accordance with their work performance. Therefore, the results of the study suggest that compensation based on job performance, and the confidence in job performance of skin care contract students, can lead to increased job satisfaction, a reduced turnover rate and better long-term employee retention.
본 연구는 피부미용 계약학과 학생의 직무 만족 및 이직 의도에 대한 요인을 분석하고 장기근속을 유도할 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 피부미용 계약학과 학생 260명에 대한 설문조사 자료를 토대로 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 빈도 분석과 다중 회귀분석을 실시하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 계약학과 학생들은 인턴십 기간 충분한 실무훈련을 통해 업무에 대한 자신감을 느끼고 본인의 포지션에서 직무수행의 권한위임을 받음으로써 직무만족도가 높았다. 둘째, 계약학과 학생들에게 직무 향상을 위한 정기적인 기술교육은 직무수행에 대한 자신감과 직업에 대한 확신을 주었고 이는 장기근속을 유도했다. 셋째, 계약학과 학생들에게 계약기간 업무능력에 따라 공정하게 성과급, 포상, 승진 기회 등 보상 제도를 적용해 업무능력 향상의 동기부여를 줌으로써 이직 의도를 줄였다. 이에 본 연구는 피부미용 계약학과 학생들에게 직무수행의 권한 위임, 직무수행에 대한 확신, 그리고 능력에 따른 보상 제도를 적용함으로써 직무 만족 및 이직률 감소와 장기근속까지 끌어낼 수 있음을 시사한다.