DOI QR코드

DOI QR Code

An Exploratory Study on the Industry Training Activation for College's Professor -Based on Collaborative Action Research-

전문대학 교수의 산업체 연수 활성화를 위한 탐색적 연구 -협력적 실행연구를 중심으로-

  • Namgung, Seon-Hye (Division of Early Childhood Education, Daejeon Health Institute of Technology) ;
  • Kim, Hyun-Jung (Division of Early Childhood Education, Cheju Halla University)
  • 남궁선혜 (대전보건대학교 유아교육과) ;
  • 김현정 (제주한라대학교 유아교육과)
  • Received : 2019.08.30
  • Accepted : 2019.11.01
  • Published : 2019.11.30

Abstract

This exploratory study investigated the real time adaptability of industry training for college professors. For this study, the researcher whose college's professor in the department of early childhood education used collaborative action research. This research was conducted in a class of five year old children of a daycare center in D city. The researcher and the homeroom teacher interacted with each other through 4 steps during the researcher's training period. The first step was group formation between the researcher and the teacher. The second step was problem identification. The third step was a review of the literature. The forth step was problem-solving. The researcher and teacher finally developed a rhythm movement program that was based on fundamental motor performance of young children. Through this collaborative effort, the researcher and teacher had the opportunity to improve their professionalism. Especially, the researcher improved her understanding and knowledge of teaching young kids. The result of this study is meaningful in that it provided basic data to improve training of college professors.

본 연구의 목적은 전문대학 교수의 산업체 연수를 활성화 할 수 있는 방안을 탐색하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 전문대학 유아교육과 교수가 협력적 실행연구를 활용하여 어떻게 산업체 연수를 진행하였는지에 대한 실제 사례를 제시하였다. 본 연구는 D시에 소재한 어린이집 만5세 학급에서 연구자가 산업체 연수기간 동안 학급 담당 교사와의 협력적 실행연구를 실시한 내용에 관한 것이다. 본 연구 진행을 위해 연구자와 교사는 협력적 실행연구 4단계를 거쳤고, 최종적으로 유아에게 적합한 기본운동기술이 포함된 구조화된 리듬동작 프로그램을 개발하였다. 본 연구진행을 위해 진행된 4단계는 다음과 같다. 첫 번째, 실천단계 1에서 교사와 연구자는 문제해결을 위한 상호집단을 형성하였다. 두 번째, 실천단계 2에서 교사와 연구자는 상호 호혜적 관계에서 교사의 문제를 파악하였다. 세 번째, 실천단계 3에서 교사와 연구자는 문제해결에 필요한 문헌연구를 하였다. 네 번째, 실천단계 4에서는 문제해결을 하였다. 이러한 산업체 연수 실천 사례로 얻어진 시사점으로는 첫 번째, 산업체 연수를 통하여 연구자는 실제와 이론을 강화할 수 있는 기회가 주어졌다는 것이고 두 번째, 산업체 연수 기간 동안 담당 학급 교사의 전문성도 함께 증진될 수 있었다는 것이다. 이러한 시사점은 연구자이며 직업교육자이기도 한 전문대학 교수의 다양한 산업체 연수방안이 어떻게 모색되어야 하는지에 대한 단초를 제공해 준다는데 그 의미가 있다.

Keywords

References

  1. C. H. Sim, An Emperical Study on the Vocational Education Policy of Junior College in Korea, Kyung-Hee University, 2003.
  2. Y. B. Kwon, A Study on the Industry Training Activation for Technical High School Teachers, University of Inchon, 2000.
  3. B. S. Park, A Study on the Industry-School Cooperative Education in Technical High School, Dankuk University, 1998.
  4. S. N. Mitchell, R. Reily, M. E. Logue, "Benefits of collaborative action research for the beginning teacher", Teaching and teacher Education, Vol. 25, No. 2, pp.344-349, Feb. 2009. DOI : https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.06.008
  5. J. H. Kim, Collaborative Action Research for Kindergarten Research for Kindergarten Science Center Activation, Chung-Ang University, 2011.
  6. A. L. Nolen, J. V. Putten, "Action research in education: Addressing gaps in ethical principles and practices", Educational Researcher, Vol. 36, No. 7, pp.401-407, Oct. 2007. DOI : https://doi.org/10.3102/0013189X07309629
  7. J. Whitehead, J. McNiff, Action research: Living theory, p.182, SAGE Publications, 2006.
  8. A. Feldman, "Enhancing the practice of Physica Teachers:Mechanisms for the generation and sharing of knowledge and understanding in collaborative action research", Journal of Research in Science Teaching, Vol. 33, No. 5, pp.513-540, May. 1996. DOI : https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199605)33:5<513::AID-TEA4>3.0.CO;2-U
  9. J. G. Henderson, Reflective teaching: The study of your constructivist practice (2nd ed.), P.265, Macmillan Pub Co, 1996.
  10. H. Y. Choi, Collaborate Action Research for the Improvement of Physical Literacy of Children, Ewha Womans University, 2015.
  11. J. S. Kim, The process and meaning of collaborative action for an management of early childhood mathematics education, Chung-Ang University, 2012.
  12. J. Y. Kyun, A Collaborative Action Research on the transformation of Multicultural Early Childhood Classroom, Busan National University, 2013.
  13. S. H. Lee, Rhythm physical training of preschool students basic physical in improvement, Chung-Ang University, 2001.
  14. M. Cochran-Smith, "The new teacher education: For better or for worse", Educational Researcher, Vol. 34, No. 7, pp3-17, Oct. 2005. DOI : https://doi.org/10.3102/0013189X034007003
  15. E. T. Stringer, Action Research(4th), p.328, SAGE Publications, 2013.