Abstract
In this study, we look at the effect that the achievement goal of specialized high school students has on academic self-efficacy and the difference in academic self-efficacy depending on achievement goal orientation. The purpose of this research is to help students to efficiently increase their academic self-efficacy, develop research and study life guidance measures to improve negative factors, and select professors and learning methods. To achieve the purpose, survey was conducted with achievement goal orientation measurement tools(26 questions) and academic self-efficacy measurement tools(28 questions) for 745 students of 18 specialized technical high school students in 5 districts. The results of this study are as follows. First, preference to task difficulty and self-controlling efficacy have highly positive correlations with mastery goal orientation and confidence and mastery avoidance goal orientation have highly negative correlations each other. Second, achievement goal orientation form of specialized high school students were divided into 5 forms; 'execution avoidance(34.8%)', 'mastery orientation(20.8%)', 'approach(17%)', 'avoidance competition(14.9%)', and'mastery avoidance(12.5%)'. In preference to task difficulty, 'approach'group showed the highest average point and 'mastery avoidance'showed the lowest average point. The average point of 'approach' group was higher than other groups in confidence, but 'mastery orientation' group showed the highest average point. Through the results of this study, academic self-efficacy makes an effect by a certain direction in accordance with achievement goal orientation and it's necessary to access academic problems differently according to student's goal directivity. Therefore, it's necessary to provide educational method by student type based on explanation about academic self-efficacy of achievement goal orientation of specialized high school students and analysis on achievement goal orientation form.
이 연구에서는 특성화고등학교 학생들의 성취목표지향성이 학업적 자기효능감에 미치는 영향과 성취목표지향성의 유형에 따른 학업적 자기효능감의 차이를 살펴 보았다. 이를 통하여 학업적 자기효능감을 효율적으로 높일 수 있고, 부정적 요소를 개선할 수 있는 연구 및 학습 생활지도 방안 도출, 교수 학습방법 선정에 도움을 주는 것에 그 목적이 있었다. 이러한 목적을 달성하기 위해 전국 5개 권역 18개교 공업계열 특성화고등학교 학생 745명을 대상으로 성취목표지향성 측정 도구(26문항), 학업적 자기효능감 측정 도구(28문항)를 사용하여 설문 조사를 실시하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 과제난이도 선호와 자기조절효능감은 숙달접근 목표지향성과 정(+)의 방향으로 높은 상관관계, 자신감과 숙달회피 목표지향성은 음(-)의 방향으로 높은 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 특성화고등학교 학생들의 성취목표지향성 유형은 '수행 회피형(34.8%)', '숙달접근 지향형(20.8%)', '접근형(17%)', '회피적 경쟁형(14.9%)', '숙달 회피형(12.5%)'의 5가지 유형으로 분류되었다. 과제난이도 선호에서 '접근형' 집단의 평균점수가 가장 높은 것으로 나타났고, '숙달 회피형' 집단의 평균점수가 가장 낮게 나타났다. '접근형' 집단의 평균점수는 자신감에서도 다른 집단에 비하여 높게 나왔으나 '숙달접근 지향형' 집단의 평균점수가 가장 높게 나타났다. 이 연구의 결과를 통해 학업적 자기효능감은 성취목표지향성에 따라 일정한 방향성을 가진 채로 영향을 미치고, 학생이 가진 목표지향성에 따라 학업적 문제를 다르게 접근하는 것이 필요하다는 것을 알 수 있었다. 따라서 특성화고등학교 학생의 성취목표지향성의 학업적 자기효능감에 대한 설명력과 성취목표지향성 유형 분석을 바탕으로 학생 유형에 따른 교육 방법을 제공할 필요가 있다.