Analysis of Satisfaction with the Fatherhood Programs Provided in Healthy Family and Multicultural Family Support Center

건강가정·다문화가족지원센터의 아버지참여 프로그램 현황 및 만족도 분석

  • Lee, Hyun Ah (Research Institute for Multi-cultural Society and Policy, Daegu University)
  • 이현아 (대구대학교 다문화사회정책연구소)
  • Received : 2018.06.01
  • Accepted : 2018.08.28
  • Published : 2018.08.31

Abstract

The demand and supply of programs of parenthood programs for fathers are increasing with changes in the image of male parents. Under this backdrop, a necessary requirement is to analyze the current status of father programs that are spearheaded by governments and the satisfaction with them to determine if they actually meet the needs of fathers. This study conducted such an examination for the fatherhood programs that were provided as a mandatory public service by the Healthy Family & Multicultural Family Support Center in 2017. To this end, the research analyzed performance and satisfaction data on 776 projects, including 1293 programs that were required for provision in 101 integrated centers nationwide. The results showed that satisfaction with fatherhood programs differed according to the project area, the location of a center, the period of implementation, the methods of proceeding, the participation unit (whether an entire family or an individual family member), the number of participants, and the number of sessions. Overall, the level of satisfaction was higher in "fathers meetings" (under the community domain) than "support for the father role" (under the family relationship domain). In relation to implementation period, satisfaction with the programs was high in the 4th quarter of implementation. Satisfaction with the programs was also higher for culturally based initiatives than education-oriented programs. Satisfaction was higher when the participation unit was the family than when such unit was the individual. The smaller the number of participants, the higher the satisfaction level. Finally, the number of sessions was deemed satisfactory when it was completed in more than four sessions. This study is meaningful in that it provides the basis of effective use of the government budget by analyzing the status and satisfaction of the fatherhood programs, which have been implemented since the integration of the Healthy Families & Multicultural Family Support Center.

Keywords

References

  1. 강기정.이윤정(2010). 다문화가족의 아버지교육 프로그램 개발 및 효과분석, 한국가정관리학회지, 28(4). 89-101.
  2. 권기남(2014). 아버지의 e-Learning 기반 부모교육프로그램 참여가 유아의 행복감 및 행동문제에 미치는 영향, 아동교육 23(2), 5-24.
  3. 권혜진(2013). 아버지교육 참여자 경험을 통해 살펴본 아버지교육의 의미, 한국보육지원학회지 9(5), 461-488. https://doi.org/10.14698/jkcce.2013.9.5.461
  4. 김길숙(2017). 부모교육 프로그램 개발현황 및 내용분석 연구, 열린부모교육연구, 9(4). 273-292.
  5. 김성은(2017). 아버지교육 프로그램 연구동향, 열린부모교육연구, 9(4). 75-100.
  6. 김정희(1999). 유아를 둔 아버지를 위한 부모교육 프로그램 개발에 관한 연구, 한국영유아보육학 17, 251-292.
  7. 김진희.정회연(2005). 아버지 역할 교육 프로그램 요구도 조사 - 초등학교 저학년 자녀를 둔 아버지를 중심으로, 한국가정과교육학회지 17(2), 11-27.
  8. 김혜경(2014). 부모교육 프로그램 및 개발 연구의 동향 분석. 아동과 권리, 18(3), 331-366.
  9. 김혜영.황정미.선보영.김동기(2008). 남성의 부성경험과 갈등에 관한 연구. 한국여성정책연구원.
  10. 박필례.김성길(2014). 건강한 가정 형성을 위한 아버지교육 프로그램 제안, 미래교육연구, 4(2), 1-14.
  11. 서은주(2012). 건강가정지원센터를 통한 아버지 교육 프로그램 고찰, 부모교육연구 9(2), 35-51.
  12. 손순복(2016). 영유아 아버지의 아버지역할훈련 교육프로그램 개발을 위한 기초연구, 미래유아교육학회지, 23(3), 197- 220
  13. 송혜림(2012). 남성의 일가정양립 실태와 요구도. 한국가족자원경영학회지 16(2), 1-18.
  14. 송혜림.박정윤.고선강.권혜진.김유경.진미정(2010). 남성대상 가족친화교육 프로그램 개발, 중앙건강가정지원센터.
  15. 송혜림.이정희(2014). 아버지교육에 대한 요구도 조사 연구. 한국가족자원경영학회지, 18(2), 37-54
  16. 양소남(2013). 아버지의 부성경험: 다양한 역할 수행의 긴장과 갈등, 디지털정책연구 11(2). 375-383.
  17. 이숙현.권영인(2009). 기업의 가족 친화적 문화와 아버지의 자녀양육 참여: 일-가족 갈등의 매개효과를 중심으로. 가족과 문화, 21(1), 1-28
  18. 이재림.김지애.차동혁.이향희(2013). 부모교육 프로그램의 효과성 메타분석 - 국내 학술지 연구를 중심으로. 한국가정관리학회지, 31(1), 27-47.
  19. 이정주.이종연(2014). 부모교육 프로그램의 연구동향. 상담학연구, 15(2), 943- 967.
  20. 이현아.박철.김선미(2017). 지역사회 건강가정지원센터 아버지대상 프로그램 참여 경험과 요구분석, 한국자치행정학보 31(2), 319-348.
  21. 조경란.함경애.천성문(2012). 부모교육 프로그램에 관한 메타분석. 재활심리연구, 20(2), 369-395.
  22. 홍길회.황정해(2006). 자녀양육 스트레스 및 아버지 교육 프로그램에 대한 요구도 -영유아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 -. 아동학회지, 27(3) 301-317.
  23. 홍길희.황정해(2007). 아버지됨(fathering) 향상을 위한 아버지교육 프로그램 개발 연구 - 영유아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로. 한국유아교육.보육복지연구, 11(2), 5-24.
  24. 관계부처합동(2016). 제3차 건강가정기본계획.
  25. 관계부처합동(2016). 아동학대 예방 및 가족관계 증진을 위한 부모교육 활성화 방안.
  26. 여성가족부(2015). 건강가정지원센터 연간실적 보고서, 여성가족부.
  27. 여성가족부(2016). 2016년도 건강가정지원센터 사업안내, 여성가족부.
  28. 여성가족부(2017). 2017년 건강가정.다문화가족지원센터 통합서비스 사업안내, 여성가족부.
  29. 고용노동부(2017). 2017 Statistics of the Korean Labor Market, 고용노동부.
  30. 중앙일보(2018.3.8.). 직장 선택 조건 1위는 '워라벨'...문제는 '야근', http://news.joins.com/article/22423418
  31. 한국건강가정진흥원(2018). 2018년 상반기 가족정책서비스 수행기관 실적 리포트. https://www.familynet.or.kr/reference/general/list.do?bd_seq=12523
  32. Bronte-Tinkew, J., Burkhauser, M., & Metz, A. (2012). Elements of promising practices in fatherhood programs: Evidence-based research findings on interventions for fathers. Fathering, 10(1), 6-30. https://doi.org/10.3149/fth.1001.6
  33. Brott, A. A. (2005). Fathering Your Toddler. A Dad's Guide to the Second and Third Years. Abbeville Press Publichers: NY, London.
  34. Brott, A. A. (2007). Fathering Your School-Age Child. A Dad's Guide to the Wonder Years: 3 to 9. Abbeville Press Publichers: NY, London.
  35. Fagan, J., & Kaufman, R. (2015). Reflections on theory and outcome measures for fatherhood program. Families in Society: The Journal of Contemporary Social Services, 96(2). 133-140. https://doi.org/10.1606/1044-3894.2015.96.19
  36. Holmes, E., Galovan, A., Yoshida, K.& Hawkins, A. (2010). Meta-analysis of the effectiveness of resident fathering programs: Are family life educators interested in fathers? Family Relations, 59, 240-252. https://doi.org/10.1111/j.1741-3729.2010.00599.x
  37. Lamb, M. E. (2004), The Role of the Father in Child Development, Michael E. Lamb, John Wiley & Sons.
  38. Parke, R. D.(2000). Father Involvement: A Developmental Psychological Perspective, Marriage & Family Review 29(2-3): 43-58. https://doi.org/10.1300/J002v29n02_04