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글로컬시대 동아시아 도시지역의 문화적 정체성에 기반한 장소만들기 전략

Place-Making Strategies based on Cultural Identity of East-Asian Urban Areas in the Age of Glocalization

  • 송준민 (서울시립대학교 문화예술관광학과) ;
  • 김소라 (건국대학교 문화콘텐츠학과) ;
  • 남기범 (서울시립대학교 도시사회학과) ;
  • 이병민 (건국대학교 문화콘텐츠학과)
  • Song, Jun Min (Department of Culture, Art and Tourism, The University of Seoul) ;
  • Kim, So Ra (Department of Digital Culture & Contents, Konkuk University) ;
  • Nahm, Keebom (Department of Urban Sociology, The University of Seoul) ;
  • Lee, Byung Min (Department of Digital Culture & Contents, Konkuk University)
  • 투고 : 2018.08.18
  • 심사 : 2018.09.25
  • 발행 : 2018.09.30

초록

글로컬라이제이션(glocalization)의 흐름 속에서 국가의 역할은 축소되고, 도시 및 지역의 역할이 중요해 지고 있다. 다른 도시나 지역과의 차별화를 위해 지역정체성에 근거한 지역 경쟁력 확보와 지속가능한 발전 방법을 모색하려는 시도가 국내 외에서 많이 이루어지고 있다. 이에 대규모 개발 중심적 접근에서 벗어나 인간의 삶에 직접적인 영향을 미치는 장소에 대한 중요성이 커지고 있다. 본 연구는 서구의 도시개발 정책과 차별화된 동아시아 지역의 장소만들기 개념을 정립하는 것을 목적으로 한다. 문화예술을 통해 장소만들기를 실현한 서울 목동, 일본 요코하마 코가네초, 중국 상하이 레드타운 사례의 추진단계, 진행단계, 사후단계 비교를 통하여, 동아시아 지역의 문화적 정체성이 장소만들기에 가장 중요한 요인임을 밝혔다. 이를 통해 도시지역의 지속가능한 장소만들기 전략을 모색한다.

In the era of glocalization, the role of the state is gradually being reduced and the roles of cities and regions are becoming more critical, especially for the everyday life of residents. Many attempts have been made to secure regional competitiveness based on local identity, to differentiate it from other cities and regions, and to search for methods of sustainable development. The importance of place, which affects human life-world, is getting to garner more attention whereas the large-scale development-centered approach has becoming less prominent. The objective of the study is to investigate the concept of place-making and to apply for the East Asian regions, which seems to be differentiated from urban cultural frameworks of the West. The paper employs comparative methodology for the placemaking strategies of the three case locations, say Mok-dong in Seoul, Koganecho in Yokohama and red town in Shanghai. By through examining the three stages of place-making for each three place, it reveals that cultural identity is quintessential in the East-Asian region. In conclusion, it suggests a sustainable place-making strategies for urban areas in East-Asian regional setting.

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과제정보

연구 과제 주관 기관 : 포스코청암재단