DOI QR코드

DOI QR Code

프로그래밍 실습수업에서의 짝 프로그래밍: 학생들의 수용성(受容性)을 중심으로 본 효과와 한계, 운영 방안

Pair Programming in Programming Lab: The Effects, Limits, and Guidelines Based on the Student Receptivity

  • 정충교 (강원대학교 컴퓨터학부)
  • Jeong, Choong-Kyo (Department of Computer Science and Engineering, Kangwon National University)
  • 투고 : 2018.08.24
  • 심사 : 2018.09.27
  • 발행 : 2018.09.30

초록

짝 프로그래밍은 두 사람이 하나의 컴퓨터에서 코드를 작성하는 소프트웨어 개발 방법이다. 한 사람은 코드를 입력하고 다른 사람은 옆에서 훈수를 두는데 두 사람은 자주 역할을 바꾼다. 프로그래밍 실습 수업에 짝 프로그래밍을 적용하면 학습 성과 향상, 협동 작업 연습, 교류 증진 등 여러 가지 이득을 기대할 수 있다. 이 연구에서는 대학 프로그래밍 실습에 짝 프로그래밍을 적용하고 설문 조사를 통해 학생들이 짝 프로그래밍을 얼마나 잘 받아들이는지, 짝 프로그래밍을 받아들이기 어렵게 하는 요소가 무엇인지를 조사하였다. 조사 결과를 바탕으로 짝 프로그래밍을 도입할 때 고려할 사항을 가이드라인으로 제시하였다. 이를 요약하면, 학생이 짝 프로그래밍 참여 여부를 선택할 수 있게 해야 할 것이며, 역할 교대를 방해하는 요인들을 제거해야 하고, 짝 배정에 세심한 노력을 기울여야 한다는 것이다.

Pair programming is a software development technique in which two programmers work together at one computer. One writes code while the other reviews the code, and they switch roles frequently. Pair-programming practice in school programming lab is expected to improve the learning performance, provide collaboration experience, and promote interactions between students. This work finds out how students accept pair-programming, what make students reluctant to join pair-programming by repeated questionnaire surveys in a college programming lab class. Based on these findings aome guidelines for school pair-programming are provided. First, students should be allowed to choose to do pair-programming or not. Second, various obstacles that make students hesitate to switch roles should be removed. Third, the pair matching should be made with great care.

키워드

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 강원대학교

참고문헌

  1. Kent Beck, Extreme Programming Explained: Embrace Change, Addison-Wesley Longman Publishing, 2000.
  2. Alistair Cockburn and Laurie Williams, "The Costs and Benefits of Pair Programming," in Proceedings of the First International Conference on Extreme Programming and Flexible Processes in Software Engineering, Cagliari, Italy pp. 223-247, June 2000.
  3. Choong-Kyo Jeong, "Effects of Pair Programming in an Introductory Programming Course for College Students: Academic Performance and Student Satisfaction," Journal of The Korean Association of Information Education, Vol. 21, No. 5, pp. 537-545, October 2017. https://doi.org/10.14352/jkaie.21.5.537
  4. Norsaremah Salleh, Emilia Mendes, and John C. Grundy. "Empirical Studies of Pair Programming for CS/SE Teaching in Higher Education: A Systematic Literature Review," IEEE TRANSACTIONS ON SOFTWARE ENGINEERING, Vol. 37, No. 4, pp. 509-525, July 2011. https://doi.org/10.1109/TSE.2010.59
  5. Class homepage [online] Available: http://dmrl.kangwon.ac.kr/lecture/1702/java/1702_java.html
  6. Tendai Dongo, April H. Reed, and Margaret O'Hara, "Exploring Pair Programming Benefits for MIS Majors," Journal of Information Technology Education, Vol. 15, pp. 223-239, 2016.
  7. Seungheon Kang, Ji-Yong Jeong, Sung-Jin Park, Sang-Kyun Kim, "Communication Effects of Gamification App: Focused on ," Journal of Digital Contents Society, Vol. 19, No. 7, July 2018.

피인용 문헌

  1. 중학교 정보교과에서 짝 프로그래밍이 4Cs 향상에 미치는 영향 vol.24, pp.4, 2018, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.4.301