Abstract
As the cconvenience economy of food culture becomes more widespread and the consumption trends for easy and convenient meals grew, every food company is making their various efforts to provide better service. Along with this change, various methods have been allowed for quick and easy ordering. Especially, the introduction of kiosk systems with various merits such as reduction of queues for cashes, saving labor costs, and smoothness of business processes have been actively growing recently. If kiosk system provides not only order but also systematic contents and interface design considering differentiated identity from other companies, brand image enhancement and customer service strategy would be available as well. A kiosk GUI design for effective interactions that provides more usability and satisfaction to users by analyzing the structure and contents of kiosks in fast food stores and GUI designs and investigating usage patterns and design preferences of kiosks through user surveys.
식문화 편의경제 시대의 본격화로 인해 간편하고 편리하게 식사를 해결하려는 소비 트렌드가 확산됨에 따라 각 식품업체에서는 더 나은 서비스를 제공하기 위해 다방면으로 노력하고 있다. 이러한 변화와 함께 주문방법에 있어서도 다양한 방식을 채택하여 신속하고 간편한 주문이 가능해졌다. 특히, 계산을 위한 대기열의 단축, 인건비의 절약, 업무프로세스의 원활함 등 여러 장점을 지닌 키오스크 주문 시스템의 도입은 최근 적극적으로 확산되고 있다. 키오스크 시스템이 주문뿐만 아니라 체계적인 콘텐츠를 제공하고 타 기업과 차별화 된 아이덴티티를 고려한 인터페이스 디자인을 제공한다면 브랜드 이미지 향상과 더불어 고객서비스 전략으로 활용 가능할 것이다. 이에 본 연구에서는 패스트푸드점 내 키오스크의 구조 및 콘텐츠, 그리고 GUI 디자인에 관해 분석하고 사용자 설문조사를 통해 키오스크의 사용 실태 및 디자인 선호도를 조사함으로써 사용자에게 보다 편리한 사용성을 제공하고 만족도를 높일 수 있는 효과적인 상호작용을 위한 키오스크 GUI 디자인 방안에 관해 연구한다.