A Study on the Feminism Represented in Anne Teresa De Keersmaeker's Works

페미니즘 관점으로 본 안느 테레사 드 키어스매커(Anne Teresa De Keersmaeker)의 <로사스 댄스 로사스 Rosas danst Rosas>, <에레나의 아리아 Elena's Aria> 작품 분석 연구

  • JUNG, Soodong (Seoul National University of Arts Faculty of Performing Arts)
  • 정수동 (서울예술대학교 공연창작학부)
  • Received : 2018.05.20
  • Accepted : 2018.07.03
  • Published : 2018.07.25

Abstract

This study aims to analyze early works of contemporary Europe female choreographer Anne Teresa de Keersmaeker, which are Rosas danst Rosas, Elena's Aria in terms of feminism. Started from 18C, feminism movements have changed the perception and conception of women. Since then, women in the work of art have been portrayed to be more powerful and independent than weakened images. The influence of feminism in this era made transition to let female artists act more outstandingly nowadays. Therefore, the study began with the need to reflect the image and role of female dancers in the artistic work with the viewpoints of feminism in the flows of social and cultural background. Works of Rosas danst Rosas represents the aspects of radical feminism. Physical suppression of female dancer reflects liberation of free will. Post-modern feminism is displayed at Rosas danst Rosas which escaped from original portrait of women and exposed new active contemporary image of woman. The Elena's Aria, Radial feminism is represented physical suppression of female dancer reflects liberation of free will. Through analysis of Anne Teresa's works with feminine sight, her works were mainly influenced by feminism occurred after 1980's. Having found other possibilities to explore her choreographic philosophy, insufficiency of domestic data about Anne Teresa was once again reckoned. The researcher hopes that by studying Anne Teresa from the feminist point of view, the various images produced by dancers will not disappear right away, rather creating a sense of unity and development without losing the meaning.

본 연구는 유럽 현대무용의 여성 안무가인 안느 테레사 드 키어스매커(Anne Teresa De Keersmaeker)의 초창기 작품 <로사스 댄스 로사스 Rosas danst Rosas>, <에레나의 아리아 Elena's Aria>를 페미니즘 관점으로 분석하는 것을 목적으로 한다. 18세기부터 시작된 페미니즘(Feminism)운동은 여성에 대한 시각과 인식을 변화시켰고 이후 예술작품 속 여성은 나약한 이미지보단 강인하고 독립성을 띈 모습들이 많이 보였다. 이러한 시대적 흐름 속 페미니즘의 영향은 현재 여성예술가들의 활동이 두드러지게 변할 수 있는 의의를 제공하였다. 이에 사회 문화적 흐름에서의 페미니즘 시각으로 작품 속 여성 무용수의 이미지와 역할을 조명할 필요성을 느끼며 본 연구를 시작하였다. 안느 테레사 드 키어스매커의 작품에 나타나는 페미니즘을 분석한 결과는 다음과 같다. 두 작품에서 가장 두드러지게 나타나는 페미니즘은 급진주의 페미니즘, 포스트모던 페미니즘이었다. 이러한 결과는 <로사스 댄스 로사스>에서 여성무용수의 신체적 억압을 통해 자유의지의 해방적 요소로 급진주의 페미니즘으로 나타났으며 <에레나의 아리아>에서는 여성의 신체 억압이 자유의지의 해방으로 해석되어 급진주의 페미니즘으로 해석되었다. 이와 같이 안느 테레사의 작품을 페미니즘 관점으로 해석한 결과 1980년대 이후에 대두된 페미니즘 이론들과의 상관성 및 영향이 도출됨을 확인할 수 있었다. 이러한 결과를 통해 그녀의 안무철학과 방향성을 탐색 할 수 있는 또 다른 시각과 영역이 확장 될 수 있는 가능성을 제시하였으며, 국내에는 그녀를 다양한 시각으로 접근한 연구 및 분석 자료가 전무한 실정에서 새로운 관점 및 시각의 필요성을 재차 확인할 수 있었다. 본 연구자는 페미니즘의 시각으로 안느 테레사를 연구함으로서 현 시대 여성과 남성무용가들이 생산하는 다양한 이미지들이 바로 소멸하여 의미를 잃지 않고 상생하며 발전할 수 있는 계기가 되기를 바란다.

Keywords

References

  1. 노리코사 타카오, 컨템포러리 가이드, 최병주 역, 북쇼 컴퍼니, 2007.
  2. 크리스티 아데어, 춤, 여성, 그리고 남성, 이화여대출판부 춤, 김채현 역, 1995.
  3. 김윤수, 미국발레에 내재된 페미니즘적 특성 연구, 성균관대학교 박사논문, 2013.
  4. 양세진, 1990년대 한국 현대무용 작품에 나타난 페미니즘 특성 연구, 중앙대학교 석시논문, 1999
  5. 유희주, 한국 현대무용 작품에 나타난 페미니즘 성향연구, 이화여자대학교 석사논문, 1999.
  6. 이소민, 마츠 에크(Marts Ek)의 작품에 나타난 페미니즘에 관한 연구 지젤, 백조의 호수, 카르멘, 잠자는 숲 속의 미녀를 중심으로, 성균관대학교 석사논문, 2007.
  7. 진희진, 무용작품 속에 나타난 페미니즘 연구 마리뷔그만 중심으로, 한양대학교 석사논문, 2002.
  8. 최정윤, 페미니즘의 시각에서 마이요의 발레작품 신데텔라 분석 계모와 두 자매를 중심으로, 이화여자대학교 석사논문, 2015.
  9. 최정인, 니진스카와 킬리언 결혼에 나타난 여성이미지 비교 연구, 이화여자대학교 석사논문, 2009.
  10. Rosas danst Rosas, 1hour and 50minutes, DVD.
  11. 코브라닷비 http://cobra.canvas.be
  12. 유튜브 http://youtube.com
  13. 워커아트 http://blogs.walkerart.org
  14. 사르마 http://sarma.be/docs/1205
  15. 뉴욕타임스 http://nytimes.com
  16. 엘지 아트센터 LG Art Center (2005), Bitches Brew/Tacoma Narrow 공연, 팜플렛.