DOI QR코드

DOI QR Code

Estimating occupied university classroom acoustical parameters from unoccupied values

대학 강의실의 공석 시 측정값을 이용한 만석 시 음향지표의 예측

  • Choi, Young-Ji (Major in Architectural Engineering, Kangwon National University)
  • 최영지 (강원대학교 공과대학 건축.토목.환경공학부 건축공학전공)
  • Received : 2018.07.17
  • Accepted : 2018.09.17
  • Published : 2018.09.30

Abstract

This paper proposes a simple procedure for estimating the acoustical parameter values in an occupied classroom from measurements in the unoccupied classroom. The total sound absorption in an unoccupied classroom can be calculated from measured reverberation times in the room. The expected occupied absorption can be calculated using equation that was obtained in a previous study (Choi, 2016) by fitting a linear regression line to a plot of total occupied absorption versus the corresponding unoccupied total absorption values measured in 12 university classrooms. The ratios of occupied-to-unoccupied sound absorption are used to predict increments in the values of acoustical parameters when occupants are added to the rooms. Occupied values of acoustical parameters can be estimated from unoccupied values and the change in total room absorption due to adding occupants.

본 연구에서는 대학 강의실에서 공석 시 음향지표를 이용하여 만석 시 강의실의 음향지표를 예측하는 방법을 제시하였다. 먼저 공석 시 측정한 강의실의 $T_{30}$값으로 공석 시 실의 총 흡음력을 계산할 수 있다. 선행연구(Choi, 2016)에서 제시한 12개 강의실의 공석 시 총 흡음력에 대한 만석 시 총 흡음력의 선형 회귀식을 이용하여 만석 시 실의 총 흡음력을 예측할 수 있다. 공석 시에 대한 만석 시의 총 흡음력 비를 토대로 재실자의 부가흡음에 의한 강의실의 음향지표 변화폭을 예측할 수 있다. 이 예측방법을 이용하여 공석 시 실의 음향지표 값을 알면 비슷한 규모의 만석 시 강의실의 음향상태의 예측이 가능하다.

Keywords

References

  1. M. Hodgson, "Experimental investigation of the acoustical characteristics of university classrooms," J. Acoust. Soc. Am. 106, 1810-1819 (1999). https://doi.org/10.1121/1.427931
  2. Y. J. Choi, "Effect of occupancy on acoustical conditions in university classrooms," Appl. Acoust. 114, 36-43 (2016). https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2016.07.010
  3. M. Hodgson and E. M. Nosal, "Effect of noise and occupancy on optimal reverberation times for speech intelligibility in classrooms," J. Acoust. Soc. Am. 111, 931-939 (2002). https://doi.org/10.1121/1.1428264
  4. ISO 354-Acoustics, Measurement of sound absorption in a reverberation room (2003).
  5. J. S. Bradley, R. Reich, and S. G. Norcross, "On the combined effects of signal-to-noise ratio and room acoustics on speech intelligibility," J. Acoust. Soc. Am. 106, 1820-1828 (1999). https://doi.org/10.1121/1.427932
  6. Y. J. Choi, "Comparison of two types of combined measured, STI, and U50, for predicting speech intelligibility in classrooms," Archives of Acoustics 42, 527-532 (2017). https://doi.org/10.1515/aoa-2017-0056