Classification Society Selection Factors for Shipping Companies

해운기업의 선급 결정 요인에 관한 연구

  • 남종식 (한국선급 회계재무팀) ;
  • 이기환 (한국해양대학교 해운경영학부) ;
  • 김명희 (한국해양대학교 해운경영학) ;
  • 최정석 (한국목포해양대학교 국제해사수송과학부)
  • Received : 2018.11.09
  • Accepted : 2018.12.28
  • Published : 2018.12.31

Abstract

The purpose of this study is to establish shipping companies' selection factors related to a classification society and to explore the relative importance of each factor using the analytical hierarchy process(AHP) technique. Insufficient research exists on the hierarchial structure of shipping companies' factors of selecting a classification society. The factors are identified and classified into two tiers of major and detailed factors, by referring to the related industrial linkages, prior research related to the determinants, and the process and service delivery of the classification society's activities. The empirical analysis of this study is based on the relative importance of determinants when selecting a classification society, and experts engaged with shipping companies were surveyed using questionnaires. The results of the AHP methodology on the main factors of shipping companies in selecting a classification society are as follows. The relative importance of the main factors was 0.373 for technical and survey services, 0.284 for recognized organizations(RO) functions, 0.177 for cost and 0.167 for market(related industry) expectations. The relative importance of the detailed factors is 0.144 for the ability to respond to a port state control(PSC) inspection, 0.143 for technical services, 0.090 for the requirements of financial institutions/ shippers/shipyards, 0.087 for class maintenance costs, 0.086 for the survey network, 0.085 for surveyor competency, 0.072 for cooperation with IMO and government authorities, 0.067 for recognition for RO, 0.058 for the business power of the classification society, 0.052 for the initial inspection costs, 0.040 for reputation and trustworthiness, 0.038 for the costs related to the class, and 0.037 for connections to related industries.

본 연구의 목적은 해운기업의 선급결정요인을 확립하고 계층적의사결정(AHP) 기법을 활용하여 요인별 상대적 중요도를 고찰하는 것이다. 선급결정요인의 계층구조에 대한 선행연구가 부족하여 관련 산업 연관도에 따른 선급의 주요 활동, 선급 업무 프로세스 및 서비스 전달 과정을 참조하여 요인들을 식별하고 주요인과 세부요인으로 분류하였다. 이를 선급 관련 업무 종사자를 대상으로 설문하여 최종 확정하였고, AHP 분석을 위하여 해운 관련 업무 종사자 대상 설문을 진행하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 선급결정요인 중 주요인의 중요도는 기술 및 검사 서비스 0.373, RO 기능 0.284, 비용 0.177, 시장(연관산업)의 기대 0.167인 바, 기술 및 검사 서비스에 대한 상대적 중요도가 아주 높게 나타나 BWM, 황산화물과 같은 환경규제와 자율운항선박, 친환경연료추진선박 등 미래 기술선도 선박에 대한 기술 협력 등 해운 시장의 변화와 트렌드를 반영함을 알 수 있었다. 세부요인의 복합가중치는 PSC 대응 능력 0.144, 기술 서비스 0.143, 금융기관/화주/조선소 등의 요구 0.090, 선급유지비용 0.087, 검사 네트워크 0.086, 검사원 역량 0.085, IMO/정부와의 협력 0.072, 정부 검사권 수임 0.067, 선급의 영업력 0.058, 최초검사비용 0.052, 평판과 공신력 0.040, 선급관련부대비용 0.038, 관련 산업과의 유대 0.037 순서로 나타난 바, 해운기업은 항만당국의 PSC 검사에 따른 출항정지방지와 기술서비스를 중요하게 생각하며, 금융기관/화주/조선소 등의 요구, 선급유지비용, 검사 네트워크, 검사원 역량을 높은 우선순위로 판단함을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 강진아.강효원.우수한(2014), 석유화학기업의 해운기업 선택요인에 관한 연구. 해운물류연구, 30(4), 983-1003.
  2. 김경수.박근식.우수한(2014), 해운기업의 선박투자 의사결정 방식에 관한 연구. 한국물류학회지, 24(2), 167-194.
  3. 김명희.서금홍.오용식(2012), 우리나라 해운기업의 입지요인에 관한 연구. 한국항만경제학회지, 28(4), 209-229.
  4. 김명희.이기환.양혁준(2016), 해양금융 중심도시를 위한 부산의 발전요인 분석. 한국항만경제학회지, 32(3), 155-175.
  5. 김학소.한지영(2016), 극동지역 제조 및 물류거점 선정요인 중요도 분석에 관한 연구. 한국항만경제학회지, 32(4), 29-39.
  6. 김화영.김운수(2013), AHP 분석을 이용한 해운중개 서비스의 상대적 중요도 평가. 한국항만경제학회지, 29(4), 157-174.
  7. 남동.이윤철(2012), A study on International Legal Regime and IMO Initiatives concerning the Liability of Classification Societies. 해사법연구, 24(2), 1-24.
  8. 노창균(2001), 선박검사 및 심사부문의 품질경영시스템 구성요인과 선박안전에 관한 연구. 경영학 박사 학위논문. 한국해양대학교 대학원, 118-123.
  9. 민재형(2015), 스마트 경영과학, (주)생능, 415-500.
  10. 박병인.성숙경(2008), 컨테이너항만의 환적항 결정요인 분석. 한국항만경제학회지, 24(1), 41-60.
  11. 박용성(2009), AHP에 의한 의사결정 이론과 실재. 교우사, 91-138, 161-190.
  12. 유진호.이상일(2017), 주요 국제협약상 정부의 선박검사권의 성질과 공인선박검사기관(RO) 위탁제도 일고찰. 해사법연구, 제29권 제1호, 69-118.
  13. 이동훈.김율성.박호.신재영(2015), 양산 ICD 활성화 방안에 관한 연구. 한국항만경제학회지, 31(4), 121-132.
  14. 이세창(1992), 선급의 기능과 역할. 대한조선학회지, 29(1), 33-39.
  15. 이윤철.남동.이상일(2011), 선박검사의 법적 책임에 관한 연구. 해사법연구, 23(2), 25-53.
  16. 이재민.양종서.이기환(2013), 부산 금융중심지의 선박금융특화를 위한 정책 선호도 분석. 한국항만경제학회지, 29(4), 97-117.
  17. 이정원(2014), 선급협회의 계약상 책임에 관한 연구. 동아법학, 65, 동아대학교 법학연구소, 471-497.
  18. 이충배.만준빈.김정환(2012), 중국 해운산업의 국제 경쟁력 비교연구. 한국항만경제학회지, 28(1), 289-312.
  19. 임명환.이창현.신호식(2016), 한국선급 입급선 항만국통제의 출항정지 분석에 관한 연구. 수산해양교육연구, 28(1), 34-46. https://doi.org/10.13000/JFMSE.2016.28.1.34
  20. 장지태(2015), 초저금리 시대 장수리스크 감소를 위한 은퇴자산 투자대안과 배당투자 활성화에 관한 연구. 경영학 박사학위 논문. 한국해양대학교 대학원, 151-160
  21. 정보경(2015), 선급서비스 품질요인이 고객만족도에 미치는 영향에 관한 연구. 석사학위 논문. 중앙대학교 글로벌인적자원개발대학원, 28-46.
  22. 최은진(2011), 검사대행기관 코드의 입법론적 연구. 법학석사 논문. 한국해양대학교 대학원, 64-68.
  23. 해운거래정보센터(2018), Dry Bulk Market Review & 2018 Forecast, 2-3.
  24. 해운거래정보센터(2018), MEiC Monthly Container Report, 2-3.
  25. 해운거래정보센터(2018), MEiC 선박투자 사업성 분석 보고서, 2.
  26. Alcantara, Jose M. LL. B.(2008), Shipbuilding and classification of ships, Liability to third parties. Zbonik PFZ, 58(1-2), 135-145.
  27. Basedow, Jurgen and Wurmnest, Wolfgang(2005), Third-Party Liability of Classification Societies, A Comparative Perspective. International Max Planck Research School of Maritime Affairs, University of Hamburg, 101-103.
  28. Bruyne, Jan De(2015), Liability of Classification Societies, Developments in Case Law and Legislation. New Challenges in Maritime Law, 1-19.
  29. En. Noor Asha Abdul Rashid and Ir. Hj. Othman Abdul Kadir(2012), The Role of a Classification Society in the Shipbuilding and Ship Repair Industries. JURUTERA, 14-16.
  30. IACS, Classification Societies - What, Why and How?. , 4-9.
  31. Jiang, Liang(2000), Strategic challenges facing classification societies: possible future scenarios and proposed solutions for China Classification Society. Mater of Science, World Maritime University, 57-60.
  32. Luttenberger, Axel(2007), Classification Societies within marine regulatory environment of the European Union and national perspective of the Republic of Croatia. presented at 6th International Conference (Opatija, 2007), International Integrations, Competition and Cooperation, 1-7.
  33. Min, Young Hun(2011), Limitation of liability of classification societies, Mater of Science, World Maritime University, 69-72.
  34. Silos, J. M., Piniella, F., Monedero, J. and Walliser, J.(2013), The role of the Classification Societies in the era of globalization: a case study. Maritime Policy & Management, Vol.40, No. 4, 384-400. https://doi.org/10.1080/03088839.2013.776184
  35. Vaughan, Barbara, 2006. The Liability of Classification Societies. LLM(Shipping Law) Class, University of Cape Town, 1-19.