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An Empirical Study on the Consumer Value of the Bundle Services in the Electricity Market

전력시장 결합 서비스에 대한 소비자 가치 분석

  • Received : 2018.04.24
  • Accepted : 2018.05.28
  • Published : 2018.06.30

Abstract

It is expected that the korean power retail market will be reorganized someday. Thus, this study analyzes the changes in consumers' utility level when new companies enter the retail market and offer various bundled services. For the analysis, the utility function of the consumers was estimated using the conjoint choice method. The results of the analysis can be summarized in two-folds. First, consumer will still prefer KEPCO in electricity sales. Therefore, difficulties can be expected when new companies enter the power retail market. Second, consumers do not favor bundled services in the electricity market also. Bundled services would not provide as much as utility each service provide separately.

본 연구는 전력소매시장이 개방되어 각종 결합서비스가 제공되는 것을 가정할 때 소비자들의 효용 수준 변화를 분석하였다. 컨조인트법을 이용하여 전력공급에 대한 효용함수와 결합서비스에 대한 지불의사액을 추정하였다. 결과는 두 가지로 요약된다. 첫째, 소비자들은 전력공급에 대해서는 기존의 기업 한국전력을 선호한다. 둘째, 소비자들은 전력시장의 결합서비스 자체에 대해서 선호하지 않는다는 것이다. 소비자들은 전력에 대한 결합서비스에 대해서 부정적인 효과를 더 크게 느낄 수 있는데, 에너지 산업은 매우 전문적인 산업으로 결합은 전문성을 떨어뜨려 서비스의 질을 낮출 가능성이 있기 때문일 것이다. 즉, 모든 조건이 똑 같다면 소비자들은 개별 에너지 전문 기업으로 부터 서비스 공급을 받는 것을 선호한다. 따라서 전력 결합서비스가 소비자에게 보다 높은 효용을 제공하고 시장에서 선택받기 위해서는 추가적인 가격할인이나 결합으로 인한 추가 서비스가 제공되어야 할 것이다.

Keywords

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