Abstract
In contemporary performance arts, we can see diverse types of performances that use advanced technology and visual media. It is notable that animation based on narratives and images, is grafted on to performance arts. Cases emerge that introduce animation in opera performances as part of a new stagecraft. Regietheater that turns on directors' interpretation, has been expanded in full scale through major music festivals and theaters through many different attempts to embody. In this state, recently visual media have been actively employed in opera performances. It has led to expansion of time and space along with more attempts. Not least of all, introduction of animation has been conducive to reinforcing functionality of opera performances in many aspects. This study suggests requirements for ideal Regietheater production in opera performances. For this end, the functions of animation strategically used are evaluated through analyzing $Zauberfl{\ddot{o}}te$)> production of Komische Oper Berlin. Through this research, this study is to look deeply into effects created from new and different attempts by grafting animation on to opera performances.
최근의 공연예술에서는 첨단 기술과 영상 매체를 활용한 다양한 형태의 공연이 나타나고 있다. 특히 내러티브와 영상을 기반으로 하는 애니메이션이 공연예술에 접목되고 있으며, 오페라 공연에서도 색다른 연출 방식의 일환으로 애니메이션을 도입하는 사례가 생겨나고 있다. 연출가 해석이 가미된 레지테아터(Regietheater) 연 출은 다양한 시도와 구현 방식으로 주요 음악 페스티벌과 극장 등을 통해 확산되고 있다. 오페라 공연에서 영상 매체의 적극적인 활용으로 시공간성이 확장되면서 다양한 시도가 가능해졌다. 특히 애니메이션의 도입은 여러 관점에서 오페라 공연의 기능적 측면을 강화시키고 있다. 본 논문은 오페라 공연에서 나타나는 레지테아터 연출의 이상적인 요건과 방향을 제시하는 데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 애니메이션을 활용한 코미셰 오퍼 베를린의 <마술피리 Die $Zauberfl{\ddot{o}}te$> 프로덕션을 사례 분석하고 전략적으로 활용된 애니메이션의 기능을 평가하는 데 초점을 두고 있다. 이와 같은 연구를 통해 애니메이션이 오페라 공연에 접목되었을 때 창출되는 효과를 분석하여 오페라 공연에서 레지테아터 연출의 바람직한 방향을 제시하게 될 것으로 기대된다.