DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Gilles Clement's Garden View and the 'Garden in motion' - Centering on Conceptual Comparison with William Robinson's Wild Garden -

질 클레망의 정원관(庭園觀)과 '움직이는 정원'에 대한 연구 - William Robinson의 Wild Garden과의 개념비교를 중심으로 -

  • Kwon, Jin-Wook (Dept. of Forest Resources & Landscape Architecture, Yeungnam University)
  • 권진욱 (영남대학교 산림자원 및 조경학과)
  • Received : 2018.05.25
  • Accepted : 2018.05.30
  • Published : 2018.06.30

Abstract

The background of this study was to consider regenerative environmental characteristics and develop foundations for conceptual grounds and applications in embodying sustainable garden designs demanded in our age. In doing so, this study aimed to have a conceptual understanding of Clement's garden theory influenced by Robinson's naturalistic distinction and compared it with Robinson's wild garden, and the results are as follows: First, for Clement, garden design included an ecological process to settle in the target site as aesthetics of space being formed by the movement of plants. In this sense, making a 'garden in motion' implies to design possibilities to adapt to nature based on trust in it and allow plant seeds not to be planned but to naturally go and find appropriate habitats. Second, the views to wildness can be separated into microscopic and macroscopic views and each has its own expressive characteristics. Robinson's gardens are small and subordinate and play mollification functions for existing spaces. On the contrary, Clement's gardens are the subject of the space, represent macroscopic strategies, and have top-down approaches embodied as infrastructure to play central roles in the ecology. Third, Robinson's and Clement's views to the operation of garden spaces acknowledge the inseparable relationship between nature's autonomy and gardens' wildness and deliver a value that the preservation of nature is a prerequisite to coexistence with the life we desire. Their gardens are analogized by interventions of environmental possibilism and ecological standpoints mediated by plants based on the perspective of environmental determinism.

본 연구는 동시대에서 요구되는 재생적 환경특성을 고려하고, 지속가능한 정원디자인을 실현하기 위한 개념적 바탕과 적용의 기초를 마련하는 것을 배경으로 한다. 그러므로 본 연구는 로빈슨의 자연주의적 가치관으로부터 영향을 받은 클레망의 정원이론에 대한 개념을 이해하며, 클레망의 정원에 구현된 자연주의적 차별특성을 로빈슨의 와일드가든과 비교하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 클레망에게 있어서 정원디자인을 한다는 것은 식물의 움직임에 의해 형성되는 공간에 대한 과정의 미학으로 대상지에 정착하여 가는 생태적 프로세스를 포함한다. 그러므로 '움직이는 정원'을 실현한다는 것은 자연에 대한 신뢰를 바탕으로 자연에 순응하고, 식물들의 종자가 계획되지 않고 자연스럽게 적절한 생육환경을 찾아가도록 허용해야 하는 가능성을 디자인하는 것이다. 둘째, 야생(Wild)에 대한 가치관은 미시적 관점과 거시적 관점으로 구분되며 각각의 표현특성을 지니는데, 로빈슨의 경우 소규모의 정원으로서 기존 공간에 대한 연화(軟化) 기능을 담당하며 종속적인 특징을 가진다. 반면 클레망의 정원은 공간의 주체로서 거시적 안목에서의 전략이며, 생태적 역할의 중심이 되는 인프라스트럭쳐로서 구체화된 하향식 접근 특성을 가진다. 셋째, 로빈슨과 클레망의 정원에 대한 공간운용 관점은 자연의 자율성과 정원의 야생에 대한 불가분의 관계를 인정하며 자연에 대한 보존이 성립되어질 때 우리가 원하는 삶과 공존할 수 있다는 가치를 전달하며, 그들의 정원은 환경결정론의 관점을 바탕으로 식물이 매체가 된 환경가능론적 논지와 생태학적 입장의 중재로 유추된다.

Keywords

References

  1. Clement, G. (1994). Le Jardin en mouvement: De la Vallee au Parc Andre-cittroen. SENS & TONKA.
  2. Clement. G. (2015). The Planetary Garden and other writings. University of Pennsylvania Press.
  3. Darke, R. (2009). The Wild Garden. Timber Press Inc.
  4. Clement, G. (1991a). Le Jardin en mouvement. Paris. Pandora.
  5. Clement, G. (1991b). La Vallee. Paris. Pandora.
  6. Clement, G. (2007). Le Jardin en mouvement: de la vallee au champ via le parc Andre-Citroen et le jardin planetaire. Paris. Sens et Tonka.
  7. Rocca, A. (2008). Planetary Gardens: The landscape Architecture of Gilles Clement. BIRKHAUSER.
  8. Bisgrove, R. (2008). William Robinson: The Wild Gardener. London: Pavilion Books Ltd.
  9. Campbell, S. (2009). William Robinson: The Wild Gardener Richard Bisgrove. Garden History. 37(1):125-126.
  10. Lee, Y. S. (2012). The Concept and Expression of William Robinson's Wild Garden. Master Thesis. Kyeongnam University of Science and Technology.
  11. Park, E. Y. (2013). Emergence of Natural Gardens and Differentiation of Garden Styles. Journal of the Korean Institute of Traditional Landscape Architecture: International Edition Number 11: 1-9.
  12. Park, E. Y. and Yoon, S. J. (2013). Inference of the Conceptual Model of Wild Gardens: A Comparative Study of William Robinson and Gertrude Jekyll. The Korean Institute of Traditional Landscape Architecture. 31(4): 62-69.
  13. Allan, M. (1982). William Robinson, 1838-1935: father of the English flower garden. Faber and Faber: p. 238-241.
  14. Clement, G. (2011). Une breve histoire du jardin. Jean-Claude Behar editions.
  15. Clemen, G. (1985). La friche apprivoisee. Urbanisme, no 209 septembre: p91-95.
  16. Clement, G. and Jones, L. (2007). Une ecologie humaniste. Aubanel.
  17. Clement, G. (1999). Le jardin planetaire. Albin Michel.
  18. Clement, G. (1997b). Les Libres Jardins. Paris, Editions du Chene.
  19. www.google.co.kr
  20. Clement, G. (1997a). Identity and Signature. Topos no11.
  21. Min, B. W. (2012). An Ecological Aesthetic in Sustainable Landscape Design, Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 40(2): 38-48. https://doi.org/10.9715/KILA.2012.40.2.038
  22. Park, E. Y. and Yoo, B. R. (2004). Study on the Method of Gertrude Jekyll's Planting Design. The Korean Institute of Traditional Landscape Architecture. 22(3): 33-44.