Abstract
Since the building construction works are repeated vertically in a limited space, there is not a great need for the location information of each activity in the schedule management. On the other hand, civil engineering works such as road and railway projects consist of a large number of earthworks, long bridges, and long tunnels. These types of work should be controlled in a horizontal space according to the linear axis of several tens of kilometers. In other words, since most of the activities are managed in the unit of distance from the start point to the end point, it is possible to improve the efficiency of the schedule management by linking the location information of the activity with the schedule data in the schedule management system. This study presents a methodology for creating a linear schedule chart specific to a project with horizontal work space and compares the convenience with the existing Gantt chart. In addition, the methodology of linking linear schedule chart to the 4D CAD system, which is a typical BIM technology in the construction phase, is presented to improve the usability of BIM. The practical applicability of the proposed methodology was verified statistically.
건축공사는 제한된 공간에서 수직적으로 반복 작업이 진행되므로 공정관리에서 작업의 위치 정보에 대한 필요성이 크지 않다. 반면에 도로 및 철도시설과 같은 토목공사는 다량의 토공사, 장대교량, 장대터널 등으로 구성되며, 이러한 공종들은 수 십 KM에 이르는 선형축에 따라 수평적 공간에서 작업이 진행된다. 즉, 모든 공정들이 사업의 시점부터 종점까지 거리단위로 작업 현황이 관리되므로, 공정관리 도구에서도 작업 일정과 함께 해당 공정의 위치정보를 연동하여 표현하는 것이 사업관리의 효율성을 높일 수 있다. 본 연구에서는 이러한 선형축 기반의 시설물 공정관리에 특화된 선형공정표 구성방법론을 구성하여 기존의 대표적 공정표인 간트공정표와 비교하여 활용성을 분석한다. 또한 최근 시공단계의 대표적 BIM기술로 적용되고 있는 4D CAD시스템에 선형공정표의 연동 방법론을 제시하여 토목공사에 BIM활용성을 높이고자 하며, 제시된 방법론에 대해 통계학적 검증으로 실무 활용성을 분석한다.