Abstract
The Korean defence industry has grown rapidly since the 1970s. In 2015, it generated more than 168 billion won in economic revenue, and exports exceeded 3.6 billion won. With the development of the defense industry, the level of the quality management system for major contractors has improved substantially, but there are many areas of the quality management system that still need improvement for small subcontractors. Therefore, in this paper, we develop a methodology to improve the quality management system for small subcontractors. Based on 101 collected cases, this methodology results in generally improved effects and generally improved methods. By applying the Russian Theory of Inventive Problem Solving (TRIZ) concept of a contradiction matrix, three improvement matrices are derived. A developed improvement matrix is the main support tool of this methodology. This methodology consists of four tasks and eight subtasks, and it can be used as a support tool for creative problem solving by the quality assurance department and the quality assurance manager for small subcontractors.
대한민국의 방위산업은 1970년 이후 지속적으로 성장하고 있다. 2015년 방위산업의 경제적 효과는 187조 원으로 추산되며, 수출액 또한 36억1000만 달러를 초과 하였다. 이러한 방위산업의 발전과 함께 방산 대기업의 품질경영시스템 수준은 높아졌지만 아직도 많은 중소 방산업체들의 품질경영시스템 수준은 낮은 실정이다. 이에 본 논문에서는 중소 방산업체의 품질경영시스템 수준 향상을 위한 방법론을 개발하였다. 본 방법론에 활용되는 지원 도구는 101개의 수집된 개선사례를 비롯하여 사례들의 분석을 통해 15개의 일반화된 개선효과와 14개의 일반화된 개선 방법이 도출하였다. 또한, 창의적인 문제해결 방법론인 TRIZ의 모순 행렬 개념을 활용하여 3개의 개선행렬이 도출되었으며 개발된 개선행렬은 본 방법론 실행을 위한 중요한 지원도구 활용된다. 본 연구에서 제시하는 사례기반 품질경영시스템 개선방법론은 4개의 Task와 8개의 Subtask로 구성 되어 있으며 중소 방산업체의 품질부서 및 품질담당자의 자사 품질경영시스템상의 부적합사항 발생시 창의적으로 문제해결을 위한 가이드라인 제공 및 지원도구로 활용될 수 있을 것이다.