A Study on the Interaction of Single-person Household and Smart Device Based on the Context

컨텍스트 기반 1인가구-스마트 디바이스의 인터랙션 연구

  • 장미 (홍익대학교 IDAS 제품디자인학과) ;
  • 나건 (홍익대학교 IDAS 디자인경영학과)
  • Received : 2017.11.28
  • Accepted : 2018.01.29
  • Published : 2018.02.28

Abstract

The rapid increase of Sinlge-person household and the increase in the use of smart devices necessitate the context analysis of Sinlge-person household and specific design direction for Sinlge-person household products. Previous studies have analyzed the overall context of smart devices without distinguishing between Sinlge-person household and a household. However, since the number of family members, age distribution, and residential space are different in the case of Sinlge-person household, it is necessary to analyze the different behaviors of smart devices. Therefore, this study limits the use environment of smart device of Single-person household to the scope of investigation, and based on the theoretical background, defines the existing comprehensive context based on user's situation that lasts for a certain interval. For the concrete and empirical research results, Consolidated Flow Model was constructed through Contextual Task through user research. This shows the interaction characteristics such as the guarantee of physical space, efficiency, lifestyle reflection, and safety assurance of Single-person household.

1인가구의 급증과 스마트 디바이스 사용의 증가로 1인가구 중심의 컨텍스트 분석과 1인가구 제품에 대한 구체적인 디자인 방향성이 필요한 실정이다. 기존 연구들은 1인가구와 다인가구의 구분없이 스마트 디바이스의 전반적인 컨텍스트에 대한 분석을 진행하였다. 하지만 1인가구는 다인가구에 비해 가족 구성원수와 연령 분포, 주거 공간의 차이가 있기 때문에 스마트 디바이스에 대한 차별화된 행태를 분석해야 한다. 이에 본 연구는 실제 1인가구의 스마트 디바이스 사용 환경을 조사 범위로 한정 짓고, 기존의 포괄적인 컨텍스트의 정의를 사용자의 상황을 중심으로 한정지어 정리하였다. 그리고 구체적이고 실증적인 연구 결과를 위해 사용자 리서치를 통해 나온 Contextual Task를 통하여 Consolidated Flow Model을 구축하였다. 이는 1인가구의 물리적 공간 보장, 효율성, 라이프스타일 반영, 안전성 보장 등의 인터랙션 특징을 나타내고 있다.

Keywords

References

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