References
- Saffer, D. Designing for Interaction: Creating Innovative Applications and Devices (2nd ed.). Berkeley, CA: New Riders. 2009.
- Moggridge, B. Designing Interactions (1st ed.). Boston, MA: MIT Press. 2007.
- 박남춘, 김명선. 컨텍스트 분석 프레임워크의 UX모델링 적용에 대한 연구 -스마트폰 사진서비스의 컨텍스트 모델을 중심으로. 디지털디자인학연구논문지. 15(1). 한국디지털디자인협의회. pp. 109-121. 2014.
- 김진형, 김헌. 사용자 경험 중심의 내추럴 인터랙션 디자인 방향 연구. 한국디자인문화학회지. 21(2). 한국디자인문화학회. pp. 175-186. 2015.
- 강은혜, 박남춘. 맥락적 사용자 조사 기반의 스마트홈 서비스 시나리오 발굴. 디지털디자인학연구논문지. 14(1). 한국디지털디자인협의회. pp. 43-53. 2013.
- Lee, H., Park, J. S. and Lim, H. W. Scenario-based smart services for single-person households. Indoor and Built Environment, 22(1). pp. 309-318. 2013. https://doi.org/10.1177/1420326X12470407
- 김강민, 반영환, 정지홍. 사용자-제품 간 인터랙션의 관찰조사 체계에 관한 연구 -운전자 환경에서의 비디오 관찰법을 중심으로. 한국HCI학회논문지. 4(2). 한국HCI학회. pp. 1-8. 2009.
- Euromovitor Research. Households in 2030: Rise of the Singletons. Euromonitor International. 2017.
- Klinenberg E. Going Solo: The Extraordinary Rise and Surprising Appeal of Living Alone (1st ed). Penguin Books. 2013.
- 신희인, 김장수. 싱글족을 위한 다기능 가전제품 디자인 개발 사례 연구. 한국디자인문화학회지. 22(2). 한국디자인문화학회. pp. 333-342. 2016.
- 이은미. 인구와 가계 통계로 본 1인가구의 특징과 시사점. SERI경제포커스. 422. 삼성경제연구소. 2013.
- 홍성철. 1인 가구의 증가와 미디어 소비 행태 분석. 정보사회와 미디어. 16(3). 한국정보사회학회. pp. 59-84. 2015.
- Raymo, J. M. Living alone in Japan: Relationships with happiness and health. Demographic Research. 32. pp. 1267-1298. 2015. https://doi.org/10.4054/DemRes.2015.32.46
- Kreider, R. M. and Vespa, J. The historic rise of living alone and fall of boarders in the United States: 1850-2010. Presented at the Population Association of America annual meeting. April 30-May 2, 2015.
- 정용찬. 1인가구의 매체 보유와 이용 특성. KISDI STAT Report. 17(10). 정보통신정책연구원. 2017.
- 최인경, 이지현. 스마트폰 기반 사용자 상황인지를 통한 애플리케이션 추천 UX모델 연구 -상황인지에 있어 Socially aware computing을 중심으로. 디자인지식저널. 25. pp. 269-278. 2013.
- Hoffman, D. L. and Novak, T. P. Marketing in hypermedia computer-mediated environments: Conceptual foundations. Journal of Marketing. 60(3). pp. 50-68. 1996. https://doi.org/10.2307/1251841
- 나건, 조성주, 이경아. 디자인인간공학101. 서울: 컬쳐코드. 2017.
- Norman, D. The Design of Everyday Things. Newyork, NY: Basicbooks. 2013.
- Schilit, B. Context-aware computing applications. In Proceedings of 1st Workshop in Mobil Computing Systems and Applications. IEEE. 1994.
- Dey, A. K. Understanding and using context. Journal of Personal and Ubiquitous Computing. 5(1). pp. 4-7. 2001 https://doi.org/10.1007/s007790170019
- Ward, A., Jones, A. and Hopper, A. A new location technique for the active office. IEEE Personal Communications, 4(5). pp. 42-47. 1997. https://doi.org/10.1109/98.626982
- Pascoe, J. Adding generic contextual capabilities to wearable computers. In Proceedings of 2nd International Symposium on Wearable Computers. pp. 92-99. 1998.
- Chen, H. An Intelligent Broker Architecture for Pervasive Context-Aware Systems. Doctoral dissertation. University of Maryland. Baltimore, MD. 2004.
- Henricksen, K. A Framework for Context-Aware Pervasive Computing Applications. Doctoral dissertation. University of Queensland, Queensland, Australia. 2003.
- Zimmermann, A., Lorenz, A. and Oppermann, R. An operational definition of context. In Proceedings of International and Interdisciplinary Conference on Modeling and Using Context. 2007.
- Schmidt, A. Ubiquitous Computing Computing in Context. Doctoral dissertation. Lancaster University. Lancaster, U.K. 2002.
- Dash, N. S. Context and contextual word meaning. SKASE Journal of Theoretical Linguistics. 5(2). pp. 21-31. 2008.
- 나건. 리서치발전소. 서울: 컬쳐코드. 2012.
- Martin, B. and Hanington, B. Universal Methods of Design: 100 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions (1st ed.). Beverly, CA: Rockport. 2012.
- Holtzblatt, K. and Beyer, H. Contextual Design: Evolved. Williston, VT: Morgan & Claypool Publishers. 2015.