Abstract
Since the introduction of the Foreign Patient Assistance Law in 2009, more than 300,000 foreign patients are visiting Korea each year due to the efforts of overseas patient attraction organizations, host companies and governments. Despite these achievements, however, the company is confronted with limitations in product development and the rate of patient population growth is slowing. Therefore, this study suggests the importance and meaning of various product development through the hierarchical analysis (AHP) on the major factors of product development of medical tourism services, and suggests direction of product development in domestic medical tourism industry in the future.
국내 의료관광산업은 지난 2009년 외국인환자유치지원법 도입 이후 해외환자 유치기관과 유치업체, 정부의 노력으로 매년 30만명 이상의 해외환자가 한국을 방문하고 있다. 하지만 이러한 성과에도 불구하고 상품개발의 한계상황에 직면하고 있으며 그에 따른 환자모객 증가속도가 둔화되고 있다. 따라서 본 연구는 의료관광서비스의 각 단계별 상품개발의 주요 요인에 대한 계층분석(AHP)을 통해 다양한 상품개발의 중요성과 그 의미를 제시함으로써 향후 국내 의료관광산업의 상품개발 방향성을 제시하고자 한다.