DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Educational Utilization of Eui'an (醫案) - the Possibility of Combination between PBL (Problem Based Learning) and Eui'an -

의안(醫案)의 교육적 활용 방안에 대한 고찰 - PBL(Problem Based Learning)과의 접목 가능성을 중심으로 -

  • Ku, Minseok (Dept. of Korean Medicine, Graduate School, Kyung Hee University) ;
  • Cha, Wung-Seok (Dept. of Medical History, College of Korean Medicine, Kyung Hee University) ;
  • Kim, Namil (Dept. of Medical History, College of Korean Medicine, Kyung Hee University)
  • 구민석 (경희대학교 대학원 한의학과) ;
  • 차웅석 (경희대학교 한의과대학 의사학교실) ;
  • 김남일 (경희대학교 한의과대학 의사학교실)
  • Received : 2018.11.13
  • Accepted : 2018.11.28
  • Published : 2018.11.30

Abstract

This study tries to review the possibility of combination between PBL (Problem Based Learning) and Eui'an (醫案). Recently in the field of Korean Medicine, people have been raising issues related to education of Korean Medicine. The point of issue is 'competence centered education of Korean Medicine' which has set the goal of education of Korean Medicine. To achieve the goal, PBL is considered as a very useful tool. But it is considered that there are limitations to direct application of PBL to Korean Medicine. This study aims to lay out the specific reason for the limitations and to search for solutions to overcome the limitations when applying PBL to Korean Medicine. This study suggests that the combination between PBL and Eui'an might be a sound solution to the aforementioned problem.

Keywords

OSHSB8_2018_v31n2_83_f0001.png 이미지

그림 1. Traditional and Problem-Based Learning Processes

References

  1. 대한침구의학회 교재편찬위원회. 침구의학 임상실습지침서. 서울:집문당. 2014.
  2. 동양의학대사전편찬위원회. 동양의학대사전 11. 서울:경희대학교출판국. 1999.
  3. 한국기업교육학회. HRD 용어사전. 서울:중앙경제. 2010.
  4. 강정수, 김용찬, 신현규, 김병수. 醫案 학습효과에 대한 연구. 동의생리병리학회지. 2005;19(3):580-585.
  5. 김남일. 韓國醫學史에서의 醫案硏究의 必要性과 意義. 한국의사학회지. 2005;18(2):189-195.
  6. 김성원, 김기욱, 이병욱. 醫案의 데이터베이스 구조화 연구. 대한한의학방제학회지. 2017;25(1):39-49. https://doi.org/10.14374/HFS.2017.25.1.39
  7. 손민호. 역량중심교육과정의 가능성과 한계, 역량 개념을 중심으로. 교육실천연구. 2011;10(1):101-121.
  8. 안진희. 下法을 위주로 살펴본 傷寒九十論 醫案의 교육적 의의 고찰. 대한한의학원전학회지. 2018;31(2):105-126. https://doi.org/10.14369/JKMC.2018.31.2.105
  9. 이강욱. 진료역량 중심의 기본의학교육 학습성과. Korean Medical Education Review. 2016;18(3):145-149. https://doi.org/10.17496/kmer.2016.18.3.145
  10. 차호열, 김나형, 홍진우, 신상우. 한의학교육에서 문제바탕학습 시행에 따른 만족도. 동의생리병리학회지. 2012;36(3):351-359.
  11. Hager, Paul, Gonczi, Andrew. What is competence?. Medical Teacher. 1996;18(1):15-18. https://doi.org/10.3109/01421599609040255
  12. Howard S. Barrows. Problem-based learning in medicine and beyond: A brief overview. New Directions for Teaching and Learning. 1996;68:3-12.
  13. Lynn Jones, Rob Moore. Appropriate competence: the competence movement, the New Right and the 'culture change' project. British Journal of Education & Work. 1995;8(2):78-92.
  14. Yunfeng He, Xiangyun Du, Egon Toft, Xingli Zhang, Bo Qu, Jiannong Shi, Huan Zhang, Hui Zhang. A comparison between the effectiveness of PBL and LBL on improving problem-solving abilities of medical students using questioning. Innovations in Education and Teaching International. 2018;55(1):44-54.
  15. 국립국어원 "표준국어대사전" 국립국어원 (2018년 11월 27일).
  16. 김남일 (2004년 11월 16일) "歷代名醫醫案" 민족의학신문 (2018년 11월 27일).
  17. 김남일 (2015년 7월 1일) "'면역질환 치료 명의' 이만군 명가한의원 원장 [韓方명의 열전 (10)]" 이코노미조선 (2018년 11월 27일).
  18. 김춘호 (2016년 2월 3일) "역량중심 한의학 교육 위해 나가야 할 방향은?" 민족의학신문 (2018년 11월 27일).
  19. 김춘호 (2018년 8월 30일) "역량중심을 위한 한의대교육 무엇이 필요한가" 민족의학신문 (2018년 11월 27일).
  20. 박숙현 (2018년 6월 14일) "경희한의대, 임상역량강화 위한 교육과정 개편 '결의' 기초한의학 통합교육 및 임상실습 1800시간 이상 실시" 민족의학신문 (2018년 11월 27일).
  21. 박숙현 (2018년 10월 11일) "한의대 졸업 후 후회하는 학생 없도록 교육과정 개편하겠다" 민족의학신문 (2018년 11월 27일).
  22. 전명훈 (2016년 7월 28일) "한의학 표준진료지침 나온다...교통사고후유증 등 30개 질환" 연합뉴스 (2018년 11월 27일).
  23. 한의신문 (2018년 10월 12일) "한의과대학관 개관 계기로 한의대 교육 개편 박차 가할 것" 한의신문 (2018년 11월 27일).
  24. 허준(안상우, 김홍균 역) (2015년) "歷代醫學姓氏" 한국한의학연구원[homepage on the Internet] 한의학고전DB (2018년 11월 12일).

Cited by

  1. 한의학증례보고에서 가치 있는 증례는 무엇일까? vol.37, pp.3, 2018, https://doi.org/10.14406/acu.2020.021