DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the Description of India's Textbooks on Colonial Cities in India -Focused on New Delhi, Madras, Calcutta and Bombay-

인도의 식민도시에 관한 인도 교과서 서술관점 연구 -뉴델리, 마드라스, 캘커타, 봄베이를 중심으로-

  • Received : 2018.04.06
  • Accepted : 2018.05.03
  • Published : 2018.05.28

Abstract

This article examines how India's major colonial cities-Madras, Calcutta, Bombay (today, Chennai, Kolkata, Mumbai) and New Delhi- are described in India's history textbooks and analyzed them from the perspective of Indians. It is explained the major colonial cities as the process of making the cities and their political, social, economic and cultural changes, the separation between British and Indian, urban planning, colonial architectures built by British colonial power in Indian history textbooks. The viewpoint of its descriptions is featured by the coexistence of 'deprivation, exclusion, discrimination, resistance, challenge' and 'grant of opportunity, acceptation, absorption'. That is, this characteristic maintains a mutual confrontational and inseparable relation. And in a multi-layer, it enables to consider the inherent characteristics of a colonial city reflecting the British ruling ideology and the society within which the rulers and proprietors are forming without simplifying the cultural characteristics. It is clear that there was a resistance against the unreasonable discrimination and exclusion that had been suffered by the British colonial government as well.

이 글은 인도의 대표적인 식민도시인 뉴델리, 마드라스, 캘커타, 봄베이(현재의 첸나이, 콜카타, 뭄바이)가 교과서에 어떻게 서술되고 있는지 살펴보고 이를 바탕으로 인도인의 관점에서 본 식민도시에 관해 분석하고자 한다. 인도 교과서에서 식민도시들은 도시가 만들어지는 과정과 그에 따른 정치 사회 경제 문화적 변화, 영국인과 인도인 간의 분리, 도시 계획, 식민지배 기간 동안 축조된 건축물들에 대해 서술하고 있으며, 이에 관한 서술관점은 '박탈, 배척, 차별, 저항, 도전'과 '기회의 부여, 수용, 흡수'의 관점이 혼재되어 있다는 점이 특징이다. 즉 식민도시를 둘러싼 서술관점은 대립적이면서도 상호 불가분의 관계를 견지하고 있는데, 영국의 통치 이데올로기가 반영된 식민도시가 가질 수밖에 없는 태생적 특징, 그 안에서 지배자와 피지배자가 만들어가는 사회, 문화적 특징을 단순화시키지 않고 다층적 고찰이 가능하도록 하고 있다. 그러면서도 피지배자로 겪었던 불합리한 차별과 배제에 대한 저항이 있었던 점은 분명히 하고 있다.

Keywords

References

  1. 신민하, "1910년대 초반 영령 인도의 신수도 입지선정 과정에 내재된 정치적 함의에 관한 연구," 역사와 담론, 제83권, pp.166-167, 2017.
  2. J. E. Brush, "The growth of the Presidency Towns," in R. G. Fox (ed.) Urban India: Society, Space and Durham, Duke University Press, 1970.
  3. M. Dossal, "Colonial urban planning in Bombay, 1860-1880," International Journal of Urban and Regional Research, Vol.13, No.1, 1989.
  4. M. Kosambi, "Commerce, conquest and the colonial city: the role of locational factors in the rise of Bombay," Economic and political Weekly, Vol.5, No.1, pp.32-37, 1985.
  5. A. D. King, Urbanism, Colonialism, and the World Economy, Routledge, 1990[앤소니 킹(이무용 옮김), 도시문화와 세계체제, 시각과 언어, 1999].
  6. R. Home, Of Planting and Planning, Routledge, 2013.
  7. 이춘호, "도시 공간 구조를 통해 본 권력자의 속성연구-샤자하나바드와 뉴델리의 경우," 東岳美術史學, 제11권 pp.89-104, 2010.
  8. 신민하, "1911년 영령(英領) 인도의 수도이전에 관한 연구-델리 수도 이전 결정의 역사적 배경과 식민정부의 논의과정을 중심으로," 남아시아연구, 제22권, 제2호, pp.23-59, 2016.
  9. E. R. Wolf, Europe and the People Without History, University of Califonia Press, 1982.
  10. B. S. A. Yeoh, Contesting Space: Power Relations and the Urban Built Environment in Colonial Singapore, Oxford University Press, 1996.
  11. 김백영, 지배와 공간, 문학과 지성사, 2010.
  12. 아르준 데브, "인도의 역사교육과정," 한국교육개발원 엮음, 국가간 상호 이해 증진을 위한 교과서 개선 방안 탐색: 한국과 독일, 일본, 인도를 중심으로, 한국교육개발원, pp.126-129, 1994.
  13. 판카지 모한, 인도 교과서에 나타난 한국 이미지, 한국학중앙연구원 연구보고서, p.59, 2007.
  14. 澤田章廣, "歴史教科書にみるインドのセキュラリズム," 大正大學大學院研究論文, 第36号, pp.236-237, 2012.
  15. NCERT, Our Pasts, pp.64-75, 2006.
  16. 이향아, "식민지 도시계획, 제국 영국의 전 지구적 유산," 도시연구, 제2호, pp.163-173, 2009.
  17. V. Ordenberg, The Making of Colonial Lucknow, Princeton, 2013.
  18. 이옥순, "19세기 식민지 인도의 위생," 담론, 제9권, 제1호, p.35-62, 2006.
  19. 이광수, "1947년 인도아대륙 분단과 '파키스탄 난민'의 정체성 변화 -델리를 중심으로-," 역사비평, 제81호, p.349, 2007.
  20. NCERT, Themes in Indian History, pp.316-343, 2007.