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소셜 네트워크에서 연결 관계와 영향력을 고려한 사용자 간접 신뢰도 판별

Discriminating a User Indirect Trust Considering Connection Relationship and Influence of Users in Social Networks

  • 서인덕 (충북대학교 빅데이터협동과정) ;
  • 송희섭 (충북대학교 빅데이터협동과정) ;
  • 정재윤 (충북대학교 정보통신학과) ;
  • 박재열 (충북대학교 정보통신학과) ;
  • 김민영 (충북대학교 정보통신학과) ;
  • 임종태 (충북대학교 정보통신학과) ;
  • 복경수 (충북대학교 정보통신학과) ;
  • 유재수 (충북대학교 정보통신학과)
  • 투고 : 2018.03.19
  • 심사 : 2018.04.09
  • 발행 : 2018.05.28

초록

최근 소셜 네트워크에서 사용자간 의견 공유 및 표현을 통해 다양한 상호 작용이 활발하게 진행되고 있다. 이러한 과정에서 악의적인 사용자나 정보로 인해 잘못된 정보가 퍼지고 자신의 의지와 상관없이 신뢰도가 감소하는 문제가 발생한다. 이러한 문제를 해결하기 위해 사용자의 직접 연결된 사용자를 통해 신뢰도를 판별하는 연구가 진행되었다. 본 논문에서는 사용자의 연결 관계와 영향력을 고려하여 향상된 사용자 간접 신뢰도 검출 기법을 제안한다. 제안하는 간접 신뢰도 검출 기법은 사용자의 상호 작용을 통해 사용자의 관심분야를 도출하고 사용자 연결 관계를 고려하여 기존의 네트워크를 재구축한다. 또한, 사용자의 영향력을 통해 사용자가 악의적인 사용자인지 판별하여 최종 간접신뢰도를 검출한다. 다양한 성능평가를 통해 제안하는 기법이 기존 기법에 비해 성능이 우수함을 보인다.

Recently, various interactions have been actively conducted through sharing and expressing opinions among users in social networks. In this process, since malicious users and fault information spread misinformation, trust is reduced irrespective of their will. To solve this problem, studies have been conducted to determine the trust of a user through direct-connected users. In this paper, we propose a enhanced user indirect trust discrimination scheme considering the connection relation and influence of users. The proposed indirect trust computation scheme derives the user's area of interest through user interaction and reconstructs the existing network considering the user connection relationship. The final indirect trust is also detected by determining whether the user is a malicious user through the influence of the user. Through various performance evaluations, we show that the proposed scheme achieves better performance than the existing method.

키워드

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