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Analysis of Hyperlink Network Relationships among PCOs and Stakeholders in MICE Ecosystem

MICE 생태계 분석을 위한 PCO와 이해관계자 간의 하이퍼링크 관계망 분석

  • Hyunae Lee (Department of Hotel Management, Graduate School, Kyung Hee University) ;
  • Heechung Chung (Department of Hotel Management, Graduate School, Kyung Hee University) ;
  • Chulmo Koo (Department of Convention Management, Kyung Hee University) ;
  • Namho Chung (Department of Hotel Management, Kyung Hee University)
  • 이현애 (경희대학교 대학원 호텔경영학과) ;
  • 정희정 (경희대학교 대학원 호텔경영학과) ;
  • 구철모 (경희대학교 컨벤션경영학과) ;
  • 정남호 (경희대학교 호텔경영학과)
  • Received : 2018.06.01
  • Accepted : 2018.07.27
  • Published : 2018.09.30

Abstract

MICE (Meetings, Incentive trip, Convention and Exhibition & Event) industry is a multifaceted industry with a variety of stakeholders including the public and private sectors, and PCOs (Professional Convention Organizers) play a mediating role in communicating opinions of the stakeholders. For enhancing their reliability and awareness, PCOs have their stakeholders' hyperlinks on the websites. This study attempted to analyze the hyperlink networks among PCOs (Professional Convention Organizers) and their stakeholders so as to understand the MICE industry ecosystem and find out whether the network structure of PCOs' shows different levels of hyperlink use with their stakeholders' websites based upon PCO's performance and size. The results showed the hyperlink network of MICE industry and that the bigger PCOs have higher centralities in the network.

MICE 산업은 다면적 산업으로 공공부문과 민간부문에 걸쳐 다양한 이해관계자들이 존재하며, PCO(Professional Convention Organizers)들은 이러한 이해관계자들 간의 의견을 조율하는 매개적인 역할을 한다. 따라서, PCO들은 신뢰도와 인지도를 증가시키는 한편, 이해관계자들과의 협력적 네트워크를 형성 또는 강화하기 위해 자사의 웹사이트에 이해관계자들의 하이퍼링크를 게재하고 있다. 이에 본 연구는 MICE 산업을 생태계적 관점에서 이해하고자 사회관계망 분석 기법을 적용하여 PCO와 이해 관계자들 간 하이퍼링크 관계망의 구조적 특징을 분석하고, 이 네트워크 내에서 PCO의 성과와 규모에 따라 그 역할에 차이가 있는지를 파악하고자 하였다. 연구 결과, 연결정도 중심성, 아이겐벡터 중심성, 매개 중심성, 근접 중심성이 높은 PCO를 확인하였으며, 규모가 큰 PCO가 하이퍼링크 네트워크에서 더 높은 중심성을 갖고 있음을 파악하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2016년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2016S1A3A2925146).

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