DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Job Education on Organizational Commitment of New Extensionist - Focus on Meditating Role of Organizational Socialization -

신규 농촌지도사의 직무교육이 조직몰입에 미치는 영향 - 조직사회화를 매개로 -

  • Kim, Sa-Gyun (Capacity Building Division, Extension Service Bureau, Rural Development Administration) ;
  • Jeong, Myung-Gab (Capacity Building Division, Extension Service Bureau, Rural Development Administration) ;
  • Cho, Young-Sil (Department of Education, Jeonbuk Unversity) ;
  • Lee, Minsoo (Department of General Education, Korea National College of Agriculture and Fishery)
  • 김사균 (농촌진흥청 역량개발과) ;
  • 정명갑 (농촌진흥청 역량개발과) ;
  • 조영실 (전북대학교 교육학과) ;
  • 이민수 (한국농수산대학 교양공통학과)
  • Received : 2018.11.14
  • Accepted : 2018.12.13
  • Published : 2018.12.30

Abstract

The study aims to examine the effects of job education on organizational socialization of new extensionist who is working in extension organization. The subjects were 425 people and selected nationwide. The research model consisted of organizational socialization strategy as an independent variable, organizational socialization as a mediator, and organizational commitment as a dependent variable. The research hypothesis was com posed of three item s and different analysis methods were used for each research problem. The main analytical methods were descriptive statistics, multiple regression analysis, and hierarchical regression analysis. The results of the study are as follows. Firstly, the degree of organizational socialization was higher in males and females, in higher education, and in social workers than in non-males. Secondly, in the relationship between organizational socialization strategy and organizational socialization, job education significantly explained interpersonal relationship, organizational goal value, and work efficiency. Thirdly, job education has a statistically significant effectiveness on organizational commitment. Fourthly, in the relationship between job education and organizational commitment, organizational socialization variables such as interpersonal relationship, organizational goal value, and work efficiency were found to do a partial mediating roles.

Keywords

NCJDBX_2018_v25n4_185_f0001.png 이미지

<그림 1> 이론적 연구모형

<표 1> 농촌진흥공무원 직무교육 현황

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0001.png 이미지

<표 2> 신규 농촌지도사 임용현황

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0002.png 이미지

<표 3> 연구가설에 따른 통계분석방법

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0003.png 이미지

<표 4> 변수항목과 관련연구

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0004.png 이미지

<표 5> 일반적 특성

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0005.png 이미지

<표 6> 기술통계량

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0006.png 이미지

<표 7> 일반적 특성과 대인관계

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0007.png 이미지

<표 8> 일반적 특성과 조직목표가치

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0008.png 이미지

<표 9> 일반적 특성에 따른 업무효율성 수준

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0009.png 이미지

<표 10> 조직몰입에 대한 직무교육

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0010.png 이미지

<표 11> 조직몰입에 대한 조직사회화

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0011.png 이미지

<표 12> 조직몰입과 직무교육의 관계에서 대인관계의 매개효과

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0012.png 이미지

<표 13> 직무교육과 조직몰입의 관계에서 조직목표가치의 매개효과

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0013.png 이미지

<표 14> 조직몰입과 직무교육의 관계에서 업무효율성의 매개효과

NCJDBX_2018_v25n4_185_t0014.png 이미지

References

  1. 강성수, & 강종수. (2007). IT기업의 지각된 공정성이 이직의도에 미치는 영향. 통상정보연구, 9(4), 289-306.
  2. 강영삼, 이윤식, 조명환, 진동섭, & 주삼환. (1995). 교육행정 및 교육경영(5판). 서울: 도서출판 하우.
  3. 김대원. (2011). 지식공유 의도에 대한 관계적 요인의 영향 분석. 지방행정연구, 25(2), 303-330.
  4. 김봉무. (2014). 카지노 종사원의 조직공정성 인식이조직 유효성과 경영성과에 미치는 영향-조직유효성의 매개효과를 중심으로. Tourism Research, 39(1), 63-84.
  5. 김종철. (1988). 교육행정의 이론과 실제. 서울: 교육과학사.
  6. 김진모. (1997). 직무교육훈련의 유효성과 그 영향요인. 서울대학교 박사학위논문.
  7. 농촌진흥청. (2018). 2018년 지방농촌진흥기관 조직 및 인력현황.
  8. 민진. (2003). 조직 효과성에 관한 개념 정의의 분석 및 재개념화. 한국행정학보, 37(2), 83-104.
  9. 박경규, & 윤종록. (1997). 신입사원의 조직사회화에 대한 자기유능감의 역할. 서강경영논총, 8, 103-126.
  10. 박경연. (2011). 호텔기업 멘토링기능이 조직사회화 및 조직몰입에 미치는 영향연구. 경희대학교 박사학위논문.
  11. 박규동. (2014). 외식산업 종사원의 조직공정성 지각과 조직몰입간의 영향관계. 호남대학교 박사학위논문.
  12. 손성진. (2010). 품질혁신활동과 심리적 조직유효성이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구. 국제회계연구, 33, 197-219.
  13. 손순복. (2008). 영아교사직무교육의 온라인과 오프라인과정 비교분석. 성신여자대학교 박사학위논문.
  14. 송성화. (2015). 목표모호성과 조직형태: 조직몰입, 직무만족, 공직봉사동기에 미치는 영향을 중심으로. 서울대학교 박사학위논문.
  15. 오진주, & 김진모. (2015). 대기업 신입사원의 조직몰입과 조직사회화, 직무특성 및 진취적행동의 인과적 관계. 농업교육과 인적자원개발, 47(3), 83-116.
  16. 옥주영, & 탁진국. (2003). 개인과 환경변인의 조직사회화에 미치는 영향. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 16(1), 1-18.
  17. 윤정구, & 임준철. (1998). 공정성이 조직효과성에 미치는 영향력에 관한 연구. 한국행정학보, 32(3), 55-72.
  18. 윤종록. (1996). 조직사회화 전략과 초기 경력자의 조직적응. 서강대학교. 박사학위논문.
  19. 이광노. (2002). 벤처기업의 리더십과 조직문화가 조직유효성에 미치는 영향에 관한 연구. 인천대학교 박사학위논문.
  20. 이목상. (2008). 국방직무교육이 업무수행결과에 미친 영향에 관한 연구 -국방대학교 직무교육과정 교육생의 인식을 중심으로 -. 국민대학교 박사학위논문.
  21. 이병직(1999), 교사들의 조직시민행동에 관한 연구: 조직몰입을 통한 매개효과를 중심으로. 상지대학교 박사학위 논문.
  22. 이은숙. (2016). 목표설정 참여와 목표몰입이 경영성과에 미치는 영향. 계명대학교 박사학위논문.
  23. 장은주, & 박경규 (2005). 성별에 따른 개인특성 및 사회적 자본과 주관적 경력성공과의 관계. 경영학연구, 34(1), 141-166.
  24. 장철호. (2012). 호텔기업의 조직사회화전략이 조직사회화 및 조직적응에 미치는 영향. 호남대학교 박사학위논문.
  25. 장형빈. (2015). 호텔이벤트종사원의 조직사회화전략이 조직사회화 및 조직유효성, 경영성과에 미치는 영향 연구. 경기대학교 박사학위논문.
  26. 조미형, & 최재성. (2012). 사회복지조직의 IT 자원이 업무 효율성에 미치는 영향. 한국사회복지행정학, 14(1), 113-138.
  27. 하영자. (2005). 공무원의 동기변인과 자기조절학습수행력을 이용한 온라인 직무교육의 만족도,성취도 및 직무몰입 수준의 예측. 이화여자대학교 박사학위논문.
  28. 하정수. (2016). 직장인의 기술혁신이 업무성과에 미치는 영향에 관한 연구: 개인성향을 기반으로 한 지각된 유용성 및 만족도 중심으로. 호남대학교 박사학위논문.
  29. 황영훈. (2017). 대기업 영업직 초기경력자의 형식학습, 무형식학습, 조직사회화 및 이직의도의 구조적 관계. 서울대학교 박사학위논문.
  30. Allen, D. G. (2006). Do organizational socialization tactics influence newcomer embeddedness and turnover. Journal of Management, 32(2), 237-256. https://doi.org/10.1177/0149206305280103
  31. Ambrose, M. L., & Schminke, M. (2003). Organization structure as a moderator of the relationship between procedural justice, interactional justice, perceived organizational support, and supervisory trust. Journal of Applied Psychology, 88(2), 295. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.2.295
  32. Ashforth, B. E., Saks, A. M., & Lee, R. T. (1997). On the dimensionality of Jones'(1986) measures of organizational socialization tactics. International Journal of Selection and Assessment, 5(4), 200-214. https://doi.org/10.1111/1468-2389.00061
  33. Ashforth, B. E., Sluss, D. M., & Saks, A. M. (2007). Socialization tactics, proactive behavior, and newcomer learning: Integrating socialization models. Journal of Vocational Behavior, 70(3), 447-462. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2007.02.001
  34. Baker, R. Z. A. (1990). Control Perspective of organization Socialization: Tactics. Tolerance for Organization Influence and outcomes for new entrants. Ph.D dissertation. UCLA.
  35. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  36. Becker, H. S. (1960) Notes on the concept of commitment. American Journal of Sociology, 66, 32-42. https://doi.org/10.1086/222820
  37. Bies, R. J. (2005). Are procedural justice , interactional justice conceptually distinct? In J.Greenberg and J. A. Colquitt (Eds.), Handbook of organizational justice (pp. 85-112). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  38. Campbell, J. P. (1976). Contributions research can make in understanding organizational effectiveness. Organization and Administrative Sciences, 7(1), 2.
  39. Chao, G. T., O'Leary-Kelly, A. M., Wolf, S., Klein, H. J., & Gardner, P. D. (1994). Organizational socialization: Its content and consequences. Journal of Applied Psychology, 79(5), 730. https://doi.org/10.1037/0021-9010.79.5.730
  40. Feldman, D. C. (1976). A contingency theory of socialization. Administrative Science Quarterly, 433-452.
  41. Holmbeck, G. N. (1997). Toward terminological, conceptual, and statistical clarity in the study of mediators and moderators: Examples from the child-clinical and pediatric psychology literatures. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 65(4), 599. https://doi.org/10.1037/0022-006X.65.4.599
  42. Huber, D. L., Maas, M., McCloskey, J., Scherb, C. A., Goode, C. J., & Watson, C. (2000). Evaluating nursing administration instruments. Journal of Nursing Administration, 30(5), 251-272. https://doi.org/10.1097/00005110-200005000-00006
  43. Jones, G. R. (1983). Psychological orientation and the process of organizational socialization: An interactionist perspective. Academy of Management Review, 8(3), 464-474. https://doi.org/10.5465/amr.1983.4284600
  44. Jones, G. R. (1986). Socialization tactics, self-efficacy, and newcomers' adjustments to organizations. Academy of Management Journal, 29(2), 262-279. https://doi.org/10.2307/256188
  45. Judge, T. A., Cable, D. M., Boudreau, J. W., & Bretz Jr, R. D. (1995). An empirical investigation of the predictors of executive career success. Personnel Psychology, 48(3), 485-519. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1995.tb01767.x
  46. Kandarian, F. (2004). Executive learning related to high performance in two companies. Unpublished Ed.D dissertation, Columbia University Teachers College, New York, NY.
  47. Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57(9), 705. https://doi.org/10.1037/0003-066X.57.9.705
  48. Lynn, Laurence E. (1981). Managing the public's business: The job of the government executive. New York: Basic Books.
  49. Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human resource Management Review, 1(1), 61-89. https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-Z
  50. Mowday, R. T., Porter, L. W., & Steers, R. (1982). Employee-organization linkage: The psychology of commitment, absenteeism and turnover. New York: Academic Press.
  51. Ostroff, C., & Kozlowski, S. W. (1993). The role of mentoring in the information gathering processes of newcomers during early organizational socialization. Journal of Vocational Behavior, 42(2), 170-183. https://doi.org/10.1006/jvbe.1993.1012
  52. Perrow Charles. (1961). The analysis of goals in complex organizations. American Sociological Review, 26(6), 854-866. https://doi.org/10.2307/2090570
  53. Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T., & Boulian, P. V. (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59(5), 603. https://doi.org/10.1037/h0037335
  54. Powell, G. N., & Mainiero, L. A. (1992). Cross-currents in the river of time: Conceptualizing the complexities of women's careers. Journal of Management, 18(2), 215-237. https://doi.org/10.1177/014920639201800202
  55. Saks, A. M., & Ashforth, B. E. (1997). Organizational socialization: Making sense of the past and present as a prologue for the future. Journal of Vocational Behavior, 51(2), 234-279. https://doi.org/10.1006/jvbe.1997.1614
  56. Seijts, G. H., Latham, G. P., Tasa, K., & Latham, B. W. (2004). Goal setting and goal orientation: An integration of two different yet related literatures. Academy of Management Journal, 47(2), 227-239. https://doi.org/10.2307/20159574
  57. Shapiro, S. L., Carlson, L. E., Astin, J. A., & Freedman, B. (2006), Mechanisms of mindfulness. Journal of Clinical Psychology, 62(3). 373-386. https://doi.org/10.1002/jclp.20237
  58. Stazyk, E. C., Pandey, S. K., & Wright, B. E. (2011). Understanding affective organizational commitment: The importance of institutional context. The American Review of Public Administration, 41(6), 603-624. https://doi.org/10.1177/0275074011398119
  59. Stevens, M. J., & Campion, M. A. (1994). The knowledge, skill, and ability requirements for teamwork: Implications for human resource management. Journal of Management, 20(2), 503-530. https://doi.org/10.1177/014920639402000210
  60. Stumpf, S. A., & Hartman, K. (1984). Individual exploration to organizational commitment or withdrawal. Academy of Management Journal, 27(2), 308-329. https://doi.org/10.2307/255927
  61. Warner, J. (2007). Networking and relationship building profile. Amherst, MA: HRD Press.
  62. Williams, L. J., & Anderson, S. E. (1991). Job satisfaction and organizational commitment as predictors of organizational citizenship and in-role behaviors. Journal of Management, 17(3), 601-617. https://doi.org/10.1177/014920639101700305
  63. Wilson, James Q. (1989). Bureaucracy: What government agencies do and why they do it. New York: Basic Books, Inc.