DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Mathematical Problem Solving Strategies of Ordinary Students, Gifted Students, Pre-service Teachers, and In-service Teachers

일반학생, 영재학생, 예비교사, 현직교사의 다전략 수학 문제해결 전략 분석

  • Received : 2018.11.19
  • Accepted : 2018.12.12
  • Published : 2018.12.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the problem solving strategies of ordinary students, gifted students, pre-service teachers, and in-service teachers with the 'chicken and pig problem,' which has multiple strategies to obtain the solution. For this study, 98 students in the 6th grade elementary schools, 96 gifted students in a gifted institution, 72 pre-service teachers, and 60 in-service teachers were selected. The researcher presented the "chicken and pig" problem and requested them the solution strategies as many as possible for 30 minutes in a free atmosphere. As a result of the study, the gifted students used relatively various and efficient strategies compared to the ordinary students, and there was a difference in the most used strategies among the groups. In addition, the percentage of respondents who suggested four or more strategies was 1% for the ordinary students, 54% for the gifted students, 42% for the pre-service teachers, and 43% for the in-service teachers. As suggestions, the researcher asserted that various kinds of high-quality mathematical problems and solving experiences should be provided to students and teachers and have students develop multi-strategy problems. As a follow-up study, the researcher suggested that multi-strategy mathematical problems should be applied to classroom teaching in a collaborative learning environment and reflected them in teacher training program.

본 연구의 목적은 일반학생, 영재학생, 예비교사, 현직교사들의 다전략을 가진 수학 문제해결 전략을 분석하여 각 그룹 간의 해결 전략을 비교하여 수학 문제해결 학습 및 지도에 대한 시사점을 얻고자 하는 것이다. 본 연구를 위하여 서울시 초등학교 6학년 일반학생 98명, 초등 영재학생 96명, 초등 예비교사 72명, 초등학교 현직교사 60명을 선정하여 '닭과 돼지' 문제를 제시하고, 30분 동안 자유롭게 문제를 해결하면서 해결 전략을 제시하도록 하였다. 연구의 결과, 영재학생들이 일반학생에 비하여 상대적으로 다양한 해결 전략과 시간적으로 효율적인 전략을 사용하고, 다른 그룹에 비하여 가장 많은 다양한 전략을 사용하였다. 그리고 4가지 이상의 전략을 제시한 비율은 각각 일반학생은 1%, 영재학생 54%, 예비교사 42%, 현직교사 43%로 전략의 다양성에서 영재학생, 현직교사, 예비교사, 일반학생들의 순서로 높게 나타났다. 그리고 개인별로 가장 많은 문제해결 전략의 제시는 일반학생 4가지, 현직교사 6가지, 예비교사 7가지, 영재학생 8가지 순서로 나타났다. 제언으로, 학생들과 교사들에게 다전략을 가지는 양질의 다양한 수학 문제해결 경험의 제공, 문제해결 전략에서 시간적 효율성 추구, 다전략 문제의 개발 및 현장에 보급하여 활용하도록 하는 방안 등을 주장하였다. 후속 연구로, 다전략의 수학 문제를 교실수업에 적용하면서 보다 학생들의 의사소통 및 협력적 문제해결에 대한 협력적 문제해결에 대한 심층적인 연구와 다양한 전략을 평가할 수 있는 방안이 필요하다고 주장하였다. 그리고 이런 연구 결과를 수업연구 방법 등을 활용하여 교사연수에 적극 반영하여, 교사들이 다양한 수준의 학생들의 문제해결지도에서 효과적으로 활용하도록 할 필요가 있음을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강나루, 임대근, 류현아 (2013). 중학생의 수학학습양식 및 유형 분석. 한국학교수학회논문집, 16(2), 371-385.
  2. 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호 [별책 8].
  3. 권오남, 방승진, 송상헌 (2007). 중학교 수학 영재아들의 다답형 문항 반응 특성에 관한 연구. 수학교육, 38(1), 37-48.
  4. 권점례 외 (2016). 2015 개정 교육과정에 따른 초.중학교 수학과 평가기준 개발 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 CRC 2016-2-6.
  5. 김경희, 김수진, 김미영, 김선희 (2009). PISA와 TIMSS 상위국과 우리나라의 교육과정 및 성취 특성 비교 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE-2008-3-3.
  6. 김래영, 이민희 (2013). 수학과 서술형평가에 대한 중학교 교사들의 인식연구. 수학교육학연구, 23(4), 533-551.
  7. 김영아, 김성준 (2013). 초등학생의 문제 해결전략에 따른 오류 유형 분석. 한국학교수학회논문집, 16(1), 113-139.
  8. 남승인 (2007). 수학 창의성 신장을 위한 평가 문항 개발 방안. 수학교육논문집, 21, 271-282.
  9. 남영만 (2010). 기하 교구의 활용이 공간 지각 능력에 미치는 영향. 한국학교수학회논문집, 13(2), 303-322.
  10. 박경자, 이혜령 (2010). 수학 학습 불안에 향을 주는 스트레스에 한 연구. East Asian Mathematical Journal, 28(2), 251-266.
  11. 박만구 (2011). 창의성 신장을 위한 초등수학 과제의 유형. 한국초등수학교육, 14(2), 117-134.
  12. 변은진, 전평국 (2001). 개방형 문제를 활용한 평가가 수학적 창의력에 미치는 효과. 수학교육논문집, 11, 259-277.
  13. 이강섭, 황동주, 서종진 (2003). 수학과 창의성 평가에서 개방형 문항의 특성과 중학교 학생들의 반응 유형에 관한 연구. 수학교육논문집, 16, 201-215.
  14. 이대현 (2014). 다양한 해결법이 있는 문제를 활용한 수학적 창의성 측정 방안 탐색. 학교수학, 16, 1-17.
  15. 이선비, 김구연, 노선숙, 김민경, 김래영 (2014). 수학교사들의 서술형.논술형 평가에 대한 인식 및 실행 조사. 학교수학, 17(2), 275-290.
  16. 이종영 (2012). 초등학교 수준별 수학 수업에서 열린 문제의 활용과 열린 문제 구성 방법에 관한 연구. 학교수학, 14(3), 315-330.
  17. 최승현, 박상욱, 황혜정 (2014). PISA와 TIMSS 결과에 나타난 우리나라 학생의 정의적 성취 실태 분석-수학 교과를 중심으로-. 한국학교수학회논문집, 17(1), 23-43.
  18. Aziza, M. (2018). An analysis of a teacher's questioning related to students' responses and mathematical creativity in an elementary school in the UK. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(4), 475-487.
  19. Becker, J. P., & Shimada, S. (1997). The open-ended approach: A new proposal for teaching mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  20. Bennevall, M. (2016). Cultivating creativity in the mathematics classroom using open-ended tasks: A systematic review. Retried on September 12, 2018 from http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:909145/FULLTEXT01.pdf
  21. Bingolbali, E. (2011). Multiple solutions to problems in mathematics teaching: Do teachers really value them? Australian Journal of Teacher Education, 36(1), 18-31.
  22. Bruun, F. (2013). Elementary teachers' perspectives of mathematics problem solving strategies. The Mathematics Educator, 23(1), 45-59.
  23. Eisner, E. W. (1982) Cognition and curriculum: A basis for deciding what to teach. New York: Addison-Wesley Longman Limited.
  24. Evans, S., & Swan, M. (2014). Developing students' strategies for problem solving in mathematics: The role of pre-designed "sample student work." Educational Designer, 2(7), 1759-1325.
  25. Fan, L., & Zhu, Y. (2007). Representation of problem-solving procedures: A comparative look at China, Singapore, and US mathematics textbooks. Educational Studies in Mathematics, 66(1), 61-75. https://doi.org/10.1007/s10649-006-9069-6
  26. Fetterly, J. M. (2010). An exploratory study of the use of a problem-posing approach on pre-service elementary education teachers' mathematical creativity, beliefs, and anxiety. Unpublished dissertation at Florida State University, USA.
  27. Finlayson, M. (2014). Addressing math anxiety in the classroom. Improving Schools, 17(1), 99-115. https://doi.org/10.1177/1365480214521457
  28. Heinze, A. (2002). Differences in problem solving strategies of mathematically gifted and non-gifted elementary students. International Educational Journal, 6(2), 175-183.
  29. Intaros, P., Inprasitha, M., & Srisawadi, N. (2014). Students' problem solving strategies in problem solving: Mathematics classroom. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116(2014), 4119-4123. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.901
  30. Kaufmann, G. (1985) A theory of symbolic representation in problem solving. Journal of Mental Imagery, 9(2), 51-70.
  31. Krulik, S., & Rudnick, J. A. (1987). Problem solving: A handbook for teachers (2nd ed.). Boston, Allyn and Bacon.
  32. Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematical abilities in school children. Chicago: University of Chicago Press.
  33. Leikin, R., & Levav-Waynberg, A. (2009). Development of teachers' conceptions through learning and teaching: Meaning and potential of multiple-solution tasks. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 9(4), 203-223. https://doi.org/10.1080/14926150903314305
  34. Lynch, K., & Star, J. R. (2013). Teachers' views about multiple strategies in middle and high school mathematics: Perceived advantages, disadvantages, and reported instructional practices. Retrieved on September 15, 2018 from http://nrs.harvard.edu/urn-3:HUL.InstRepos:10989383
  35. Lynch, K., & Star, J. R. (2014). Views of struggling students on instruction incorporating multiple strategies in algebra I: An exploratory study. Journal for Research in Mathematics Education, 45(1), 6-18. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.45.1.0006
  36. National Council of Teacher of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  37. National Council of Teacher of Mathematics (1995). Assessment standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  38. National Council of Teacher of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  39. Novotna, J. et al. (2014). Problem solving in school mathematics based on heuristic strategies. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 7(1), 1-6. https://doi.org/10.7160/eriesj.2014.070101
  40. Organization for Economic Cooperation and Development [OECD]. (2016). PISA 2015 results in focus. Retrieved on September 15, 2018 from http://www.oecd.org/pisa/
  41. Polya, G. (1945). How to solve it. Princeton: Princeton University Press.
  42. Sanford, A. J. (1985). Cognition and cognitive psychology. Hillsdale, Weidenfeld & Nicolson Ltd.
  43. Schoenfeld, A. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in mathematics. In D. Grouws (1992). Handbook for research on mathematics teaching and learning (pp. 334-370). New York: Macmillan.
  44. Sharma, Y. (2014). The effects of strategy and mathematics anxiety on mathematical creativity of school students. Mathematics Education, 9(1), 25-37.
  45. Sriraman, B. (2009). The characteristics of mathematical creativity. The International Journal on Mathematics Education [ZDM], 41, 13-27.
  46. Stacey, K. (1991). The effects on student's problem solving behavior of long-term teaching through a problem solving approach. Proceedings of the 15th conference of the international group for the psychology of mathematics education. vol. 3, pp. 278-285.
  47. Taspinar, Z., & Bulut, M. (2012). Determining of problem solving strategies used by primary 8, students' in mathematics class. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46(2012), 3385-3389. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.071
  48. TIMSS and PIRLS International Study Center. (2016). Highlights from 2015. Retrieved on September 10, 2018 from TIMSS. https://timssandpirls.bc.edu/timss2015/
  49. Unlu, M. (2017). Investigating mathematics teachers candidates' knowledge about problem solving strategies through problem posing. Journal of Education and Practice, 8(8), 218-236.
  50. Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2010). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally. Boston, MA: Allyn and Bacon.
  51. Zambo, R, & Zambo, D. (2011). Neurons and the process standards. Teaching Children Mathematics, November, 244-250.
  52. Zhu, K., Mo, X. H., Yuan, C. Z., & Wang, P. (2011). A mathematical review on the multiple-solution problem. DOI: 10.1142/S0217751X11054589.