Influencing Factors Analysis for the Number of Participants in Public Contracts Using Big Data

빅데이터를 활용한 공공계약의 입찰참가자수 영향요인 분석

  • 최태홍 (충북대학교 경영정보학과/조달청) ;
  • 이경희 (충북대학교 빅데이터학과) ;
  • 조완섭 (충북대학교 경영정보학과)
  • Received : 2018.12.07
  • Accepted : 2018.12.31
  • Published : 2018.12.31

Abstract

This study analyze the factors affecting the number of bidders in public contracts by collecting contract data such as purchase of goods, service and facility construction through KONEPS among various forms of public contracts. The reason why the number of bidders is important in public contracts is that it can be a minimum criterion for judging whether to enter into a rational contract through fair competition and is closely related to the budget reduction of the ordering organization or the profitability of the bidders. The purpose of this study is to analyze the factors that determine the participation of bidders in public contracts and to present the problems and policy implications of bidders' participation in public contracts. This research distinguishes the existing sampling based research by analyzing and analyzing many contracts such as purchasing, service and facility construction of 4.35 million items in which 50,000 public institutions have been placed as national markets and 300,000 individual companies and corporations participated. As a research model, the number of announcement days, budget amount, contract method and winning bid is used as independent variables and the number of bidders is used as a dependent variable. Big data and multidimensional analysis techniques are used for survey analysis. The conclusions are as follows: First, the larger the budget amount of public works projects, the smaller the number of participants. Second, in the contract method, restricted competition has more participants than general competition. Third, the duration of bidding notice did not significantly affect the number of bidders. Fourth, in the winning bid method, the qualification examination bidding system has more bidders than the lowest bidding system.

본 연구는 공공계약의 여러 가지 형태 중 나라장터(KONEPS)를 통해 체결된 물품구매, 용역, 시설공사 등의 계약 자료를 수집하여 공공계약에서 입찰참가자수의 영향요인을 분석한다. 공공계약에서 입찰참가자수가 중요한 이유는 경쟁성 확보를 통한 합리적 계약 체결여부를 판단하는 최소한의 기준이 될 수 있으며, 발주기관의 예산절감 또는 입찰참가자의 수익성과 밀접한 관계가 있기 때문이다. 연구 목적은 공공계약에서 입찰참여자들의 입찰참여 여부는 어떤 요인에 의해 결정되는지를 분석하여 현재 공공계약에서 입찰참여에 관한 문제점과 정책적 시사점을 제시하기 위한 것이다. 본 연구는 5만여 공공기관이 나라장터로 발주하여 30만여 개인사업자 및 법인이 참여한 435만여 물품구매, 용역, 시설공사 등 많은 계약 건을 비교 분석함으로써 기존의 샘플링 기반 연구와의 차별성을 가진다. 연구모형으로 공고일수, 예산금액, 계약방법, 낙찰방법 등을 독립변수로, 입찰참가자수를 종속변수로 각각 도출하여 활용한다. 조사 분석은 빅데이터 및 다차원 분석기법을 사용한다. 분석결과 첫째, 공공발주 사업의 예산금액의 규모가 클수록 입찰참가자수가 적고, 이는 입찰참가자들이 예산금액이 클수록 수주할 확률이 매우 낮아진다고 인지하는 것에 기인한 것으로 공공사업에 대한 신뢰성 제고를 위하여 분리발주에 대한 제도적 장치가 필요하다는 것을 의미한다. 둘째, 계약방법으로는 제한경쟁이 일반경쟁 보다 입찰참가자수가 많고, 이는 계약방법이 입찰참가자수와 공공사업의 예산절감에 영향을 줄 수 있다는 것을 의미한다. 셋째, 공고일수는 입찰참가자수에 유의미한 영향을 미치지 않았으며 이는 나라장터를 통해 많은 개인사업자 및 법인들이 입찰정보를 숙지하고 있어 정보불균형의 문제는 심각하지 않다는 것을 의미한다. 넷째, 낙찰방법으로는 적격심사낙찰제가 최저가낙찰제 보다 입찰참가자수가 많고, 이는 낙찰방법이 입찰참가자수와 입찰참가자의 수익성에 영향을 줄 수 있다는 것을 의미한다.

Keywords

References

  1. 김종순. (2000). 영국 지방정부 서비스공급방식의 개혁노력 : 의무경쟁입찰제도에서 Best Value정책으로, 한국정책학회보, 9(2) : 189-210.
  2. 김혜린, 이진이, 이의경. (2011). 공개경쟁입찰을 통해 구매한 의약품 가격의 결정요인 : 1개 국공립병원 사례를 중심으로. 보건경제와 정책 연구, 17(2) : 1-23.
  3. 문병옥, 정재욱. (2016). 정부계약에서 예정가격 결정과 투찰참가율과의 관계. 회계연구 22(6) : 237-256.
  4. 문희명, 유선종, 문영기. (2012). 서울시 아파트의 경매 낙찰결정특성. 주거환경, 10(1) : 73-90.
  5. 박기혁. (2013). 한국사회에서 사회적 계약의 역할 : 조달 공공구매를 중심으로. 한국지방계약연구, 4(2) : 23-49.
  6. 박민수, 김상봉. (2013). 부동산 경매시장의 아파트 낙찰가격에 영향을 미치는 요인들에 관한 연구. 부동산학보, 53(-) : 57-71.
  7. 박성동, 박창규, 류남욱. (2011). 정부계약법령 해설 및 유권해석. 서울, 건설경제.
  8. 이복남, 장철기. (2005). 입찰 참가자 수가 낙찰률에 미치는 영향. 건설산업동향, 16(1149) : 1-27.
  9. 이형우, 장철기, 김용수. (2006). 최저가낙찰제하에서의 건설업체의 투찰 행태 분석, 대한토목학회 논문집. 26(6D) : 975-983.
  10. 재정경제부. (2009). 국가계약제도 p.4-23.
  11. 장훈기. (2015). 공공계약제도, 도서출판 삼일. p.49-123.
  12. 조달청. (2017). 조달제도. p.80-167.
  13. 조응래, 김점산. (2014). 공공 발주제도의 문제점과 대안. 이슈&진단, 150 : 1-25.
  14. 최민수, 상상혁, 김영덕. (2013). 종합평가낙찰제의 입찰참가자 평가 방안 연구, 한국건설산업연구원.
  15. 최은정, 김민형, 김영덕. (2013). 공공공사 동향 분석 및 시사점, 한국건설산업연구원.
  16. 허경. (2011). 적격심사낙찰제 계약에서 회계정보의 유용성에 관한 연구. 한국국방경영분석학회지. 37(1) : 49-70.
  17. Clauretie, T. and Daneshvary, N.(2009), "Estimating the House Foreclosure Discount Corrected for Spatial Price Interdependence and Endogeneity of Marketing Time," Real Estate Economics, 37(1), 43-67. https://doi.org/10.1111/j.1540-6229.2009.00234.x
  18. Clauretie, T. and Thistle, P.(2007), "The Effect of Time-On-Market and Location on Search Costs and Anchoring: The Case," Journal of Real Estate Finance and Economics, 35(1), 181-196. https://doi.org/10.1007/s11146-007-9034-x
  19. Cox, J. C., R. M. Isacc, P. Cech, and D. Conn(1996), "Moral Hazard and Adverse Selection in Procurement contracting," Games and Economic Behavior 17(2), 147-176. https://doi.org/10.1006/game.1996.0100
  20. Huang, J. and Palmquist, R.(2001), "Environment Conditions, Reservation Prices, and Time on the Market for Housing," Journal of Real Estate Finance and Economics, 22(2/3), 203-219. https://doi.org/10.1023/A:1007891430162
  21. Lee, In Kwon and Kyung Dong Hahn, (2002). "Bid-rigging in Auction for Korean Public-Works Contract and Potential Damage", Review of Industrial Organization. 21(1), 73-88. https://doi.org/10.1023/A:1016018505021
  22. Ong, S., Neo, P., and Tu, Y.(2008), "Foreclosure Sales: The Effects of Prices Expectations, Volatility and Equity Losses," Journal of Real Estate Finance and Economics, 36, 265-287. https://doi.org/10.1007/s11146-007-9049-3
  23. Springer, T.(1996), "Single-Family Housing Transactions: Seller Motivations, Prices, and Marketing Time," Journal of Real Estate Finance and Economics, 13, 237-254.