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A Study on the Haptic Control Technology for Unmanned Military Vehicle Driving Control

무인차량 원격주행제어를 위한 힘반향 햅틱제어 기술에 관한 연구

  • Kang, Tae-Wan (Graduate School of Automotive Engineering, Kookmin University) ;
  • Park, Ki-Hong (Department of Automobile and IT Convergence, Kookmin University) ;
  • Kim, Joon-Won (Hanwha Systems Co., Ltd Land System Team) ;
  • Kang, Seok-Won (Hanwha Systems Co., Ltd Land System Team) ;
  • Kim, Jae-Gwan (Hanwha Systems Co., Ltd Land System Team)
  • 강태완 (국민대학교 자동차공학전문대학원) ;
  • 박기홍 (국민대학교 자동차IT융합학과) ;
  • 김준원 (한화시스템(주) 지상시스템팀) ;
  • 강석원 (한화시스템(주) 지상시스템팀) ;
  • 김재관 (한화시스템(주) 지상시스템팀)
  • Received : 2018.10.01
  • Accepted : 2018.12.07
  • Published : 2018.12.31

Abstract

This paper describes the developments to improve the feeling and safety of the remote control system of unmanned vehicles. Generally, in the case of the remote control systems, a joystick-type device or a simple steering-wheel are used. There are many cases, in which there are operations without considering the feedback to users and driving feel. Recently, as the application area of the unmanned vehicles has been extended, the problems caused by not considering the feedback are emphasized. Therefore, the need for a force feedback-haptic control arises to solve these problems. In this study, the force feedback-haptic control algorithm considering the vehicle parameters is proposed. The vehicle parameters include first the state variables of dynamics, such as the body side-slip angle (${\beta}$) and yawrate (${\gamma}$), and second, the parameters representing the driving situations. Force feedback-haptic control technology consists of the algorithms for general and specific situations, and considers the situation transition process. To verify the algorithms, a simulator was constructed using the vehicle dynamics simulation tool with CAN communication environment. Using the simulator, the feasibility of the algorithms was verified in various scenarios.

본 논문은 무인차량 원격 제어 시 실재감과 안전성을 향상시키기 위한 기술 개발 내용을 설명한 것이다. 일반적으로 무인차량 원격 운용 장치의 경우 조이스틱 형태의 장치나 간이 조향 휠로 구성하는 것이 대부분이다. 또한 차량 또는 장비를 직접 운전하는 감성을 구현하거나 현재 주행 상황을 운용 장치로 피드백하지 않기 때문에 사용자 입장에서는 이질감을 느낄수밖에 없었다. 최근 무인화 연구가 활발해짐에 따라, 이질감과 함께 현재의 주행 상황을 운전자에게 피드백하지 않아 발생하는 위험까지 제기되었고, 이러한 문제점을 제거하기 위한 힘반향 햅틱제어 기술의 필요성이 대두되었다. 따라서 본 연구에서는 기존의 무인차량 운용 장치가 가지고 있는 문제점을 해결하기 위하여 차량의 주행 상태를 고려한 힘반향 햅틱제어 기술을 제시하였다. 고려되어진 차량 주행 상태는 첫째로 차체 옆미끄럼각(${\beta}$)과 요레이트(${\gamma}$)와 같이 상태변수와 차량 동적 거동을 나타내는 파라미터를 포함하며, 위험 구역 접근, 장애물에 의한 조향 제한 등을 나타낼 수 있는 파라미터를 포함한다. 또한 햅틱제어 기술은 크게 일반 주행 상황, 위험 구역 접근 상황, 장애물에 의한 조향 제한 상황, 제어권 전환 상황 별 알고리즘으로 구성되며, 각 상황 별 천이 과정이 자연스럽도록 알고리즘을 구성하였다. 이러한 알고리즘을 검증하기 위하여 차량동역학 해석 시뮬레이션 툴을 활용, CAN 통신으로 구성된 시뮬레이터 환경을 구축하였으며, 각 상황 별 알고리즘 동작을 평가해봄으로써 실현 가능성 및 성능을 입증하였다.

Keywords

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Fig. 1. Unmanned Vehicle - Remote Driving System Configuration

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Fig. 2. Definition of Parameters for Judging leaving out from Driving area

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Fig. 3. 2 D.O.F. Vehicle Model

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Fig. 4. Verification of 2 D.O.F. Vehicle Model(a) Sinusoid: Side-slip angle (b) Sinusoid: yawrate(c) Step: Side-slip angle (d) Step: yawrate

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Fig. 5. Tire-aligning moment(Mz)

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Fig. 6. Force-feedback Control algorithm Flowchart

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Fig. 7. Force-feedback Control algorithm Model(Simulink)

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Fig. 8. Simulation Environment Configuration(a) Hardware (b) Role of Simulation(c) CAN Messages

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Fig. 9. Comparison of applying Force-feedback Controlalgorithm(a) Algorithm not applied (b) Algorithm applied

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Fig. 10. Simulation near Driving area boundary(a) Driving area boundary(b) Simulation Results

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Fig. 12. Simulation Results of Situation Changing Control-mode

Table 1. Control-mode

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References

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