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A Quality Control Model for Shared University in Service Era

서비스시대 공유대학 품질관리모델 연구

  • Kim, Hyunsoo (School of Business Administration, Kookmin University)
  • 김현수 (국민대 경영대학 경영학부)
  • Received : 2018.10.03
  • Accepted : 2018.12.13
  • Published : 2018.12.31

Abstract

This study suggests a way to implement shared economic model of educational service in service era. As most shared economic models are innovating high-cost, low-quality structures in existing economies, there is a need for innovation models that improve high-cost low-quality structures to high-quality, low-cost structures in education services. Especially, since higher education and lifelong education are in urgent need of innovation, this study studied shared university model focused on higher education and lifelong education. In order to provide educational services at low cost and high quality, it is necessary to use idle resources, so it is necessary to introduce a shared economic model. Shared universities require a more efficient and effective supplier quality control, as the existing limited supplier group become widespread. Normative quality control is also needed to cultivate students as competent talent. In addition, in order to provide high-quality higher education services at a low cost, it is necessary to base the process quality management using advanced science and technology. Therefore, educational service quality management is a process of quality control that is well-balanced in terms of suppliers, customers, and processes.

본 연구는 서비스시대 공유경제모델을 교육서비스에서 구현하는 방안을 제시하였다. 대다수의 공유경제 모델이 기존 경제의 고비용 저품질 구조를 저비용 고품질 구조로 혁신하고 있듯이 교육서비스에서도 고비용 저품질 구조를 저비용 고품질 구조로 개선하는 혁신 모델이 필요하다. 특히 고등교육과 평생교육은 혁신이 시급한 상황이므로 본 연구는 고등교육과 평생교육에 초점을 맞춘 공유대학 모델을 연구하였다. 저비용 고품질로 교육서비스를 제공하기 위해서 는 유휴자원의 활용이 필수적이므로 공유경제 모델 도입이 필요하다. 공유대학은 기존의 제한된 교육 공급자 집단이 대폭 확대되는 모델이므로 효율적이고 효과적인 공급자 품질관리가 필요하다. 교육수요자들을 역량 있는 인재로 양성하기 위해서는 규범적인 품질관리도 필요하다. 또한 저비용으로 고품질의 고등교육 서비스를 제공하기 위해서는 고도의 과학기술이 적용된 프로세스 품질관리가 바탕이 되어야 한다. 따라서 교육서비스 품질관리는 공급자, 수요자, 프로세스 측면에서의 품질관리가 모두 균형있게 잘 이루어지는 품질관리를 의미한다. 본 연구는 이러한 품질관리 모델에 대해 연구하고, 서비스시대의 첨단 교육모델로서 공유대학의 목표 모델을 정립하였다. 본 제안 모델을 구체화하고 구현하기 위한 추가 연구가 필요하다.

Keywords

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Fig. 2-1 A New Educational Service Model (Kim, 2018b)

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Fig. 2-2 A Modular Learning Model (Kim, 2018b)

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Fig. 3-1 A High Qaulity Shared Educational Service Model

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Fig. 4-1 A Supplier Quality Control Model

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Fig. 4-2 A Consumer Quality Control Model

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Fig. 4-3 A Process Quality Control Model

References

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