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엘리베이터 시뮬레이터를 활용한 임베디드 어플리케이션 소프트웨어 교수학습방법 연구

Study on Teaching and Learning Methods of Embedded Application Software Using Elevator Simulator

  • 고석훈 (한국외국어대학교 정보산업공학연구소)
  • 투고 : 2018.10.10
  • 심사 : 2018.11.22
  • 발행 : 2018.11.30

초록

본 논문에서는 임베디드 시스템의 어플리케이션 계층 소프트웨어 학습 도구로 사용할 수 있는 엘리베이터 시뮬레이터의 설계 및 개발 방법과 이를 이용한 교수학습방법을 제안한다. 본 시뮬레이터는 학생들에게 하드웨어와 임베디드 OS 계층의 이슈를 배제한 어플리케이션 계층에서 엘리베이터 시스템의 동작 원리와 제어 방법을 소프트웨어로 구현할 수 있는 환경을 제공하여, 반응(reactive)적이며 실시간(real-time)적인 특징을 갖는 임베디드 어플리케이션 개발 경험을 가질 수 있도록 한다. 아울러 본 논문에서는 시뮬레이터를 이용하여 단계별로 난이도가 높아지는 실습이 포함된 4주간의 임베디드 어플리케이션 소프트웨어 교육 과정을 제시하고, 실제 학생들을 대상으로 교육을 진행한 결과 학습 성취도 점수 83.3점을 얻어 본 교육 과정이 임베디드 어플리케이션 학습에 유의미한 효과가 있음을 입증하였다.

In this paper, we propose a design and development method of an elevator simulator that can be used as an embedded application layer software learning tool and a teaching and learning method using it. The simulator provides students with an environment to implement the operating principle and control method of the elevator system in the application layer excluding the issues of hardware and embedded OS layer. This allows students to have a reactive and real-time embedded application development experience. In addition, we present a four-week embedded application software training course with hands-on exercises that add step-by-step functionality using a simulator. As a result of training for actual students, we obtained 83.3 points of learning achievement score and proved that the curriculum has a significant effect on embedded application learning.

키워드

참고문헌

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