DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Teaching and Learning Methods of Embedded Application Software Using Elevator Simulator

엘리베이터 시뮬레이터를 활용한 임베디드 어플리케이션 소프트웨어 교수학습방법 연구

  • 고석훈 (한국외국어대학교 정보산업공학연구소)
  • Received : 2018.10.10
  • Accepted : 2018.11.22
  • Published : 2018.11.30

Abstract

In this paper, we propose a design and development method of an elevator simulator that can be used as an embedded application layer software learning tool and a teaching and learning method using it. The simulator provides students with an environment to implement the operating principle and control method of the elevator system in the application layer excluding the issues of hardware and embedded OS layer. This allows students to have a reactive and real-time embedded application development experience. In addition, we present a four-week embedded application software training course with hands-on exercises that add step-by-step functionality using a simulator. As a result of training for actual students, we obtained 83.3 points of learning achievement score and proved that the curriculum has a significant effect on embedded application learning.

본 논문에서는 임베디드 시스템의 어플리케이션 계층 소프트웨어 학습 도구로 사용할 수 있는 엘리베이터 시뮬레이터의 설계 및 개발 방법과 이를 이용한 교수학습방법을 제안한다. 본 시뮬레이터는 학생들에게 하드웨어와 임베디드 OS 계층의 이슈를 배제한 어플리케이션 계층에서 엘리베이터 시스템의 동작 원리와 제어 방법을 소프트웨어로 구현할 수 있는 환경을 제공하여, 반응(reactive)적이며 실시간(real-time)적인 특징을 갖는 임베디드 어플리케이션 개발 경험을 가질 수 있도록 한다. 아울러 본 논문에서는 시뮬레이터를 이용하여 단계별로 난이도가 높아지는 실습이 포함된 4주간의 임베디드 어플리케이션 소프트웨어 교육 과정을 제시하고, 실제 학생들을 대상으로 교육을 진행한 결과 학습 성취도 점수 83.3점을 얻어 본 교육 과정이 임베디드 어플리케이션 학습에 유의미한 효과가 있음을 입증하였다.

Keywords

References

  1. 은성배, 한상숙, 진성기 (2002). 임베디드 시스템 프로그래밍 교육론 및 교육용 장비 개발 사례. 정보과학회지, 20(7), 45-51.
  2. 김수홍 (2013). 임베디드 시스템 개발을 위한 임베디드 소프트웨어. 경기: 21세기사.
  3. 김명중, 이태욱 (2014). 레고 마인드스톰을 활용한 임베디드 SW 학습프로그램 개발. 한국컴퓨터정보학회 학술발표논문집, 22(2), 157-160.
  4. 로버트 오샤나, 마크 크랠링, 윤희병 (2015). 임베디드 시스템을 위한 소프트웨어 공학 총론. 경기: 에이콘
  5. 신연순, 손대근, 이경호, 홍성호, 이강우, 정진우 (2016). 레고 마인드스톰 NXT를 활용한 기초설계 교과목에서의 효과적인 공학설계과제 선정방안 연구. 공학교육연구, 19(2), 60-69.
  6. 김송주 (2017). 아두이노를 활용한 프로젝트 기반의 임베디드 시스템 교육. 한국정보기술학회논문지, 15(12), 173-180.
  7. 김우찬 (2010). 고등학교 정보교과 논리회로 교육을 위한 논리회로 시뮬레이터 설계 및 구현, 정보창의교육논문지, 4(1), 1-7.
  8. 박선주, 안성진 (2017). 3D 시뮬레이션을 활용한 소프트웨어 교육프로그램 설계, 한국컴퓨터교육학회 동계 학술발표논문지, 21(1), 65-68.
  9. 서병화 (1996). 엘리베이터 하이테크 기술. 서울: 성안당
  10. About Elevate, Peters Research (1997), https://www.peters-research.com/index.php/elevate/about-elevate
  11. Project 4: Elevator Simulator (2006), http://courses.cs.vt.edu/-cs1044/summerII06/ projects/p4/project4.pdf
  12. Assignment 2a, Programming Usable Interfaces - Spring 2009 (2009), https://people.eng.unimelb.edu.au/vkostakos/courses/pui09S/hw2a.pdf
  13. Project 2: Elevator Simulator (2014), https://cse.msu.edu/-cse251/project2.html
  14. EBS 원더풀 사이언스: 과학, 엘리베이터를 타다 (2016), https://youtu.be/3dSh0ynThCw
  15. 김영수, 박성미, 박성준 (2016). 초고층빌딩의 엘리베이터 군관리시스템에 관한 개발동향. 조명.전기설비, 30(1), 53-61.