DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Child Care Center Teachers Awareness of Parental Images: Focusing on a Metaphor Analysis

어린이집 교사가 인식하는 부모 이미지 연구: 은유 분석을 중심으로

  • 김현주 (경남대학교 유아교육과) ;
  • 제경숙 (경남대학교 유아교육과)
  • Received : 2017.12.14
  • Accepted : 2018.01.29
  • Published : 2018.02.28

Abstract

Objective: The goal of this study is to examine child care center teachers'awareness of parents through a metaphor analysis. Methods: Metaphorical expressions and reason-statements were collected from 276 teachers. Metaphor analysis was used through categorizing and assorting by meanings. Results: The teachers' metaphorical image expressions of parents were analyzed by using 13 metaphorical expression words and 3 categories which included, influence on teacher's attitudes, parent-teacher relationships, and parents' attitudes. Metaphorical image expressions that had a high ratio were 'a companion' and 'a client.' First, child care center teachers had images of parents that parents provide courageous energy to them, and images of clients who demand service instead of being parents. Second, child care center teachers had images of parents that parents cooperate with teachers for the sake of their children. Third, child care teachers had images of parents that parents need help with their children. Conclusion/Implications: This study suggests that teachers will be able to positively correct their awareness of cooperative parent-teacher relationships by reviewing their metaphorical expressions of parental images.

Keywords

References

  1. 권미량, 최애경 (2005). 보육시설에서 부모의 갈등과 적응 유형에 대한 사례 연구. 생태유아교육연구, 4(1), 1-18.
  2. 권미량, 하연희 (2014). 유아교육기관의 부모와 교사의 관계성 탐색. 유아교육연구, 34(4), 281-302.
  3. 김금옥, 이현옥 (2015). 어린이집 영아반 교사와 영아 어머니의 역할 및 상호 관계에 대한 영아반 교사와 영아반 어머니의 인식. 열린부모교육연구, 7(2), 33-51.
  4. 김보영, 김현주 (2013). 교사-부모 관계에서 경험하는 유치원 교사의 어려움. 한국보육지원학회지, 9(6), 73-106. doi:10.14698/jkcce.2013.9.6.073
  5. 박은혜 (2013). 유아교사론. 서울: 창지사.
  6. 박향아, 제경숙 (2003). 유아교사와 학부모의 관계에 관한 한.일 비교연구. 교육이론과 실천, 12(3), 67-80.
  7. 보건복지부 (2012). 어린이집 평가인증 안내(40인 이상). 서울: 보건복지부.
  8. 윤갑정, 손환희 (2014). 예비.현직유아교사가 생각하는 부모 교사 파트너십. 생태유아교육연구, 13(2), 215-240.
  9. 이경화, 손유진 (2015). 유아교사의 부모에 대한 메타포 의미 분석. 유아교육연구, 35(3), 5-25.
  10. 이연선 (2015). 은유와 은유분석 고찰을 통한 교육연구에서의 은유분석 역할탐구. 유아교육학논집, 19(1), 253-275.
  11. 이연주 (2013). 보육교사의 부모에 대한 기대와 그로 인한 어려움에 관한 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 이하정, 류수민, 정계숙 (2015). 은유 분석을 통한 예비유아교사들의 부모됨에 대한 인식. 미래유아교육학회지, 22(1), 167-190.
  13. 이찬주 (2002). 어머니-유아교사 관계에 대한 상호 인식 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 임지룡, 나익주, 김동환, 요시모토 하지메, 임혜원, 김령환 등 (2015). 비유의 인지언어학적 탐색. 파주: 태학사.
  15. 정계숙, 윤갑정, 손환희 (2015). 부모-교사 파트너십에 대한 유아교사의 주관적 태도 분석: Q-방법론의 적용. 유아교육학논집, 19(2), 243-272.
  16. 조성연, 이정희, 김온기, 제경숙, 김영심, 황혜정 외 (2013). 보육학개론. 서울: 학지사.
  17. 제경숙 (2013). 가족과의 파트너십. 부모교육 연수자료. 서울. 미발행.
  18. 제경숙 (2014). 부모이해 및 지원. 교사교육 연수 자료. 서울. 미발행.
  19. 최미숙 (2016). 유아 부모-교사 파트너십이 교사효능감에 미치는 영향력. 열린부모교육연구, 8(2), 111-124.
  20. Bialostok, S. (2008). Using critical metaphor analysis to extract patents' cultural models of how their children learn to read. Critical Inquiry in Language Studies, 5(2), 109-149. doi:10.1080/15427580802068555
  21. Chuan, L. C., Marvin, C. A., & Churchill, S. L. (2005). Teacher factors associated with preschool teacher-child relationships: Teaching efficacy and parent-teacher relationships. Journal of Early Childhood Education, 25(2), 131-142. doi:10.1080/1090102050250206
  22. Lakoff. G. & Johnson, M. (2016). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press, 삶으로서의 은유(노양진, 나익주 옮김). 서울: 박이정(1980).
  23. Powell, D. R., & Diamond, K. E. (1995). Approaches to parent-teacher relationships in U.S. early childhood programs during the twentieth century. Journal of Education, 177(3), 71-94. doi:10.1177/002205749517700306
  24. Saban, A., Kocgeker, B. N., & Saban, A. (2006). An investigation of the concept of teacher among prospective teachers through metaphor analysis. Theory & Practice, 6, 509-522.