DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the User Acceptance and Change upon Exhibitions of National Archives

국가기록 전시의 의미화에 대한 이용자 수용과 변화에 관한 연구

  • 조민지 (한국외국어대학교 대학원 정보.기록학과)
  • Received : 2018.06.30
  • Accepted : 2018.07.20
  • Published : 2018.07.30

Abstract

Records, especially the authentic records the nation secured, have an ontological feature of proof that is able to persuade the current present of the past present, and inherent in it is faith that originates from fundamental objectivity. Therefore the image of silence that such strictness of records creates realizes the detonation of specific memories through the act of visual exhibition. This research started from the notion that records achieve social vitality and return through its exhibition, as well as the critical awareness that it 're-mediate' the past and memory through interactions with image. The reason for viewing the archival exhibition as the subject of user analyzation is that in the process where exhibition sorts and arranges records, it is the tool and mediation that most distinctly exposes the identity of the archives. Hence, this research first analyzes national archives, particularly the exhibition of "presidential" records, which is in the center of memory conflict, in the viewpoint of the cultural practice of memory. Afterwards, it discusses empirical research and results on how users accept and resist the meaning of the exhibition through actual surveys of users after their viewing of an exhibition.

기록은 그 속성이 주는 견고하고 사실적인 능력으로 인해 시각적 이미지를 통한 전시 프로그램에 주요 동원 매체가 되었다. 시각적으로 재현된 이미지는 그 메시지를 소비하는 집단이 개별적으로 수용하여 의미적 이미지로 발화된다. 본 연구는 기록이 사회적 생명력을 갖고 기록의 전시를 통해 돌아오는 것이며 이미지와의 작용을 통해 과거를, 기억을 '재매개'한다는 문제의식에서 출발했다. 기록의 활용 중 전시를 이용자 분석의 대상으로 삼은 이유는 전시가 기록을 선별, 배치하는 과정 속에서 그 기관의 정체성을 가장 분명하게 드러내 보일 수 있는 도구이자 매개체이기 때문이다. 이에 본 논문은 국가기록 중 특히 기억 갈등의 중심에 있는 "대통령" 기록 전시를 기억의 문화적 실천 관점에서 분석한 후 이용자들의 실제 전시 관람과 설문을 통해 어떻게 전시 의미를 수용하고 저항하는가에 대한 실증적 연구와 결과를 밝혔다.

Keywords

References

  1. 김운찬. 2002. 기호와 거짓말. 기호, 텍스트, 그리고 삶, 9-26. 서울: 월인.
  2. 김주환. 2008. 디지털 미디어의 이해. 서울: 생각의 나무.
  3. 남수영. 2009. 이미지 시대의 역사기억. 서울: 새물결.
  4. 이동기. 2011. 현대사박물관, 어떻게 만들 것인가. 역사비평, 96호, 243-279.
  5. 전진성. 2005. 역사가 기억을 말하다. 서울: 후마니타스.
  6. 조민지. 2014. 이미지의 시대 기록전시와 사진기록, 기록학연구, 제39호, 73-100.
  7. 조민지. 2014. 기록과 기억의 문화정치: 국가기록 전시의 기호학적 접근. 한국외국어대학교 대학원 박사학위 논문.
  8. 조화순. 2011. 집단지성의 정치경제: 네트워크 사회를 움직이는 힘. 파주: 한울.
  9. 최장집. 2010. 민주화 이후의 민주주의(개정판). 서울: 후마니타스.
  10. Barthes, Roland. 1957. Mythologies. Editions du Seuil. (이화여자대학교 기호학연구소 옮김. 1997. 현대의 신화. 서울: 동문선).
  11. Boorstin, Daniel J. 1962. The Image. (정대철 옮김. 2010. 이미지와 환상. 파주: 사계절).
  12. Hufbauer, Benjamin. 2005. Presidential Temples, University Press of Kansas.
  13. Hunt, Lynn and Appleby, Joyce. 1994. Telling the truth about history. (김병화 옮김. 2013. 역사가 사라져갈 때. 서울: 산책자).
  14. Joly, Martine. 1994. L'image et les signes, Editions Nathan. (이선형 옮김. 2004. 이미지와 기호: 고정 이미지에 대한 기호학적 연구. 서울: 동문선).
  15. Ketelaar, Eric. 2001. "Tacit Narratives: The Meanings of Archives". Archival Science 1(1), 131-141. https://doi.org/10.1007/BF02435644
  16. Messaris, Paul. Visual Persuasion. (강태완 옮김. 2003. 설득 이미지. 서울: 커뮤니케이션 북스).
  17. 경기도 성남시 국가기록원 기록전시실 및 대통령기록전시실(직접 방문), http://www.archives.go.kr/next/viewMain.do
  18. 서울시 마포구 상암동 박정희대통령기념.도서관(직접 방문), http://www.presidentparkchunghee.org
  19. G. W. Bush Presidential library and museum(온라인 분석), https://georgewbushlibrary.smu.edu/Home.aspx
  20. John F. Kennedy Presidential library and museum(직접 방문 및 온라인 분석), https://www.jfklibrary.org
  21. Richard Nixon Presidential library and museum(직접 방문 및 온라인 분석), https://www.nixonlibrary.gov/index.php