Operational Implication of R-WeSET Program through Women Students and Companies' Perception and Assessment on the Basis of NCS Key Competency

이공계 여대생과 기업의 NCS 기반 직업기초능력 중요도 인식 및 평가에 의한 R-WeSET 프로그램 운영의 시사점

  • Kim, Hyun Ju (WISET Regional Agency of Kunsan National University) ;
  • Pak, Sung Sine (Department of Architecture & Coastal Engineering, Kunsan National University)
  • 김현주 (WISET전북지역군산대사업단) ;
  • 박성신 (군산대학교 건축해양건설융합공학부)
  • Received : 2017.11.10
  • Accepted : 2017.11.30
  • Published : 2018.01.31

Abstract

This study aims to deduce operational implication of R-WeSET program through women students in science & engineering and companies's perception and assessment on the basis of NCS key competency. The significant results are as follows. Firstly, companies and women students in science & engineering share a similar perception on importance of NCS key competencies. The programs should be reviewed and improved for women students who are truly aware of companies' needs. Secondly, the main areas of NCS key competency that are poor in companies' perception are 'positive thinking & drive', 'creativity & challenge spirit', 'communication skills' and 'problem-solving skills'. To enhance these weak skills, activating the actual programs such as "Convergence Design Camp", "Field Adaptability Improvement" and developing the new communication program are required. Lastly, most of women students have attained the satisfying result from "Field Competency Reinforcement Program". Especially, "Industry Field Training" shared the great progresses on all skills of key competency, hence why the progressive model should be developed in the future. This study figures out who's the right person for the 4th Industrial Revolution era, producing a meaningful result in order to change in the higher education system of women students and to grow human resources who will contribute to the community and company.

Keywords

References

  1. 국가직무능력표준, www.ncs.go.kr
  2. 군산대학교 (2009), 이공계 여학생들의 직업기초능력에 대한 실태 및 요구조사.
  3. 군산대학교 (2016), 기업체 의견 수렴 수요조사.
  4. 김경언, 김주리, 우혜정 (2017), NCS 직업기초능력에 대한 4년제 공학계열 대학생, 졸업생, 인사담당자의 인식 차이 및 교육 요구도 분석, 공학교육연구, 20(4), 12-20.
  5. 김은영 (2001). 한국 대학생 진로탐색장애검사 (KCBI)의 개발 및 타당화 연구. 이화여자대학교 박사학위논문
  6. 김혜경, 김차종 (2012), 이공계 의사소통 능력 향상을 위한 통합교육 방안 연구-'말하기와 글쓰기 통합교육' 강의 모형을 중심으로, 어문연구, 74, 383-402.
  7. 나승일, 장석민, 서우석, 김진조, 이성, 김기용, 정상택 (2004), 우리나라 산업체 종사자에게 요구되는 기초직업능력 영역 설정, 농업교육과 인적자원개발, 36(4), 139-158.
  8. 도승이 (2009). 공과대학 남녀 학생의 전공 수업관련 심리변인을 예측하는 역할모델 변인 탐구. 아시아교육연구, 10(4), 177-194.
  9. 대학생 핵심역량 진단 시스템, www.kcesa.re.kr
  10. 대한상공회의소 (2010), 대졸 신입사원의 업무역량에 대한 기업 의견.
  11. 박동열 (2006), 대학생의 직업기초능력 유형 진단 도구 개발과 타당화 연구, 농업교육과 인적자원개발, 38(2), 225-245.
  12. 박소희 (2011). 진로태도성숙와 심리적 변인들과의 관계: 자기 효능감, 직업가치, 주도성을 중심으로. 한국직업능력개발원.
  13. 박융수 (2013). 정책해설: 국가직무능력표준 구축과 평생직업교육 정책방향, The HRD Review, 16(5), 126-133.
  14. 신선경 (2016),, 직업기초능력으로서의 의사소통능력에 대한 비판적 검토와 재구성, 사고와 표현, 9(3), 39-66.
  15. 신정옥 (2011). 대학생이 지각하는 사회적 지지, 진로장애, 진로 결정 자기효능감과 진로결정수준의 구조적 관계. 교육연구, 19(2), 109-141.
  16. 윤덕원, 우혜정, 강봉준, 김윤호 (2016), 국가직무능력표준(NCS) 직업기초능력 기반의 직군별 요구역량 : 국내 대기업 A사를 중심으로, 한국콘텐츠학회 논문지, 16(12), 383-398.
  17. 이은경 (2001). 여성 과학기술인력의 양성.활용현황 분석 및 정책 시사점. 과학기술정책, 11(6), 14-23.
  18. 이자명 (2005). 교사지망 여대생이 지각하는 진로장벽:현직 여교사 및 대졸 여사원과의 비교. 서울대학교 석사학위논문
  19. 장수연 (2015), NCS 직업기초능력의 자기개발능력 교양교과 수강유무에 따른 자기성찰능력과 진로준비행동 증진 효과검증, 직업능력개발연구, 18(3), 179-209.
  20. 정승환 (2005), 대졸사원의 직업기초능력에 관한 조사연구: 대학 직업교육에 주는 시사점을 중심으로, 부산대학교 석사학위 논문.
  21. 정철영 (1998), 직업기초능력에 관한 국민공통 기본교육과정 분석, 한국직업능력개발원, 제일문화사.
  22. 정향진 (2013). 이슈분석: 국가직무능력표준(NCS) 도입에 따른 실행과제 및 추진전략, The HRD Review 16(3), 8-24.
  23. 진미석, 손유미, 주휘정 (2011), 대학생 핵심역량 진단체제 구축 방안 연구, 교육행정학연구, 29(4), 461-486.
  24. 홍광표 (2015), 국가직무능력표준의 직업기초능력 함양을 위한 문제기반학습 프로그램 개발, 학습자중심교과교육연구, 15(7), 585-619.