Abstract
The purpose of this study is to analyze the relationship between the induction servicescape and the user satisfaction and repurchase intention about the restaurant tables embedded with the most advanced eco - friendly induction range. The main results of this study are as follows. The demographic characteristics of the respondents were 104 male respondents and 106 female respondents, with male - female ratio almost similar. The respondents' positions and responsibilities consisted of 68 restaurant representatives and 142 restaurant managers or persons in charge. The number of restaurants embedded with the induction ranges staffing 5 or more employees was 62.4%, which clearly showed that they were larger than the average restaurants(2.8 employees). The result of hypothesis testing by regression analysis showed that the restaurant's eco - friendly functional induction servicescape had a significant effect on user satisfaction, and ② the eco - friendly functional induction servicescape of the restaurant had a significant influence on repurchase intention. ③ The operation of the restaurant with the induction of the eco - friendly function of the restaurant. The satisfaction of the manager has a significant influence on the repurchase intention. Therefor, the hypothesis suggested in this study was adopted.
본 연구는 최첨단 친환경의 인덕션 렌지를 매립한 음식점 테이블의 인덕션 서비스스케이프와 이용자 만족 및 재구매 의도의 영향관계에 대한 선행연구의 내용을 바탕으로 연구모형을 설계하고, 변수들 간의 영향관계를 분석하였다. 본 논문의 주요 분석결과는 다음과 같다. 조사 대상자의 인구 통계학적 특성으로서 남성 응답자가 104명, 여성 응답자가 106명으로, 남·여의 비율이 거의 비슷하게 참여하였으며, 응답자들의 직급 및 직책으로는 레스토랑 대표가 68명, 레스토랑 운영자 혹은 관리자가 142명이었다. 인덕션 렌지를 매립한 음식점들의 종업원 숫자 또한 5명 이상의 음식점이 62.4%로 나타나 일반 음식점 평균(2.8명) 보다 대형매장의 형태로 확실히 구분되어 나타났다. 회귀분석에 의한 가설 검증결과 ①레스토랑의 친환경 기능 인덕션 서비스스케이프가 이용자 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ②레스토랑의 친환경 기능 인덕션 서비스스케이프가 재구매 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, ③레스토랑의 친환경 기능의 인덕션을 매립한 음식점운영·관리자의 만족이 재구매 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 본 연구에서 제시되었던 가설은 채택 되었다.