Abstract
The goal of this study is to seek an educational method that bring major improvements of the tactical communication through setting a definition on the tactical communication and developing ways of the communication methods to petty officer majoring students in community college level. The study is formed a concept of the tactical communication based on the tactical soften influence and, set up three steps; Goal - Act - Achieving the purpose. The study clarifies that the tactical communication is formed by repeating three steps of 'Recognition - Understanding - Regarding - Act.' To suggest an efficient way of the tactical communication by reducing the repeating communication steps, the study proposes 'OODA loop' communication. The curriculum of Petty officer major students has three steps, Change - Apply - Present steps, with using the concept of 'OODA loop.' The curriculum method offers a way of improvement state on interpersonal and problem-solving abilities. This education method presents variety developed OODA loop situations to minimize the act step on conversing informations through objective perspective and helping faster decision making process.
이 연구의 목적은 부사관과 학생들의 말하기 능력을 향상시키기 위해 전술적 의사소통에 개념을 규정하고 전술적 말하기 교육 방안을 고찰하는 것이다. 본 연구에서는 전술적 의사소통의 개념을 규정하고 목적-행위-목적달성이라는 단계를 구성하였다. 이를 통해 전술적 의사소통은 인식-이해-배려-행위의 반복을 통해 이루어지는 특성을 지니고 있음을 확인하였다. 효과적인 전술적 의사소통을 위해 반복을 최소화할 수 있는 우다루프 전술의 대화를 제시하였다. 우다루프 전술의 대화를 적용한 부사관과의 말하기 교육은 변화-적용-실현의 단계를 지니고 있으며 학생들에게 대인관계능력과 문제해결능력을 함양하고 실행력을 겸비하게 하는 교육이다. 이 교육방안은 우다루프 전술의 의사소통을 실현함으로써 대화의 환경적 요인을 객관적 정보로 전환하여 효율적인 의사소통 능력을 향상시키는 것이다. 마지막으로 이 연구의 한계와 향후 연구를 위한 제언을 하였다.