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The Strategy of Transmedia Storytelling using the Game IP

게임 IP를 활용한 트랜스미디어 스토리텔링 전략 연구 <워크래프트>를 중심으로 -

  • Lee, Dong-Eun (Dept. of Media Technology Contents, The Catholic University of Korea)
  • 이동은 (가톨릭대학교 미디어기술콘텐츠학과)
  • Received : 2017.09.12
  • Accepted : 2017.10.20
  • Published : 2017.10.20

Abstract

As digital technology evolved, digital paradigm emerged and storytelling began to evolve. Especially, since digital storytelling is the core of the digital game, it is a tendency to develop content in consideration of the strategy of transmedia storytelling at the planning stage even for IP expansion. By fusing media in a variety of ways and expanding the story, players can experience meaningful storytelling in a new media environment and game loyalty allows game developers to expand and innovate their businesses. In this study, we analyzed the case of , a proven powerful IP that has been expanding its story to various media for more than 20 years in order to investigate the transmedia storytelling strategy based on game media. I would like to take a look at the strategy of using the transmedia storytelling.

디지털 기술은 이야기 예술을 트랜스미디어 스토리텔링으로 진화시켰다. 특히 디지털 게임은 플레이어들의 적극적인 참여와 스토리 생성에 기대어 기획 단계에서부터 트랜스미디어 스토리텔링으로의 확장을 염두하며 IP를 개발하고 있는 추세이다. 미디어 융합을 통한 스토리 확장은 플레이어에게 새로운 미디어 환경에서 의미 있는 스토리텔링을 경험할 수 있게 한다. 뿐만 아니라 콘텐츠에 대한 높은 충성도로 게임 개발사들은 비즈니스의 확장과 혁신이 가능해진다. 이에 본 연구에서는 게임 미디어를 기반으로 하는 트랜스미디어 스토리텔링 전략을 살피기 위해 20여년이 넘게 다양한 미디어로 스토리를 확장해오고 있는 IP인 <워크래프트(Warcraft)>의 사례를 통해 게임 IP를 활용한 트랜스미디어 스토리텔링 전략을 살펴보았다. 최소 8개 미디어 융합, 48개 이상의 콘텐츠를 선보인 <워크래프트>가 작품 외적으로 정전을 확장하는 방식을 분석하고 작품 내적으로 서사를 구조화하는지를 분석한 결과 <워크래프트>는 매체별 특징을 중심으로 정전에서 부족했던 스토리 보강하는 방식으로 IP를 확장하고 있음을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. Dong Eun, Lee, "Transmedia Storytelling of Game and Film", Digital Contents Society, Vol.8 No.3, 2007.
  2. Bolter, J. David, Grusin, Richard A., Remediation: Understanding New Media, .
  3. Prattem, Robert, "Getting Started in Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners", CreateSpace, 2011.
  4. Philips, Andrea, "A Creator's guide to Transmedia Storytelling: how to captivate and engage audiences across multiple platforms", Mc Graw Hill, 2012.
  5. Jenking, Henry, Ford, Sam, Green, Joshua, "Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture", NYU press, 2013.
  6. Kwang Hee, So, Philosophy of Time, Moonye Publishing Co., LTD, 2001.