DOI QR코드

DOI QR Code

A Design Education Program for Children's Participation Design - Focused on Eogong 6ho Children's Park in Suwon -

어린이 참여디자인을 위한 디자인 교육 프로그램 연구 - 수원시 어공6호 어린이공원을 사례로 -

  • Received : 2017.06.08
  • Accepted : 2017.09.04
  • Published : 2017.10.31

Abstract

Recently, citizen participation and user - oriented design are becoming increasingly important in the urban space design process. The Children's Park has also begun to discuss the need to reflect children's opinions and needs as well as existing ways and means of participation to reflect these opinions and ideas. In this study, a design education program for children was constructed and user opinions accessed via this design education were reflected in design and applied to the Children's Park. The training program consists of five weeks of educational programs, textbooks and teaching methods related to existing research, design education for children and participatory design programs. This program was used as a pilot of Eogong-6ho Children 's Park(No. 6 Children's Park), located in Gwonseon-gu, Suwon, and reinterpreted the results of the workshop for 5th grade students at Sunil Elementary School. This design education program is distinguished from other workshop programs on how to organize and operate participating professors and textbooks, and has a program base that can reproduce the entire process. In addition, it is necessary to verify the effects of user participation through research, such as monitoring the use of children's parks after completion, as well as the application of more diverse design methodologies to children's parks and the way they reflect children's opinions.

최근 도시공간의 설계과정에서 주민 참여와 사용자 중심의 디자인이 중요해지고 있다. 어린이공원도 사용자인 어린이의 의견 반영할 필요에 대한 논의가 시작되고 있는 바, 어린이의 의견을 반영하기 위해서는 기존 주민참여방식과 다른 방법론이 필요할 것이다. 본 연구에서는 어린이를 대상으로 디자인 교육프로그램을 구성하여 디자인 교육을 통한 사용자 의견을 설계안으로 반영하여 어린이공원에 적용했다. 교육프로그램은 기존의 연구 및 어린이를 대상으로 하는 디자인 교육, 참여디자인 프로그램을 참조하여 5주간의 교육프로그램, 교재, 교수방법을 구성하였다. 이 프로그램을 시범적으로 수원시 권선구에 위치한 어공6호 어린이공원을 대상지로 삼고, 선일초등학교 5학년 1반 아이들과 함께 워크숍을 진행한 결과를 재해석하여 어린이공원 공사과정에 반영하였다. 본 디자인 교육프로그램은 참여 교수들의 구성 및 운영방법, 교재 및 교사교재 제작 등에서 다른 워크숍 프로그램과 차별성을 가지고 있으며, 이로 인하여 동일 과정을 반복할 수 있는 프로그램 기반을 구축했다는 점에서 의의가 있다. 추후, 준공 이후의 어린이공원의 사용현황을 모니터링 하는 등의 연구를 통해서 사용자 참여가 미치는 영향에 대한 검증이 추가적으로 필요하며, 앞으로 어린이 공원에 대한 보다 다양한 디자인 방법론의 적용과 사용자인 어린이 의견을 반영할 수 있는 다양한 시도들이 축적될 필요가 있다.

Keywords

References

  1. Beltzig, G., H. M. Phyen., A. Hideaki and S. G. Solomon(2016) Resources of Children's Playground International Symposium. Suncheon.
  2. Children's Playground Safety Management Act.
  3. Cho, Y. K., J. M. Kim and S. K. Woo(2010) A study on the children's park plan with the application of child participatory design. Journal of the Architectural Institute of Korea Planning & Design. 26(8): 117-126.
  4. Hue, Y. S. and S. B. Yim(2013) Development of built environment design education program for children. Journal of Korea Planning Association 48(7): 111-133.
  5. Jang, J. Y. and S. S. Lee(2004) A study on design based education program for children - Focused on integrated problem solving process. KSDS Conference Proceeding p. 160-161.
  6. Kim, A. Y. and H. B. Jo(2014) Development and application of a children's participatory design program on the outdoor play environment in apartment complexes. Journal of the Urban Design Institute of Korea 15(4): 121-139.
  7. Lee, W. G., J. Y. Sim, D. S. Kim and S. Y. Lee(2012) A study on the revitalization of children's parks by the transition of the surrounding environment in Seogu, Daejeon. Korean J Community Living Science 23(10): 17-30. https://doi.org/10.7856/kjcls.2012.23.1.017
  8. Lee, J. K.(2012) A study on activating of regional community by children's park remodeling. Youth Facility and Environment 10(2): 119-127.
  9. Paik, J. W.(2016) Color image analysis of participatory design applied school restroom. Journal of Korea Society of Color Studies 30(3): 101-110. https://doi.org/10.17289/jkscs.30.3.201608.101
  10. Sung, H. C., J. Y. Seo, Y. K. Lee, D. I. Kang, S. Y. Hwang, and Y. J. Lee(2009) User-driven Urban Park Development Plan, GRI.
  11. UNICEF Korea Committee(2016) Korean Children's Right to Play Right and Alternative.
  12. Ministry of Interior and Safety, Children's play facilities, http://www.cpf.go.kr/front/sub01/sub0102.do