Abstract
This study investigates the perception among college students on business ethics using Q methodology. The respondents are 34 business-major students attending a national university or a private university. The students are asked to choose words that, they think, would best represent business ethics. Results are as follows. First, we divide words related to business ethics into four types. and the explanatory power of type I, type II, type III and type IV are 25.72%, 10.87%, 6.49%, and 5.14% respectively, or 48.21% collectively. Type-I words are related to 'corporate social responsibility', type-II ones to 'sustainable management', type-III ones to 'integral management', and type-IV ones to 'responsible management', respectively. Results show that there is no significant difference in business ethics perceptions between the respondents from two different schools. Few of the sample students have ever taken a business ethics class before. The students perceive 'management philosophy and values', 'rules and regulations', and 'voluntary involvement of market participants in management,' as important factors to create a management environment for business ethics. In the $21^{st}$ century firms will be more sustainable by implementing business ethics. Therefore ethical management is not only a management philosophy but also a business strategy for a firm to survive.
본 연구에서는 대학생들의 윤리인식을 고찰하기 위하여, 질적연구방법론인 Q방법론을 활용하여 윤리경영의 정의를 유형화하였다. 분석을 위하여, 윤리경영 관련 용어 34개를 확보하고, 34명의 대학생 응답자를 대상으로 인식의 유형화를 실시하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 윤리경영은 4개의 유형으로 정의되었고, 각 유형의 설명력은 <유형 I> 25.72%, <유형II> 10.87%, <유형 III>은 6.48%, <유형 IV>는 5.14%로, 전체 48.21%의 설명력을 나타냈다. 둘째, 각 유형을 명명하였다. 즉, <유형I>은 "사회적책임형", <유형 II>는 "지속가능경영형", <유형 III>은 "양심경영형", <유형 IV>는 "책임경영형"으로 명명하였다. 셋째, 유형간의 응답자의 비교분석결과, 유형별로 사립대와 국립대학생들 간의 특별한 유형화 차이가 보이지 않은 것으로 나타났다. 한편, 윤리경영에 대한 대학생들은 기타 의견으로, '경영자의 의지 및 가치관, 제도적 장치의 필요성, 사회구성원의 윤리의식 고취 및 이에 대한 자발적인 참여의지' 등을 제안하였다. 따라서 기업은 우리 사회가 필요로 하는 실천적 윤리의식의 함양과 고취를 실행함으로써, 계속기업으로서의 실현이 가능할 것이다. 바로, 윤리경영은 21세기 생존을 위한 경영철학이기 때문이다.