Abstract
Due to the increase in awareness of school safety after the Sewol ferry disaster, it became necessary to improve the capability to prevent a safety accident at school and to respond to an accident in the case of emergency as well as the awareness of safety issues. Therefore, it is necessary for educational institutions to reinforce safety measures autonomously, and the importance of supports and cooperation from agencies related to the safety of local community is also emphasized. However, it is quite difficult for schools and the Office of Education to prevent safety accidents only with their own capability, and safety accidents can be prevented through the supports from agencies involved in safety of local communities. Therefore, the status and cooperation system of educational institutions and relevant authorities were reviewed theoretically in this study. In addition, a field investigation was carried out to examine the awareness of disaster and safety, and cooperation status of officials in charge of practical disaster-related works. Moreover, this study intended to present a measure to establish the safety cooperation system between educational institutions and agencies involved in safety of local community in the future based on the findings.
세월호 사고 이후 학교안전에 대한 인식이 높아짐에 따라 학교안전사고 예방과 유사시 사고 대처능력 및 재난관리에 대한 의식 제고가 필요하게 되었다. 이에 교육기관의 자체적인 재난관리대책을 강화해야할 뿐만 아니라 지역사회 재난관리 관련 기관의 지원 및 협조에 대한 중요성도 야기되고 있다. 하지만 학교 및 교육청에서 자체적인 역량으로 재난안전사고를 예방하기에는 어려운 부분이 많기 때문에 지역사회 재난관리 관련 기관의 지원을 통해 재난안전사고를 예방할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 교육기관과 유관기관의 현황 및 협력 체계에 대한 이론적 검토를 실시하였으며, 실질적인 재난 관련 업무 담당자들의 재난안전에 대한 인식 및 협력 현황을 알아보기 위해 현장조사를 실시하였다. 또한 이를 토대로 향후 교육기관과 지역사회 관련기관의 안전협력체계 구축방안에 대해 제시하고자 한다.