참고문헌
- 김화수, "나눗셈의 1차적 개념이 초등학교 3학년 영재아의 분수의 나눗셈에 대한 개념구성과정에 미치는 영향에 대한 사례연구," 영재교육연구, 제24권, 제3호, pp.339-358, 2014. https://doi.org/10.9722/JGTE.2014.24.3.339
- 김화수, "수학의 1차적 개념이 초등학교 3학년 영재아의 수학적 개념구성과정에 미치는 영향에 대한 사례연구: 분수의 덧셈과 곱셈을 중심으로," 영재교육연구, 제24권, 제1호, pp.17-43, 2014. https://doi.org/10.9722/JGTE.2014.24.1.17
- A. J. Baroody and R. T. Coslick, Fostering children's mathematical power: an investigative approach, Lawrence erlbaum associates, 1998.
- V. A. Krutetskii, The psychology of mathematical abilities in school children, The University of Chicago Press, 1976.
- D. T. Johnson and B. T. Sher, Resource Guide to Mathematics Curriculum Materials for High-ability Learners in Grades K-8, William and Mary, 1997.
- D. T. Johnson, "Mathematical Curriculum for the Gifted," In J. VanTassel-Baeka (Ed.), "Comprehensive Curriculum for Gifted Learners," Needham Heights, MA: Allyn and Bacon, pp.231-261, 1993.
- L. J. Sheffield, Developing Mathematically Promising Students, Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 1999.
- 고정일외 백과사전 편찬부, 파스칼 세계대백과사전, 서울: 동서문화사, 2004.
- R. R. Skemp, The Psychology of Learning Mathematics, Lawrence Erlbaum Associates, Inc. New Jersey, 1987. 황우형 역, 수학학습심리학, 서울: 민음사, 1998.
- E. Fennema and T. Romberg, Mathematics Classrooms that Understanding, 2007, 이광호, 이현숙, 이경미, 윤혜영, 정미혜, 하수현 역, 이해를 촉진하는 수학교실, 서울: 경문사, 2011.
- R. Hersh, What is mathematics, really?, New York: Oxford University Press, 1997.
- W. P. Thurston, Letters from the editors, Quantum, pp.6-7, 1990.
- J. Hiebert, "Mathematical, cognitive, and instructional analyses of decimal fractions," pp.283-322, In G. Leinhardt et. al. (ed), Analysis of arithmetic for mathematics teaching, Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 1992.
- L. B. Resnick, P. Nesher, F. Leonard, M. Magone, S. Omanson, and I. Peled, "Conceptual bases of arithmetic errors: The case of decimal fractions," Educational Studies in Mathematics, Vol.20, pp.8-27, 1989.
- R. E. Drexel, Connecting common and decimal fraction concepts: a common fraction perspective. Doctoral Dissertation, University of Wisconsin-Madision, 1997.
- K. Gravemeijer and F. van. Galen, "Fact and algorithms as products of students' own mathematical activity," In J. Kilpatrick, W. G. Martin, & D. Schifter(Eds.), "A research companion to principlesand standards for school mathematics," pp.114-122, Reston, VA: NCTM, 2003.
- NCTM, Principles and standards for school mathematics, Reston, VA: The Author, 2000.
- 송상헌, 수학 영재성 측정과 판별에 관한 연구, 서울대학교, 박사학위논문, 1998.
- 라병소, 수학 학습에서의 관계적 이해를 위한 스키마 구성에 관한 연구, 단국대학교, 박사학위논문, 1999.
- 김화수, "나눗셈과 분수의 1차적 개념이 소수의 관계적 이해에 미치는 영향에 대한 사례연구," 한국학교수학회 논문집, 제18권, 제4호, pp.353-370, 2015.
- D. Huinker, "Examining dimensions of fraction operation sense," In B. Litwiller & G. Bright (Eds.), Making sense of fractions, ratios, and proportions(pp.72-78), Reston, VA: NCTM, 2002.
- 박만구, 박경선, "Skemp 이론에 따른 곱셈 놀이활동이 수학학업성취도 및 수학적 태도에 미치는 효과," 한국학교수학학회논문집, 제12권, 제3호, pp.211-230, 2009.
- NCTM, Curriculum standards for school mathematics, Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 1989.