Abstract
The purpose of this study was to examine the experience of practitioners who completed the counseling practice in addiction organizations and to suggest the direction of effective counseling practice for students in interdisciplinary program of addiction majors. For this purpose, we provided the counseling training to two addiction treatment institutions and conducted the interviews with 16 students who participated the counseling practice at the institute and then analyzed the data qualitatively. The results of the study showed that the counseling practitioners experienced fear and prejudice against addicts, prejudice against addicts, change of illness, severity and risk of addiction, career expectation in addiction area, and reality of addiction. Also, the significance of the counseling practice was to give an important lesson in establishing the attitude of self - reflection and the identity of addiction counselor. In the discussion, a systematic management plan of counseling practice in the addiction field was suggested based on the derived topic.
본 연구는 중독기관에서의 상담실습을 마친 중독을 연계 전공하는 학생들을 대상으로 상담실습에 대한 경험과 그 경험의 의미를 알아보고, 이를 통하여 중독연계 학생의 효율적인 상담현장실습의 지도와 방향을 제시하고자 한다. 이를 위하여 두 곳의 중독치료 기관에 상담실습을 의뢰하였고, 그 기관에서 상담실습을 경험한 학생 중 16명의 학생을 대상으로 개인 면담을 실시한 후 그 자료를 질적 분석하였다. 연구결과 상담실습은 중독자들에 대한 두려움과 편견, 중독자들에 대한 편견, 병식의 변화, 중독의 심각성과 위험성, 중독영역에서의 진로기대, 중독 현장의 현실을 경험한 것으로 나타났다. 그리고 상담실습이 남긴 의미는 자신을 성찰하는 계기, 중독전문 상담자로서의 태도를 정립하는데 중요한 실물교훈이 되었다. 논의에서는 도출된 주제를 중심으로 중독현장에서의 상담실습의 체계적 운영 방안이 제시 되었다.